۰ نفر

دارایی های جایگزین پول نقد؛

طلا برای سرمایه گذاری بهتر است یا رمزارز؟

۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 653714
طلا برای سرمایه گذاری بهتر است یا رمزارز؟

سرمایه گذاران به طلا و ارزهای دیجیتال به عنوان سرمایه گذاری‌های جایگزین برای ایمن نگه داشتن پول خود روی آورده‌اند. اما ارز دیجیتال چگونه با طلا مقایسه می‌شود؟ مزایا و معایب این رمزارزها چیست و آیا سرمایه گذار باید یکی را نسبت به دیگری در نظر بگیرد؟

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ ابتدا لازم است بدانید که انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال وجود دارد. هزاران پروژه مختلف رمزنگاری شده فعال وجود دارد که پروژه‌های تازه ایجاد شده همیشه در حال ظهور هستند. تعداد انگشت شماری از بازیگران مهم به عنوان ارزهای مؤثر به رسمیت شناخته شده‌اند، اما صدها پروژه نیز وجود دارند که به سختی جذب سرمایه شده‌اند. به همین دلیل، ادغام همه ارزهای دیجیتال با هم در یک دسته چالش برانگیز است. 
طلا و دلار
برخی از رمزارزها ریسک بیشتری دارند و نقدینگی کمتری نسبت به بقیه دارند. برخی از آنها پتانسیل رشد تهاجمی بسیار بیشتری نسبت به بقیه دارند. بنابراین در نظر داشته باشید، زمانی که در مورد برخی از نکات توصیه‌ای در مورد مقایسه کریپتو با طلا بحث می‌کنیم، برخی از مزایای کریپتو به سادگی در مورد همه رمزارزها صدق نمی‌کند. همچنین مهم است توجه داشته باشید که در این مقاله به طور خاص طلا بررسی شده است، اما در بیشتر موارد عملکرد طلا شبیه به سایر فلزات گرانبها مانند نقره است.

شباهت‌های بین ارزهای دیجیتال و طلا

- نوسانات قیمت. قیمت ارزهای دیجیتال و طلا هر دو در طول زمان در نوسان هستند. قیمت هر دو دسته دارایی به دلایل مختلفی در نوسان است. طلا ممکن است به دلیل نوسانات بازار یا  گزارش‌هایی مبنی  بر کمبود استخراج افزایش یابد. از سوی دیگر، ممکن است کریپتو افزایش قیمت داشته باشد، زیرا ممکن است یک تأثیرگذار رسانه اجتماعی آن را توصیه کرده باشد یا به این دلیل که تعداد کاربرهای آن افزایش یافته است. لازم است بدانید که پیش بینی نوسانات قیمت در هر یک از سرمایه گذاری‌ها بسیار دشوار است.
بیت کوین
- محدودیت در عرضه. سرمایه گذاران طلا اغلب به فلزات گرانبها روی می‌آورند، زیرا می‌دانند که فلزات گرانبها محدود هستند. رمزارز‌ها نیز (در اینجا منظور رمزارزهای با عرضه محدود مانند بیت‌کوین است) تمایل دارد ارزش خود را از عرضه محدود طبیعی خود بدست آورد. برای شفافیت بیشتر، اگر فدرال رزرو بیش از حد عرضه پول را کاهش دهد، در یک محیط تورمی قرار می‌گیریم که در آن ارزش پول کاهش می‌یابد. با این حال، از آنجایی که طلا و ارزهای دیجیتال هر دو از نظر ماهیت محدود هستند، به طور مداوم ارزش بیشتری دارند و به عنوان یک محافظ عالی در برابر تورم عمل می‌کنند.
 
- قابلیت استفاده. طلا و ارز دیجیتال هر دو روش قابل قبولی برای پرداخت هستند. با این حال، بیشتر موسسات پول نقد را بیشتر از ارز دیجیتال یا طلا می‌پذیرند. اما به طور فرضی می‌توانید از هر یک برای تبادل با افراد دیگر استفاده کنید. طلا سنتی‌تر است و شهرت کلی بهتری دارد، به طوری که ممکن است نرخ پذیرش بالاتری داشته باشد. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از افراد و سازمان‌ها در حال رشد هستند که ارز دیجیتال را به عنوان یک روش پرداخت می‌پذیرند. علاوه بر این کاربرد طلا در صنعت‌های مختلف را باید در نظر بگیریم، همچنین کسب و کارهایی که امروزه به صنعت رمزارزها روی آورده‌اند.
 
- عدم تمرکز. اکثر ارزهای دیجیتال مانند هر ابزار بلاکچینی، غیرمتمرکز‌اند و در واقع برای عملکرد به جای دستورات یک مدیر یا هیئت مدیره، به سیستمی متشکل از هزاران، اگر نگوییم میلیون‌ها کاربر متکی است. سیستم بلاکچین به طور کامل از دسترسی تمام بانک‌های مرکزی و دولت‌ها حذف شده است و می‌توان گفت، مستقل عمل می‌کند. طلا را نیز می‌توان به طور مشابه غیر متمرکز در نظر گرفت، زیرا مستقیماً توسط یک دولت قابل کنترل نیست.
بیت
- حریم خصوصی و استقلال. هم طلا و هم ارزهای دیجیتال درجاتی از حریم خصوصی را برای شما فراهم می‌کنند و به شما امکان می‌دهند، بدون ردیابی یا کنترل کسی در تراکنش‌ها شرکت کنید. به عنوان مثال، هیچکس نمی‌تواند، شما را از معامله یک اونس طلا با همسایه خود باز دارد و هیچکس نمی‌تواند شما را از ارسال ارز دیجیتال به او منع کند، مشروط بر اینکه از ابزارهای صحیح برای انجام این کار استفاده کنید.
 
