۰ نفر

رفتار حرفه‌ای‌ها در بازارهای نزولی؛

بازار خرسی چیست و چگونه در آن رفتار کنیم؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 634577
بازار خرسی چیست و چگونه در آن رفتار کنیم؟

بازار نزولی زمانی اتفاق می‌افتد که یک ریزش مداوم و قابل توجه در سهام یا دارایی‌های آن بازار، معمولاً حداقل تا20 درصد رخ می‌دهد. همچنین بازارهای نزولی به طور کلی نشان دهنده اعتماد پایین سرمایه گذاران به آن بازار و یک اقتصاد کند هستند. با وجود دیدگاه منفی نسبت به بازارهای نزولی، آن‌ها می‌توانند فرصت‌های خرید خوبی را برای سرمایه گذاران صبور ارائه دهند.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ برای یک سرمایه گذار معمولی، یک بازار نزولی می‌تواند به اندازه یک گریزلی 7 فوتی وحشتناک باشد. این مترادف با اخبار بد، رکود اقتصادی و به طور کلی فضای منفی است. اما خرس‌ها بخشی طبیعی از جزر و مد بازارهای مالی هستند.

بازار نزولی چیست؟

بازار نزولی به عنوان یک دوره طولانی تعریف می‌شود که در آن قیمت سرمایه گذاری حداقل 20 درصد از میانگین تاریخی خود کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر یک بازار باید 20٪ یا بیشتر از بالاترین قیمت اخیر خود سقوط کند، تا به عنوان یک بازار نزولی در نظر گرفته شود و تا زمانی که از پایین ترین سطح خود بعد از آن دوره ریزشی، 20٪ افزایش یابد، نزولی بودن آن باقی می‌ماند.

2

اقتصاددانان و ریشه شناسان به طور یکسان دوست دارند، در مورد اینکه چگونه بازارهای خرسی نام خود را گرفته اند بحث کنند، اما به احتمال زیاد از یک ضرب المثل قدیمی در مورد بدی، "فروختن پوست خرس قبل از گرفتن خرس" به معنای تخلیه چیزی است که در واقع انجام نداده‌اید، نشأت گرفته است. خرس یک اصطلاح عامیانه برای دلالان شرط‌ بندی در مورد کاهش قیمت‌ها شد.

بازارهای نزولی در مقابل اصلاحات

بازارهای نزولی را نباید با اصلاحات اشتباه گرفت. در اصلاحات افت روند بازار بیش از 10 درصد، اما کمتر از 20 درصد است. به گفته مرکز تحقیقات مالی شواب (Schwab Center for Financial Research)، از 22 اصلاحی که بین نوامبر 1974 و اوایل سال 2020 در بازار سهام آمریکا رخ داد، تنها چهار مورد به محدوده واقعی خرس‌ها پیشرفت کردند. این چهار مورد در سال‌های 1980، 1987، 2000 و 2007 رخ داده‌اند.

ویژگی‌های کلیدی بازار نزولی

3

با وجود اینکه، بازارهای نزولی اغلب توسط یک رکود اقتصادی در آن بازار یا مرحله انقباض در چرخه تجاری، ایجاد می‌شوند. اما اخبار یا رویدادهای منفی نیز می‌توانند باعث تغییر مسیر بازار ارزهای دیجیتال نیز شوند. ویژگی‌های اصلی یک بازار نزولی عبارتند از:

