۰ نفر

نگاهی به اقتصاد غیر متمرکز – بخش سوم؛

دیفای بهترین راه مشارکت و فعالیت های مالی است؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۱۱
کد خبر: 630367
دیفای بهترین راه مشارکت و فعالیت های مالی است؟

در بخش‌های قبلی این مقاله، به چگونگی صنعت DeFi، دلایل رشد چشمگیر آن و عناصر اصلی بنیاد آن پرداختیم. اما چگونگی کسب درآمد از این صنعت و نکات امنیتی این روش کسب درآمد، در این بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چگونه می‌توان با DeFi درآمد کسب کرد؟

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ راه‌های زیادی برای کسب درآمد از طریق فناوری و پلتفرم‌های DeFi وجود دارد. اما در ساده‌ترین حالت، می‌توانید با خرید توکن‌های پلتفرم‌های مربوطه از جمله؛ SushiSwap (SUSHI)، Aave (AAVE) یا Maker (MKR) در پروژه‌ها و پروتکل‌های DeFi سرمایه‌گذاری کنید. همچنین در حالی که انتظار افزایش سرمایه از طریق افزایش قیمت توکن‌های خریداری شده در یک پلتفرم را دارید، می‌توانید از این پلتفرم‌ها به عنوان یک «اپراتور» استفاده کنید و از فعالیت‌های مختلف موجود در آن‌ها، درآمد کسب کنید. در اینجا به برخی از این فعالیت‌ها اشاره می‌کنیم:

استیکینگ

با استیک کردن، برای شرکت در فرآیند مکانیسم اجماع یا نحوه تصمیم گیری یک بلاک‌چین با استفاده از توکن‌های به اشتراک گذاشته شده خود مانند Tezos (XTZ)، Polkadot (DOT) یا ETH پاداش دریافت می‌کنید. با این کار عملاً تبدیل به یک اعتبارسنجی شبکه می‌شوید. این به عنوان مکانیزم اثبات سهام توسط بلاکچین‌هایی مانند Tezos، Polkadot و به زودی، Ethereum 2.0 ، برای ایمن سازی تراکنش‌ها و شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که در این فضا، هنگام صحبت در مورد توکن‌ها و نام پلتفرم‌ها هنگام ارجاع به آن‌ها به عنوان یک پروتکل از نمادهای "ticker" استفاده می‌کنم. با افزایش توکن‌های به اشتراک گذاشته شده و در نتیجه «قفل‌شده»، مفاهیم جدیدی مانند «نقدینگی استیک شده» پدیدار شده‌اند که اساساً مشتقی از نشانه‌های شرط‌بندی شده ایجاد می‌کند، سپس دوباره تبدیل به «نقدینگی» می‌شود و می‌توان آن را در حین کسب پاداش استیکینگ مجدداً به اشتراک گذاشت.

2

  • وام دهی (امانت دادن)

 به‌جای دریافت وام از بانک، می‌توانید آن را از پروتکل DeFi، از سرمایه‌گذاران همکار وجوه یا در اصل وام‌دهی همتا به همتا، دریافت کنید. در مقابل، سرمایه گذاران بخشی از سود پرداختی وام را به عنوان بازده دریافت می‌کنند. توجه داشته باشید که برای مثال، هنگامی که شما سهامی را نزد بانک خود نگه می‌دارید، آن‌ها به احتمال زیاد آن سهام را که برای آن کارمزد سپرده می‌پردازید، به برخی از مؤسسات مالی مانند صندوق تامینی وام می‌دهند، دوباره در ازای کارمزدی که می‌توان از آن برای فروش کوتاه مدت و سایر معاملات اهرمی، استفاده کرد. بدیهی است که هیچ یک از آن پول‌ها یا سود‌ها به شما نمی‌رسد. اما در تکنولوژی مالی غیر متمرکز این امکان وجود دارد.

  • تامین نقدینگی

هنگام خرید و فروش سهام در بورس‌های سنتی، موسسات مالی و بازارگردان‌ها به عنوان واسطه، در هماهنگی معاملات و همچنین تامین نقدینگی از طریق سهام یا وجه نقد عمل می‌کنند. در دنیای ارزهای دیجیتال، این فعالیت‌ها توسط بازارسازان خودکار (AMM) که به‌عنوان مبادلات غیرمتمرکز بر روی کدهای خودکار اجرا و فعالیت می‌کنند، مختل شده‌اند. اما نقدینگی مفقوده دوباره توسط سرمایه گذاران همکار تامین می‌شود و در ازای این‌ کار، درآمدی را در قالب کارمزدهای ایجاد شده توسط این استخرهای نقدینگی، دریافت خواهند کرد. این استخرها از جفت‌ها ارزهای معاملاتی مختلفی از جمله؛ رمزارز در مقابل رمزارز مانند BTC/ETH، ارز دیجیتال در مقابل استیبل کوین مانند DOT/Tether (USDT) یا استیبل کوین در مقابل استیبل کوین مانند USDC/USDT تشکیل شده‌اند.

