۰ نفر

به مناسبت یازدهمین سال ناپدید شدن خالق بیت کوین؛

سیا پشت پرده محو شدن ناگهانی ساتوشی ناکاموتو بود؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۰۹
کد خبر: 632236
سیا پشت پرده محو شدن ناگهانی ساتوشی ناکاموتو بود؟

ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت کوین، ۱۳ سال پیش شبکه بیت کوین را راه ندازی کرد. نام اصلی وی هرگز فاش نشد اما از ۱۱ سال پیش، ناکاموتو به یک باره ناپدید شد و تا کنون خبری از وی نیست. برخی بر این باورند که ممکن است که سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) پشت این ماجرا باشد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ در آگوست ۲۰۰۸، دامنه bitcoin.org در شبکه ثبت و به سرعت توضیحاتی در خصوص آن (وایت پیپر) منتشر شد. نام ساتوشی ناکاموتو به عنوان نویسنده ثبت شده بود و حتی آدرس ایمیل وی نیز مشخص بود. به سرعت، اطلاعات مربوط به این پروژه در لیست های ایمیلی و در انجمن های دوستداران رمزنگاری شروع به گردش کرد.

در ژانویه ۲۰۰۹، شبکه بیت‌کوین راه‌اندازی شد و ناکاموتو اولین بلاک بلاک چین را ایجاد کرد. در این دوره، ساتوشی به طور فعال پیام هایی را با توسعه دهندگان دیگر مبادله و با آنها در خصوص بهبود نرم افزار مربوط به گره های (نودها) شبکه همکاری می کرد.

در اواسط سال ۲۰۱۰، او کد منبع بیت کوین را برای یک برنامه نویس به نام گوین اندرسن (Gavin Andresen) فرستاد و مجوز دامنه ها را به تعدادی از اعضای برجسته جامعه بیت کوین داد و خود را در این پروژه بازنشسته کرد. آخرین ایمیل های ساتوشی ناکاموتو مربوط به ۲۶ آوریل ۲۰۱۱ است.

با این حال، محل اختفا و همچنین وجود واقعی ساتوشی ناکاموتو، مدعی خالق اولین ارز دیجیتال و اکوسیستم بیت کوین، یکی از بزرگترین اسرار جامعه ارزهای دیجیتال به حساب می آید.

اخیرا، پیت ریزو، سردبیر مجله بیت کوین، در توییتر خود اظهار کرد که سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) ممکن است پشت ناپدید شدن ناگهانی ناکاموتو باشد.

بیت کوین2

وی ارتباطی احتمالی بین ملاقات توسعه‌دهنده سابق بنیاد بیت‌کوین و دانشمند ارشد فعلی بنیاد بیت‌کوین، گوین اندرسن با جلسه‌ای در سازمان سیا در ژوئن ۲۰۱۱ و ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو ایجاد کرد.

در توییت ریزو، یک اسکرین شات از پست اندرسن از انجمن bitcointalk.org است که نوشته بود دعوت سازمان‌های اطلاعاتی را برای بحث درباره بیت‌کوین پذیرفته است. ریزو ادعا می کند که پس از بازدید آندرسن از سیا، ناکاموتو "دیگر هرگز دیده نشد".

اندرسن حضور سیا را به عنوان شانسی برای از بین بردن تصورات اشتباه در مورد این پروژه و همچنین فرصتی ایده‌آل برای بحث در مورد اینکه چگونه سیستم بلاکچین به بهبود جهان با استفاده از یک "ارز بهتر"، افزایش رقابت، حذف موانع پرداخت های بین المللی و ارائه استقلال مالی بیشتر به مردم، می‌دانست.

اندرسن گفت: "من فکر نمی‌کنم هیچ کدام از این اهداف با اهداف دولت در تضاد باشد."

با این حال، این توسعه‌دهنده نگرانی‌هایی در مورد ملاقات بعدی خود ابراز کرد. وی گفت نگران سرویس مخفی است که می‌تواند بر توسعه این پروژه تاثیر بگذارد و توسعه‌دهندگان را مجبور به انجام کاری که نمی‌خواهند بکند.

