۰ نفر

استقبال کشورها از ارز دیجیتال ملی؛

قطر در آستانه راه اندازی ارز دیجیتال ملی

۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۰۲
کد خبر: 647025
قطر در آستانه راه اندازی ارز دیجیتال ملی

کشور ۲.۸ میلیون نفری قطر در حال پیوستن به طیف رو به رشدی از کشورهایی است که مفهوم ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را درک می کنند. بانک مرکزی قطر (QCB) در حال حاضر در مرحله اولیه انتشار ارز دیجیتال خود است.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ شیخ بندر بن محمد بن سعود آل ثانی، رئیس بانک مرکزی قطر، روز سه شنبه در جریان جلسه "اختبار التضخم" در مجمع اقتصادی قطر، فاش کرد که این بانک در تلاش است تا راه حل های تکنولوژیکی برای CBDC خود بیابد.

آل ثانی تصریح کرد: در حال حاضر این پروژه در مراحل اولیه است.

شیخ بندر بن محمد بن سعود آل ثانی گفت: بسیاری از بانک های مرکزی اکنون در حال بررسی مسائل مربوط به CBDC هستند و ما نیز از آن مستثنی نیستیم.

اما ما هنوز در مرحله پایه هستیم. ما در حال ارزیابی مزایا و معایب صدور CBDC و یافتن فناوری و بستر مناسب و مناسب برای صدور CBDC خود هستیم.

«در حال حاضر، کریپتو یک نوآوری در فناوری است و ممکن است ما را به عصر جدیدی از خدمات مالی سریع، ارزان و در دسترس تر ببرد.

با این حال، آن دسته از دارایی‌های رمزنگاری که توسط مقامات پولی مورد تایید قرار نگرفته‌اند، ممکن است اعتبار کمتری داشته باشند.

اولین گزارش‌ها در مورد بررسی امکان CBDC توسط بانک مرکزی قطر در مارس ۲۰۲۲ منتشر شد.

در آن زمان، النود عبدالله المفتاح، رئیس بخش فین‌تک در بانک مرکزی قطر ، فاش کرد که این بانک به دلیل روند جهانی در حال تحقیق در مورد این مفهوم است.

در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ کشور در سطح جهان علاقه خود را ابراز کرده اند و/یا شروع به تحقیق و توسعه CBDC کرده اند. رقیب اصلی قطر در منطقه خلیج فارس، امارات متحده عربی است که مسیر CBDC خود را به عنوان بخشی از استراتژی فناوری ۲۰۲۳-۲۰۲۶ خود در سال ۲۰۲۱ راه اندازی کرد و در همان سال، پروژه مشترک پرداخت های CBDC برون مرزی با بانک های مرکزی تایلند، هنگ کنگ و چین را اعلام کرد.