  • سرمایه گذاران بدبین می‌شوند؛ آنها تصمیم می‎گیرند سرمایه گذاری‌های فعلی را بفروشند یا خرید بیشتر را متوقف کنند. این امر عرضه دارایی‌های موجود را افزایش می‌دهد و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.
  • ارزش دارایی‌های آن بازار کاهش می‌یابد؛ پروژه‌های لیست شده در بازار، به دلیل قیمت کوین (توکن)‌های پایین‌تر، ارزش کمتری روی کاغذ دارند.
  • احساسات سرمایه گذار منفی می‌شود؛ توافق بر این است که رشد بازار متوقف شده است و به این زودی افزایش نخواهد یافت. سرمایه گذاران پول را به سمت دارایی‌های ایمن تر و پایدارتر از جمله؛ اسناد خزانه داری و اوراق قرضه درجه سرمایه گذاری منتقل می‎کنند.
  • شرکت‌ها فعال در صنعت رمزارزها درآمد کمتری از این بازار دارند؛ مصرف کنندگان کمتر خرید می‌کنند، سرمایه گذاران اعتماد خود را از دست داده‌اند. درآمد و سود پروژه‌ها، صرافی‌ها و ... کاهش یا رکود دارد. این ممکن است منجر به محدود کردن تحقیق و توسعه ‌شود.
  • نابسامانی اقتصادی در آن بازار گسترش می‌یابد؛ پول تنگ تر می‌شود، که منجر به خطر کاهش تورم می‌شود. بازارها، تولید، هزینه‌ها رو به نابودی هستند.

بازارهای نزولی چقدر دوام دارند؟

4

بازارهای نزولی می‌توانند برای هر مدت زمانی دوام بیاورند. سرمایه گذاران بین بازارهای نزولی «دوره‌ای» و «سکولار» که در چارچوب زمانی متفاوت هستند، تمایز قائل می‌شوند. نزول‌های دوره‌ای معمولا کوتاه مدت هستند و چند ماه دوام می‌آورند. نزول‌های که "سکولار" هستند، می‌توانند از پنج تا 25 سال دوام بیاورند. در بازارهای نزولی سکولار نیز یک لغزش طولانی به سمت پایین وجود ندارد، بلکه در طی تحولات بازار نزولی، قیمت دارایی‌ها برای مدتی افزایش می‌یابد، قبل از اینکه دوباره سقوط کند و به پایین‌ترین حد خود برسد و به صورت پله پله ریزش می‌کند.

از آنجایی که نقطه پایین را فقط می‌توان به صورت عطف به ماسبق تشخیص داد، پس از اینکه بازار قطعاً در حال بازگشت است، همیشه یک تاخیر وجود دارد تا بتوانید اعلام کنید که بازار نزولی قطعاً پایان یافته است.

نمونه‌های از بازار‌های خرسی

بازارهای خرسی بسیار رایج هستند. از سال 1900، 33 مورد از آنها وجود داشته است، بنابراین به طور متوسط می‌توان گفت، هر 3.6 سال یک بار رخ می‌دهند. در اینجا به سه نمونه بارز آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سقوط دات کام 2000-2002: افزایش استفاده از اینترنت در اواخر دهه 1990 منجر به حباب سوداگرانه عظیم در سهام فناوری شد. در حالی که همه شاخص‌های اصلی پس از ترکیدن حباب به بازار نزولی سقوط کردند، نزدک به شدت آسیب دید، به طوری که در اواخر سال 2002، حدود 75 درصد از اوج‌های قبلی خود سقوط کرد.

5

بحران مالی 2008-2009: به دلیل موج اعطای وام‌های رهنی پایین و وثیقه بعدی این وام‌ها به اوراق بهادار قابل سرمایه گذاری، یک بحران مالی در سراسر جهان در سال 2008 گسترش یافت. بسیاری از بانک‌ها شکست خوردند و کمک‌های مالی گسترده‌ای برای جلوگیری از سیستم بانکی ایالات متحده لازم بود. در این بحران از فروپاشی S&P 500 تا پایین‌ترین حد خود در مارس 2009 بیش از 50 درصد از بالاترین سطح قبلی خود سقوط کرده بود.

سقوط کووید-19 شروع در سال 2020 تا اکنون: بازار نزولی در سال 2020 با شیوع همه گیر کووید-19 در سراسر جهان و ایجاد تعطیلی اقتصادی در اکثر کشورهای توسعه یافته، از جمله ایالات متحده، آغاز شد، زیرا به دلیل سرعت گسترش نا اطمینانی اقتصادی، سقوط بازار سهام در بازار نزولی در اوایل سال 2020 سریعترین بازار تاریخ بود.

