۰ نفر

خطرات دنیای رمزارزها؛

اگر کیف پول رمزنگاری شما از دست رود، می توانید بازیابی کنید؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۸
کد خبر: 630632
اگر کیف پول رمزنگاری شما از دست رود، می توانید بازیابی کنید؟

حتی آن‌هایی که به طور علّی رمزارزها را دنبال می‌کنند، حداقل یک داستان مبنی بر از دست رفتن ارزهای رمزنگاری شده را شنیده‌اند. این از دست رفتن به هر دلیلی از جمله؛ هک شدن کیف پول، اشتباه شخصی کاربر در هنگام نقل و انتقالات رمزارزهای خود، کوتاهی کردن در امن نگه‌ داشتن کلید خصوصی کیف پول خود و غیره می‌تواند باشد. در این مقاله قصد داریم، شما را به نحوه و راه‌های بازیابی ارزهای دیجیتال از دست رفته خود آشنا کنیم.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ طبق گزارش وال استریت ژورنال، حدود یک پنجم کل بیت‌کوین (تقریباً 150 میلیارد دلار) از دست رفته است که بیشتر آن برای همیشه از دست رفته و قابل بازیابی نیست.

کیف پول ارز دیجیتال

اگر جزو کسانی هستید که ارزهای رمزنگاری شده خود را گم کرده‌اند، آیا کاری می‌توانید انجام دهید؟ جواب هم بله و هم خیر است. از آنجایی که ایالات متحده اخیراً برخی از ارزهای رمزنگاری شده هک شده توسط هکرهای باج ‌افزار Colonial Pipeline را بازیابی کرده است، پس می‌توان گفت امکان بازگرداندن کریپتو وجود دارد. اما در واقع برای افراد معمولی که در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بازگردانی رمز ارزهای از دست رفته، می‌تواند یک فرآیند بسیار دشوار باشد.

چرا بازیابی کریپتو بسیار سخت است؟

اگر چه استفاده از رمزارزها تقریباً به اندازه استفاده از یک کارت اعتباری آسان شده است، اما درک این نکته مهم است که بر خلاف کارت‌های اعتباری، ارزهای دیجیتال فاقد محافظت داخلی از مصرف کننده هستند. به عنوان مثال، اگر یک مصرف کننده متوجه برداشت عجیبی بر روی کارت اعتباری یا صورت حساب بانکی خود شود که شاید نشانه کلاهبرداری باشد، می‌تواند به سادگی با آن هزینه مخالفت کند تا پول خود را پس بگیرد. متأسفانه، در مورد ارزهای رمزنگاری شده، هیچ باز پرداختی وجود ندارد.

این عمدتاً به این دلیل است که دارایی‌های رمزنگاری شده، توسط برنامه‌های حمایت شده‌ای که توسط دولت‌ها و برای محافظت از مصرف کنندگان و سرمایه گذاران ایجاد شده‌اند، پوشش یا بیمه نمی‌شوند. به عنوان مثال در آمریکا، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) تمام حساب‌های سپرده، از جمله حساب‌های چک و پس انداز به مبلغ استاندارد 250.000 دلار را در صورتی که موسسه مالی مربوطه ورشکسته شود، پوشش می‌دهد. با این حال، این بیمه به ارزهای رمز پایه گسترش نیافته است. همچنین در آمریکا اگر شرکت کارگزاری شما شکست بخورد، شرکت حمایت از سرمایه گذاران اوراق بهادار  (SIPC)از اوراق بهادار و پول نقد موجود در حساب کارگزاری شما تا سقف 500.000 دلار محافظت می‌کند. باز هم این شامل ارزهای دیجیتال نمی‌شود.

بازیابی کیف پول

در حالی که افراد برای انجام ایمن تراکنش‌ها به چندین کیف پول و صرافی کریپتو اعتماد کرده‌اند، اگر دارایی‌های کریپتو شما گم شوند، هک شوند یا به سرقت بروند، معمولاً راهی برای بازیابی وجوه شما از طریق شرکت بیمه‌ایی خاصی وجود ندارد.

مزایا و معایب دارایی‌های حامل

درک این نکته مهم است که ارز دیجیتال یک دارایی حامل است؛ زیرا هر کسی که کلید خصوصی را در اختیار داشته باشد، مالک آن دارایی‌ها محسوب می‌شود. این می‌تواند اثبات مالکیت را در صورت سرقت یا گم شدن یک کلید خصوصی بسیار دشوار کند و یکی از دلایلی است که بازیابی دارایی‌های رمزنگاری تقریباً غیر ممکن است. علاوه بر این، این وضعیت شاید یکی از بزرگ‌ترین دلایلی باشد که چرا بازیگران نهادی در پذیرش ارزهای دیجیتال کند بوده‌اند، زیرا تقریباً غیرممکن است که محافظت معنی‌داری در برابر از دست دادن این دارایی‌ها ارائه شود.

سرقت کف پول

اگر دارایی‌های رمزنگاری شما به سرقت رفت یا گم شد چه باید کرد؟

بنابراین اگر رمز ارز خود را از دست بدهید. در اینجا چند راه‌حل توسلی که مصرف کنندگان و فعالان معمولی بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند دنبال کنند، آورده شده است.