به گزارش فوربس در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۱۱، به توسعه‌دهندگان همکار خود ایمیل زد که در حال رفتن به پروژه‌های دیگر است. به این معنی که ناکاموتو چند ماه قبل از حضور اندرسن در سیا در ژوئن ۲۰۱۱ پروژه ای به نام «بیت کوین» را ترک کرد. با این حال، تاریخ های مشخص آخرین گزارش های ناکاموتو این نظریه را که سیا ممکن است در ناپدید شدن او دست داشته باشد، رد نمی کند. 

سیا

داستان ساتوشی ناکاموتو، یک توسعه دهنده مرموز یا گروهی از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال، یک داستان جالب و به یاد ماندنی است. بعید است که ناکاموتو هرگز هویت خود را فاش نکند، اما داستان او همچنان به حفظ ارتباط عاطفی قوی بین اولین ارز دیجیتال و کاربران آن ادامه خواهد داد و همچنین اکوسیستم بیت کوین را از رقبای خود متمایز خواهد کرد، جایی که سازندگان آن شناخته شده هستند و اغلب عموم مردم هستند.

چرا بیت کوین ایجاد شد؟

اگرچه ناکاموتو یک چهره مرموز باقی می ماند، اما هدف او برای ایجاد ارز دیجیتال به خودی خود هرگز یک راز نبود. به بیان ساده، او آن را ایجاد کرد تا کنترل مالی را از برگزیدگان مالی پس بگیرد و به مردم عادی فرصتی داد تا در یک سیستم مالی غیرمتمرکز فعالیت کنند.

بیت کوین به صورت منبع باز باقی می ماند، به این معنی که هیچ کس قدرت مالکیت یا کنترل کامل آن را ندارد. طراحی آن عمومی بوده و برای همه آزاد است.

بیت کوین پاسخی به بحران بزرگ مالی بود که نشان داد حتی بزرگترین بانک های جهان نیز می توانند با شکست مواجه شوند. شکنندگی سیستم مالی مدرن را برجسته کرد و خواستار تمرکززدایی از مبادلات مالی شد. به این ترتیب، ارز دیجیتال متولد شد و بیت‌کوین یکی از اولین گزینه‌های خارج از سیستم مالی سنتی برای مشارکت عمومی در تراکنش‌های مالی بدون واسطه بود.

ریشه ایده ساتوشی ناکاموتو

بیت کوین پس از بحران وام مسکن در سال ۲۰۰۸ متولد شد، جایی که نقدینگی در بازارهای مالی جهانی به طور قابل توجهی تحت تأثیر سقوط بازار مسکن قرار گرفت. این بحران الهام‌بخش ایجاد بیت‌کوین، یک شکل کاملاً کاربردی از ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) به نام بلاک چین بود.

وایت پیپر ناکاموتو زمینه‌ای را برای اشکال آینده سیستم‌های رمزنگاری امن ایجاد کرد که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضد دستکاری، شفاف و مقاوم در برابر سانسور باشند. هدف این سیستم این بود که به افراد اجازه دهد از طریق یک سیستم مالی غیرمتمرکز قدرت مالی خود را به دست آورند.

ایده تمرکززدایی، نیاز به واسطه‌هایی مانند شرکت‌ها، سیستم‌های مالی یا دولت‌ها را برای مشارکت در مبادلات ارز دیجیتال از بین برد. تراکنش ها ایمن بوده و از طریق بلاک چین ردیابی می شوند. تفاوت بلاک چین در این بود که برای همه شرکت کنندگان قابل مشاهده بود و به طور ایمن در کل شبکه توزیع می شد.

بیت کوین3

هویت های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

ناکاموتو سه سال پس از انتشار وایت پیپر خود در مورد بیت کوین و استخراج جنسیس بلاک، از صحنه ارزهای دیجیتال محو شد.

او در ۲۳ آوریل ۲۰۱۱ ایمیلی به یکی دیگر از توسعه‌دهندگان بیت‌کوین ارسال کرد و گفت که به کارهای دیگری خواهد پرداخت و آینده این ارز دیجیتال در دستان افراد خوبی است. از آن زمان، هیچ ایمیلی از ایمیل شناخته شده به نام ناکاموتو ارسال نشده است.