نکاتی از سرمایه گذاری در بازار‌های نزولی

6

مواردی که در یک بازار نزولی، سرمایه‌گذارن باید مورد توجه قرار دهند، به صورت زیر می‌باشد.

  1. نوسانات باعث می‌شود، موقعیت‌‌های شما از نظر ریسک به بازدهی (P/L) بزرگتر به نظر برسند.
  2. انتخاب پروژه‌ها و دارایی‌های خوب در محدوده‌های کف بازار سخت است.
  3. نقد بودن خودش یک موقعیت محسوب می‌شود.
  4. به طور میانگین یک بازار‌ نزولی حدود 2 سال طول می‌‌کشد، تا روند نزولی آن به پایان رسد.

بازارهای نزولی برای بیشتر سرمایه‌گذاران خبر بدی هستند، زیرا در زمان وقوع، کسب درآمد سخت‌تر است. اما لزوماً پول خود را نیز از دست نخواهید داد، به خصوص اگر بتوانید تا زمانی که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، صبر کنید. هر چند ممکن است این اتفاق زمان بر باشد و انتظار کشیدن می‌تواند دردناک باشد. اما باید در نظر داشته باشید، صبر یکی از ویژگی‌های افراد موفق در بازارهای مالی است. در ادامه چند روش آزمایش شده دیگر در مقابله با بازارهای نزولی، معرفی می‌کنم:

7

  • آرام باشید. ممکن است وسوسه شوید که تمام سرمایه گذاری‌های خود را به یکباره بفروشید. اما اگر می‌خواهید یا نیاز است که از شر دارایی‌های خود در آن بازار نزولی خلاص شوید، هر بار فقط 10 درصد بفروشید و هر بار قبل از انجام این کار، موقعیت خود را با دیدگاه به روز شده‌ای، ارزیابی کنید. طبق گزارشی از بیزنس اینسایدر (https://www.businessinsider.com)، یک وب‌گاه خبری آمریکایی که در خصوص تجارت و اخبار فناوری فعالیت می‌کند و مقر اصلی در آن در نیویورک واقع است، بازارهای نزولی پس از سال 1966 به طور متوسط 17 ماه دوام آورده‌اند، در حالی که بازارهای صعودی بیش از 75 ماه دوام آورده است.
  • روی دارایی‌های باثبات آن بازار تمرکز کنید. شرکت‌ها یا پروژه‌هایی که در رکودهای قبلی سود سهام ارائه کرده‌اند، یا کالاها و خدماتی را ارائه می‌کنند که مردم حتی در شرایط بد اقتصادی به آن‌ها نیاز دارند و یا به طور مثال در بازار ارزهای دیجیتال پروژه‌هایی که در بازارهای نزولی قبلی کمترین ریزش‌ها را تجربه کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهید و به تمرکز روی آن‌ها فکر کنید.
  • ببینید چه پروژه‌ای در مسیر محبوبیت بین کاربران و توسعه قرار دارد. بازارهای خرس برای شکار معامله‌های خوب، مناسب هستند. پروژه‌هایی که اساساً قدرتمند و بنیادی هستند، ممکن است به طور موقت دچار رکود شوند و ارزش آنها در دراز مدت افزایش یاید، بنابراین اکنون آنها را بخرید و تا زمانی که دوباره رشد کنند، نگهداری کنید.
  • طمع نکنید و زیاد تشنه بازدهی‌های بزرگ نباشید. زمانی که در میانه بازار نزولی هستید و در زیر هر سنگی به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی با بازدهی بزرگ می‌گردید، می‌توانید به سرمایه‌گذاری‌های بسیار پرخطر ختم شوید. به ریسک توجه زیادی داشته باشید و مطمئن شوید که در چه چیزی سرمایه گذاری می‌کنید.