۰ نفر

گفتگو با مجری طرح تامین برق استخراج رمزارزها؛

برق و گاز یارانه‌ای شما را برای ماینینگ وسوسه نکند / برخوردهای شدید در راه است

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۷
کد خبر: 652737
برق و گاز یارانه‌ای شما را برای ماینینگ وسوسه نکند / برخوردهای شدید در راه است

در حال حاضر شمار فعالان غیرقانونی در زمینه استخراج رمزارز در کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از این رو، وزارت نیرو به منظور حفظ پایداری شبکه برق کشور، قوانین سختگیرانه تری برای چنین افرادی در نظر گرفته و به تصویب دولت رسیده است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ با اینکه عمر زیادی از راه‌اندازی بازار رمزارزها نمی‌گذرد، این صنعت طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. در این میان، این حوزه در ایران نیز اخیرا افراد زیادی را به خود جذب کرده و به صورت روزافزون علاقه‌مندان آن در حال افزایش است.

در کنار معاملات رمزارزها در کشور، صنعت ماینینگ نیز بیش از پیش ارشد کرده است. با اینکه صنعت استخراج رمزارزها می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای کشور باشد، استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال اخیرا به یک معضل تبدیل شده است.

برق و گاز یارانه‌ای، باعث وسوسه بسیاری از افراد شده که به صورت غیرقانونی در این صنعت فعالیت کنند که از این رو مشکلاتی را برای شبکه برق کشور ایجاد کرده است.

از این رو، با اینکه قوانینی در گذشته برای برخورد با ماینرهای غیرمجاز در کشور وجود داشت، اخیرا قانون سختگیرانه‌تری به منظور جلوگیری از فعالیت‌های اینچنینی در نظر گرفته شده است.

طبق این قانون، هر گونه استفاده از انشعابات شبکه برق برای استخراج رمزارز، منجر به جریمه 4 برابری هزینه برق را در پی خواهد داشت. از طرفی، پس از شناسایی فعالیت غیرقانونی، فعالیت در نوبت اول به مدت 3 ماه متوقف خواهد شد. ممانعت از فعالیت برای نوبت دوم به مدت یک سال خواهد بود.

به منظور بررسی سیاست‌های در نظر گرفته در قانون جدید استخراج رمزارزها مصاحبه‌ای با محمد خدادادی، مجری طرح تامین برق استخراج رمزارزها در شرکت توانیر، انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

خدادادی در مورد میزان اهمیت بحث ماینینگ در کشور اظهار کرد: بحث استخراج رمزارزها ، یک بحث بسیار مهم در کشور ما به شمار می‌رود که حتما باید سامان‌دهی شود. خصوصا اینکه در کشور ما برق و گاز به صورت یارانه‌ای ارائه می‌شود و همین موضوع احتمال استفاده غیر مجاز از برق یا گاز برای ماینینگ غیرقانونی را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص اثرات استخراج غیرقانونی رمزارز گفت: ماینینگ غیرمجاز هم از نظر ماهیت، هیچ تفاوتی با قاچاق سوخت ندارد و همچنین تبعات بیشتری هم دارد؛ به این دلیل که در ایام گرم یا سرد سال با فشاری که بر شبکه وارد می‌کند، احتمال خاموشی‌ها را افزایش می‌دهد و این مساله هم بیشتر در بخش مولد اقتصاد ما خودش را نشان می‌دهد که در نهایت، تاثیر منفی زیادی بر تورم، اشتغال و تولید در کشور دارد.

از این جهت، قوانینی که اخیرا ابلاغ شده را باید تحلیل کرد. در خصوص ساماندهی بحث استخراج رمزارزها در کشور، چیزی که نظر وزارت نیرو بوده این است که این نهاد با استخراج به صورت قانونی بدون استفاده از برق یارانه‌ای مخالفتی ندارد و سعی می‌کند این موضوع را بیش از گذشته سامان‌دهی کند.