با صرافی مربوطه تماس بگیرید

اگر دارایی‌های شما از طریق کیف پول‌های امانی در یک صرافی بزرگتر و شناخته شده نگهداری می‌شود. وقتی دارایی‌های خود را از دست بدهید، آن صرافی احتمالاً از آن آگاه است و به احتمال زیاد روند بازیابی را آغاز کرده است. ممکن است شما تنها قربانی نبوده باشید، بنابراین به احتمال زیاد آن‌ها عمدتاً برای درک این موضوع شروع به کار کرده‌اند و سعی می‌کنند، دارایی‌ها را برای مشتریان خود بازیابی کنند. با این حال، مهم است که بدانید آن‌ها توسط دولت بیمه نیستند، بنابراین ممکن است تمام دارایی‌های شما بازیابی نشود. البته لازم به ذکر است که بعضی از صرافی‌های معتبر از جمله بایننس، صندوق بیمه برای کاربران راه اندازی کرده است، تا در چنین مواقعی دچار ضررهای سنگین نشوند.

کیف پول رمز ارز

یک Cryptohunter استخدام کنید

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، شکارچیان رمزنگاری (Cryptohunters) افراد یا مشاغلی هستند که از طرف قربانیان به دنبال رمزارزهای گمشده یا سرقت شده هستند. آن‌ها همچنین ممکن است به بازیابی رمزهای عبور فراموش شده و کلیدهای خصوصی گم شده نیز کمک کنند.Cryptohunters  هم با دارندگان ارزهای دیجیتال و هم با آژانس‌های مجری قانون برای جستجو و بازیابی ارزهای رمزنگاری شده نابجا، غیرقابل دسترس یا دزدیده شده کار می‌کنند. آن‌ها از نرم افزارهای تخصصی برای تولید میلیون‌ها رمز عبور بالقوه استفاده می‌کنند و تمایل دارند هزینه ثابتی را دریافت کنند.

ارتباط با پشتیانی پلتفرم مربوطه

گاهی مواقع برخی از کاربران عمومی حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال، در نقل و انتقالات خود آدرس مقصد را به اشتباه وارد کرده و یا تگ مموی آدرس مقصد را به درستی وارد نمی‌کنند. از این رو رمزارزهای خود را از این طریق، به یک آدرس اشتباه می‌فرستند و متحمل کلی هزینه خواهند شد، حتی در اکثر مواقع نمی‌توانند پیگیری کنند که چگونه بازیابی کنند. در این گونه موارد، پیشنهاد می‌شود از طریق آیدی و شناسه تراکنش مربوطه و ارسال آن به پشتیانی پلتفرمی که از طریق آن نقل و انتقالات را انجام داده‌اید، پیگیری کنید.

هش

به طور کلی، آیدی و شناسه تراکنش که به آن هش تراکنش نیز می‌گویند، رشته‌ای منحصر به ‌فرد از کاراکترهایی است که به هر تراکنش تایید و اضافه‌شده در بلاک‌چین، تخصیص می‌یابد. به عبارت دیگر، هش تراکنش یک عبارت برای شناسایی و تعیین هویت است که هر تراکنش در بلاک‌چین را از دیگری متمایز می‌سازد. می‌توان آن را به شماره پیگیری که سیستم متمرکز بانکی بعد از کارت به کارت کردن پول برای دیگران به شما ارائه می‌کند، تشبیه کرد. بنابراین می‌توان گفت هش ارسال، سند ارسال است و نشان دهنده این است که چه میزان ارز در چه تاریخی و از چه آدرسی به چه آدرسی منتقل شده است. برای مشاهده آیدی  تراکنش در کیف پول باید به تاریخچه معاملات بروید و معامله‌ای که می‌خواهید آیدی تراکنش آن را را به داشته باشید، پیدا کنید. هنگامی که تراکنش مورد نظر را پیدا کردید، آن را انتخاب کنید و در  پنجره‌‌ی باز شده، می‌توانید آیدی تراکنش درج شده را دریافت کنید. اسامی مختلفی برای آیدی تراکنش در کیف پول‌های مختلف به کار برده می‌شود از جمله؛ TX HASH، Transaction، Transaction ID و TXID را نام برد. در ادامه لینک ارتباط با پشتیبانی چندتا از پلتفرم‌های معروف، برای نقل و انتقالات رمزارزها را آوردیم.

لینک ارتباط با پشتیبانی صرافی بایننس:

https://www.binance.com/en

لینک ارتباط با پشتیبانی تراست ولت:

https://support.trustwallet.com/en/support/home

لینک ارتباط با پشتیبانی کیف پول متامسک:

https://metamask.zendesk.com/hc/en-us/requests/new

لینک ارتباط با پشتیانی کیف پول اتمیک:

https://atomicwallet.io/support

لینک ارتباط با پشتیبانی کیف پول کوینومی:

https://coinomi.freshdesk.com/support/home

لینک ارتباط با پشتیبانی صرافی کوکوین :

https://support.kucoin.plus/hc/en-us

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.