در طول تاریخ بیت کوین، هیچ چیز بحث برانگیزتر از هویت بنیانگذار آن نبوده است. حدس و گمان های متعددی در مورد هویت ناکاموتو وجود داشته است. برخی افراد ادعا کردند که ناکاموتو نام مستعار گروهی از رمزنگاران است، نه فقط یک نفر. با این حال دیگران حدس می زدند که او ممکن است بریتانیایی، یکی از اعضای یاکوزا، یک پولشویی یا زنی باشد که به شکل یک مرد ظاهر شده است. با این حال، برخی دیگر حدس می‌زنند که وی ممکن است یک فرد بریتانیایی، یکی از اعضای یاکوزا، فردی که پولشویی انجام می‌دهد یا زنی که خود را به عنوان مرد معرفی کرده، باشد.

در طول این سال‌ها، چند نفر مظنون شده‌اند که پشت این نام مستعار هستند:

خالق بیت کوین2

دوریان ناکاموتو کیست؟

در سال ۲۰۱۴، لیا مک‌گراث گودمن، روزنامه‌نگار نیوزویک مقاله‌ای با عنوان «چهره پشت بیت‌کوین» منتشر کرد. گودمن در یکی از برجسته‌ترین تلاش‌ها برای فاش کردن هویت ناکاموتو، دوریان ناکاموتو را خالق گریزان بیت‌کوین معرفی کرد.

گودمن شباهت‌هایی بین این دو ناکاموتو را از جمله مهارت‌های ریاضی، خلق و خو، تبار ژاپنی و تمایلات سیاسی ذکر کرد. دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو، در آن زمان ۶۴ ساله بود، در کالیفرنیا زندگی می کرد که گودمن با او تماس گرفت. به گفته گودمن، دوریان قبلا روی مهندسی کامپیوتر و پروژه های امنیت طبقه بندی شده کار کرده بود. 

با این حال، دوریان ناکاموتو بعدا هرگونه دخالت در بیت کوین را انکار کرد. او هرگونه نقل قول منتشر شده را به عنوان یک تفسیر نادرست از جانب خبرنگار رد کرد. ناکاموتو ادعا کرد که وی در زمان مصاحبه به جای بیت کوین در مورد مهندسی صحبت کرده است.

بعداً، ساتوشی ناکاموتو در یک مجمع آنلاین بیت کوین تأیید کرد که وی دوریان ناکاموتو نیست و به شایعات پایان داد.

مقاله نیوزویک بحثی را در مورد حریم خصوصی دوریان ناکاموتو برانگیخت، که جامعه رمزارزها احساس کردند زمانی که نیوزویک عکسی از خانه او در لس آنجلس منتشر کرد، این حریم خصوصی نقض شده است.

در نتیجه، جامعه کریپتو بیش از ۱۰۰ بیت کوین برای دوریان ناکاموتو جمع‌آوری کرد تا قدردانی و حمایت خود را نسبت به مشکلات او ابراز کند. دوریان بعداً در سال ۲۰۱۴ در یک ویدیوی یوتیوب ظاهر شد و از این جامعه تشکر کرد و گفت که قرار است حساب بیت‌کوین خود را برای «سال‌های زیادی» نگه کند. اگرچه از آن زمان این ویدیو از حساب اصلی حذف شده، کپی هایی از آن هنوز به صورت آنلاین وجود دارد.

کرگ رایت کیست؟

در حالی که دوریان ناکاموتو انکار کرد که ساتوشی ناکاموتو است، کریگ رایت، دانشمند کامپیوتر استرالیایی، ادعا کرد که او مردی است که در پشت این نام مستعار قرار دارد.

رایت در سال ۲۰۱۶ پس از اینکه مجله Wired نمایه ای از او در دسامبر ۲۰۱۵ منتشر کرد، مدعی این هویت شد. این مقاله با عنوان "​آیا خالق بیت کوین این نابغه استرالیایی ناشناخته است؟" و بر اساس اسناد ارائه شده به Wired بود.

این شواهد شامل مقاله ای در مورد ارزهای دیجیتال بود که ظاهراً چند ماه قبل از انتشار وایت پیپر بیت کوین در وبلاگ رایت منتشر شد. ایمیل‌های فاش شده و مکاتبات مربوط به «دفتر کل توزیع‌شده (P۲P) و همچنین رونوشت‌هایی از مقامات مالیاتی و وکلا حاوی اظهارات رایت در رابطه با مشارکت او در ایجاد بیت‌کوین نیز منتشر شد.