مجری طرح تامین برق استخراج رمزارزها در شرکت توانیر با اشاره به اینکه وزارت نیرو دو سیاست را به صورت هم‌زمان پپیگیری می‌کند، تشریح کرد: سیاست اول، تسهیل فعالیت به صورت مجاز و قانونی است. سیاست دوم نیز تشدید برخوردها با مراکز غیرقانونی استخراج رمزارزها است.

خدادادی در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص سیاست اول که در واقع یک نوع سیاست ایجابی و حمایت‌گرانه و تسهیل‌گرانه است، مجموعه پیشنهاداتی بوده که از طرف وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارائه شده و در حال طی کردن مراحل نهایی بررسی و تصویب توسط هیات وزیران است که محور اصلی در خصوص تامین انرژی مورد نیاز ماینرهای مجاز، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سمت برق و استفاده از گاز فلر در سمت گاز است.

در چنین مواردی، شبکه برق هم به عنوان پشتیبان، هم از جهت ارائه خدمات ترانزیت و هم از جهت ارائه خدمات هموارسازی برق، در اختیار استخراج‌کنندگان قانونی رمزارز قرار می‌گیرد.

وی با ذکر این نکته‌ که با توجه به محدودیت‌های شبکه در فصل‌های گرم یا سرد سال، به این دسته از فعالان از طریق شبکه برقی فروخته نخواهد شد، گفت: اگر خود آنها برق خود را تامین کنند، خصوصا از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و یا از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و استفاده از انرژی صرفه‌جویی شده، شبکه در این ایام با رعایت دستورات ملی در اختیار فعالان قرار می‌گیرد تا برق مورد نیاز خود را به صورت مقتضی آماده کند و در اختیار فعالان قانونی استخراج رمزارز قرار دهد.

مجری طرح تامین برق استخراج رمزارزها در مورد قوانین سختگیرانه‌تر برای ماینرهای غیرمجاز اذعان داشت: در زمینه برخورد با فعالان غیرقانونی و متخلف حوزه استخراج رمزارز، بحث اصلی، بحث تشدید برخوردها است. مساله‌ای که وجود دارد این است که در واقع یک قاعده سیاست‌گذاری مبتنی بر تشویق افرادی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند و تنبیه افرادی که از قانون تخطی می‌کنند.

خدادادی در ادامه اضافه کرد: نیاز بود که این قوانین سختگیرانه‌تر باشد؛ زیرا قوانینی که تا کنون وجود داشت، مناسب با پدیده استخراج غیرمجاز آماده نشده بود. چنین پدیده‌ای اصولا در 6 یا 7 سال پیش وجود نداشته یا حداقل تا این اندازه گسترده نبوده که قانون‌گذار برای آن تمهیداتی در نظر بگیرد.

از زمانی که این پدیده گسترده‌تر شد، مجموعه سیاست‌گذاری کشور این قوانین را پیشنهاد داد و مقداری زمان برد تا تصویب شود. اما سرانجام، این قوانین تصویب و ابلاغ شد و با جدیت از طرف دستگاه‌های قضایی و شرکت‌های توزیع برق و همچنین پلیس امنیت اقتصادی پیگیری خواهد شد و برخوردها از این به بعد بسیار شدیدتر خواهد بود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد.

وی در مورد هدف قانون‌گذاری در زمینه استخراج رمزارزها اظهار کرد: در نهایت خروجی این دو تصمیم، سوق دادن فعالیت‌های استخراج رمزارز به سمت بخش مجاز و قانونی خود است که با توجه به قانونی بودن، قابل رویت و تحت نظارت خواهد بود. فشاری روی شبکه برق یا گاز کشور وارد نمی‌کند و از طرفی، عرصه را هم برای فعالیت قانونی فراهم می‌کند.

مجری طرح تامین برق استخراج رمزارزها در شرکت توانیر در پایان اذعان داشت: این موضوع باعث می‌شود که تهدیدات ماینینگ غیرمجاز برای شبکه برق و گاز کشور روز به روز کمتر شود و ما شاهد بهبود در این حوزه باشیم و مشکلاتی که برای صنعت برق و گاز کشور و سایر صنایع و همچنین آحاد مردم این پدیده ایجاد می‌کند، کمتر و مدیریت شود.