- در دسترس بودن. اگر به رایانه دسترسی دارید، می‌توانید هر زمان که بخواهید روی طلا یا ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. بسته به ابزارهای موجود، ممکن است بتوانید کیف پول رمزنگاری خود را ایجاد کنید و مستقیماً شروع به خرید ارز دیجیتال کنید. همچنین می‌توانید در صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که عملکرد دارایی‌های ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنند. به طور مشابه، می‌توانید طلای فیزیکی را از کارگزاران مختلف آنلاین خریداری کنید یا می‌توانید در صندوقی سرمایه گذاری کنید که عملکرد طلا را ردیابی می‌کند. بنابراین مهم نیست که چقدر تجربه دارید یا چه منابعی در دسترس شماست، همیشه راهی برای درگیر شدن با هر یک از این دارایی‌ها وجود دارد.

حالا ارز دیجیتال و طلا چه تفاوتی دارند؟

طلا و ارز

- مقررات. اگرچه طلا به عنوان دارایی قانونی و آزاد در نظر گرفته می‌شود، اما به شدت تحت نظارت است. این دارایی نسبتاً مطمئنی است، زیرا جعل آن تقریباً غیرممکن است، اما حفظ طلای فیزیکی چالش برانگیز است و حتی نگهداری ایمن آن دشوارتر است. علاوه بر این، در صورت خرید طلای فیزیکی، باید از طریق یک کارگزار یا فروشنده مجاز مراجعه کنید. از طرفی دیگر در حال حاضر، رمزارزها قوانین و مقررات بسیار کمتری برای پیروی دارند. بنابراین به طور طبیعی، این باعث می‌شود که در نظر برخی جذاب تر شود، زیرا استفاده از آن راحت تر است.
 
- کاربرد عملی. طلا کاربرد عملی دارد. به دلیل خواص رسانایی و چکش خواری آن، عنصر عالی برای استفاده در بسیاری از فناوری‌ها است. در واقع، احتمالاً مقدار قابل توجهی طلا در گوشی هوشمند شما و سپس هر دستگاهی که برای خواندن این مقاله استفاده می‌کنید، وجود دارد. اما کریپتوکارنسی‌ها ارزش عملی یکسانی ندارند و بیشتر به عنوان یک توکن دیجیتالی ظاهر می‌شوند که هدف اصلی آن‌ها عملکرد به عنوان ارز است.
ارز
- نقدینگی. طلا  یک دارایی با نقدینگی بالا در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که اگر بخواهید فروشگاه‌های طلای خود را بفروشید، به راحتی می‌توانید آنها را نقد کنید. اما نقدینگی ارزهای دیجیتال متفاوت است. با برخی از پروژه‌های بزرگ‌تر و معروف، سرمایه‌گذاران مقادیر بالایی از نقدینگی را مشاهده می‌کنند و می‌توانند هر زمان که بخواهند معامله انجام دهند. اما با پروژه‌های کوچکتر و جدیدتر، نقدینگی حداقل است و بستن موقعیت‌های شما را دشوار می‌کند.
- نوسانات. هم طلا و  هم کریپتو دوره‌هایی از نوسان دارند. با این حال، طلا به دلیل سابقه طولانی آن دارایی با ثبات تری است. مردم قرن‌ها برای درک ارزش طلا فرصت داشته‌اند و ما سوابق تاریخی دقیقی از قیمت طلا داریم تا به ما در درک نوسانات آن کمک کند. اما در رابطه با رمزارزها، ما چنین اطلاعاتی نداریم و کریپتو نوع بسیار جدیدتری از سرمایه گذاری است. به همین دلیل، کریپتوکارنسی به ویژه در روزهای اولیه عرضه یک ارز دیجیتال جدید، به شدت نوسان دارد.
 
- پذیرش و شناخت عمومی. تقریبا همه ارزش طلا را می‌شناسند. بنابراین حتی اگر آن را به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری دوست نداشته باشید، می‌دانید که این یک منبع ارزشمند و کمیاب است که ارزش آن احتمالاً به طور نامحدود ادامه خواهد داشت. متأسفانه ارز دیجیتال در این زمینه از حمایت عمومی چندانی برخوردار نیستند، با این وجود محبوبیت آن‌ها در حال افزایش است.
طلا2

کلام آخر

کدام یک به عنوان سرمایه گذاری بهتر است: طلا یا ارز دیجیتال؟ این سوالی است که نمی‌توان به طور مستقیم به آن پاسخ داد. برای پاسخ به آن، باید بدانید که کدام ارز دیجیتال خاص را مورد بررسی قرار می‌دهید، زیرا هر ارز دیجیتال نقاط قوت و ضعف خود را ارائه می‌کند. حتی در این صورت، طلا و ارز دیجیتال با توجه به مزایا و معایب متفاوتی که دارند، بهترین تناسب برای شما بسته به میزان تحمل ریسک، اهداف بلند مدت و بقیه معیارهای سبد سرمایه‌گذاری شما متغیر است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.