اما شواهدی به دست آمد که خلاف آن را ثابت می کرد. ورودی‌های وبلاگ و همچنین کلیدهای رمزگذاری عمومی فرضی مرتبط با ناکاموتو، تاریخی قبل از تاریخ واقعی داشتند.

Wired بعداً ادعای خود را پس گرفت و مقاله خود را تحت عنوان "آیا خالق بیت کوین این نابغه ناشناخته استرالیایی است؟" احتمالا نه." ویرایش کرد. این نشریه شواهد ظاهراً جعلی را که رایت برای حمایت از ادعای خود منتشر کرد، دلیل محکومیت آنها ذکر کرد.

به دنبال مشکوک شدن جامعه رمزارز، رایت در نهایت از این ادعا عقب نشینی کرد.

نیک سابو کیست؟

نیک سابو، متخصص رمزارز نیز یکی از "ساتوشی های مشکوک" رسانه ها بود. در سال ۲۰۱۵، نیویورک تایمز مقاله ای با عنوان «رمزگشایی معمای ساتوشی ناکاموتو و تولد بیت کوین» منتشر کرد.

مقایسه بین او و ناکاموتوی مرموز به دلیل شباهت در نوشتن و مشغله های فکری و همچنین سهم قابل توجه سابو در توسعه بیت کوین انجام شد.

نیک سابو یک مهندس کامپیوتر حرفه ای است. او همچنین رمزنگار و محقق حقوقی بوده و آثاری منتشر کرده که با مشغله‌های فکری ساتوشی ناکاموتو در زمان‌های خاصی مرتبط بودند.

هال فینی کیست؟

هال فینی حتی قبل از رونق بیت کوین یک دانشمند کامپیوتر، رمزگذار و علاقه مند به رمزنگاری بود. وی پس از پنج سال مبارزه با اسکلروز جانبی آمیوتروفیک در سال ۲۰۱۴ در سن ۵۸ سالگی درگذشت.

به غیر از خود ناکاموتو، فینی اولین فردی بود که بر روی اشکال زدایی و بهبود کد منبع باز بیت کوین کار کرد. او همچنین اولین تراکنش بیت کوین را در سال ۲۰۰۹ از ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد.

او همچنین با مهندس دوریان ساتوشی ناکاموتو مستقر در لس آنجلس همسایه بود، واقعیتی که اندی گرینبرگ، روزنامه‌نگار فوربس، در مورد آن گفت اگر نگوییم مشکوک، جالب توجه بود. گرینبرگ نمونه های نوشتاری را از هال فینی و ساتوشی ناکاموتو به یک سرویس مشاوره تحلیل نوشتاری برد.

به دلیل شباهت‌هایی که در سبک نوشتاری آنها وجود داشت، گرینبرگ در ابتدا حدس زد که فینی حداقل ممکن است یکی از افرادی باشد که به جای ناکاموتو می‌نویسد. او همچنین این ایده را مطرح کرد که فینی ممکن است از دوریان ناکاموتو برای پنهان کردن هویت خود استفاده کرده باشد.

با این حال، فینی چنین ادعاهایی را رد کرد و شواهدی ارائه کرد که ثابت کند او ساتوشی ناکاموتو نیست. فینی پس از ملاقات با گرینبرگ، ایمیل هایی را که او و ناکاموتو در طول سال ها رد و بدل کرده بودند و همچنین تاریخچه کیف پول بیت کوین خود را ارائه کرد.

علی‌رغم تلاش‌های رسانه‌ها برای بررسی و افشای هویت ساتوشی ناکاموتو، او همچنان یک چهره مرموز است که شخصیت واقعی‌اش ناشناخته است.

با این حال، شاید دانستن ویژگی‌هایی که تا کنون با توجه به بررسی‌ها به دست آمده، جالب باشد:

⦁ ساتوشی ناکاموتو یک نابغه برنامه نویسی است

⦁ ساتوشی ناکاموتو به زبان انگلیسی بریتانیایی مسلط است

⦁ ساتوشی ناکاموتو ممکن است بیش از یک نفر باشد

⦁ هیچ کس مطمئن نیست که ساتوشی زن است یا مرد