3

  • ییلد فارمینگ (Yield Farming)

تصور کنید به یک استخر نقدینگی مانند SushiSwap پول قرض داده‌اید و شروع به دریافت اولین جوایز خود در SUSHI کرده‌اید. شما می‌توانید پاداش خود را از طریق یکی از فرصت‌های مختلف دوباره به کار ببندید و پاداش‌های بیشتری را جمع آوری کنید. به طور خلاصه، ییلد فارمینگ فعالیتی است که به طور مداوم توکن‌های خود را برای دنبال کردن بازدهی بالاتر، با استفاده از ترکیب کردن بازده در پروتکل‌ها، استخرها و موارد دیگر، به کار می‌گیرید. در اصطلاح عامیانه پول نمی‌خوابد.

همه این فعالیت‌ها بازدهی درصدی  (APY)یا تقسیم کارمزد مربوطه را ارائه می‌دهند که بسته به پلتفرم انتخابی شما از جمله؛ Curve یا Compound، خدماتی مانند سهامداری یا تامین نقدینگی و توکن‌های اساسی مانند BTC یا USDC مورد استفاده متفاوت است. این سودها می‌توانند به شکل توکن‌های سپرده‌گذاری شده، به‌عنوان “Supply APY” و همچنین توکن اصلی پلتفرم، به‌عنوان “Rewards APY” ارائه شوند. به عنوان مثال، پروتکل SushiSwap توکن‌های SUSHI و پروتکل Aave توکن‌های AAVE را به شما پاداش می‌دهد. برخی از این پلتفرم‌ها توکن‌های حاکمیتی را توزیع می‌کنند و به مالکان این حق را می‌دهند که در جهت پلتفرم، مانند دریافت اختیار تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار فعال، رای دهند.

4

در استفاده از پروتکل‌های DeFi مراقب چه چیزی باشیم؟

این موضوع می‌تواند به خودی خود یک مقاله کامل باشد، بنابراین در اینجا فقط به برخی نکات کلیدی اشاره خواهیم کرد. ابتدا از قیاس خانه که قبل‌تر مثال زدیم، برای داشتن آگاهی برای ارزیابی ریسک در لایه‌ها و وابستگی متقابل استفاده کنید. با تمرکز بر پروتکل‌ها یا ریسک طرف مقابل، سطوح خاصی وجود دارد که می‌خواهید آن‌ها را بررسی کنید و در مورد آنها سؤالات مهم بپرسید:

  • تیم : آیا تیم شناخته شده است یا یک گروه ناشناس؟ سوابق فنی و عملی آن‌ها چیست؟ آیا حامیان بزرگ/معروفی از جامعه کریپتو درگیر هستند؟
  • فنی : آیا هک‌هایی صورت گرفته است، آیا ممیزی قراردادهای هوشمند شخص ثالث در دسترس است و آیا جوایز پاداش امنیتی برای آن‌ها ارسال شده است؟
  • توکنومیکس : آیا توکن‌های حاکمیتی اعطا می‌شوند؟ ارزش کل فعلی قفل شده چقدر است و اعداد رشد در مورد دارایی‌ها و کاربران فعال چگونه است؟ آیا این پروژه از طریق یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) با مدل حمایت شده توسط جامعه اجرا می‌شود؟
  • بیمه : آیا خزانه‌داری وجود دارد که در صورت هک، دوباره سرمایه‌گذاران را کامل کند؟ آیا هیچ گونه بیمه نامه‌ای وجود دارد؟
  • استخرها : APY ها چه مقدار هستند، آیا آن‌ها بسیار بالا هستند؟ آیا APY پایدار بوده است، نقدینگی معاملاتی چقدر است؟ خطر از دست دادن دائمی، دوره‌های قفل یا کارمزد تراکنش‌ها به چه صورت است؟

وقتی فعالانه از توکن‌های خود برای ایجاد درآمد استفاده می‌کنید، عموماً در این پروتکل‌ها، مبادلات آنلاین هستند و بنابراین در برابر هک یا خطر طرف مقابل بسیار آسیب‌پذیرتر هستید. ارائه‌دهندگان نهادی مانند Copper.co در لندن، وجود دارند که نه تنها برای سرمایه‌گذاران خدمات خرید و نگهداری، بلکه با دریافت هزینه‌ای امکان نگهبانی مطمئن توکن‌ها را ارائه می‌دهند.

5

نگرانی‌های امنیتی و نگهداری از موارد کلیدی سرمایه‌گذاری در DeFi از طریق خرید توکن‌ها هستند. البته به طور کلی می‌توان توکن‌های خود را در کیف‌ پول‌های آفلاین، در مقابل رویکردی که دائماً و به طور فعال درآمد ایجاد می‌کند، نگهداری کرد.

در پایان

DeFi یک فضای باورنکردنی است. به طوری که در حال ساختن یک صنعت تریلیون دلاری جدید خواهیم بود. با این حال، باید در مقابل برخی از پیشنهاد‌های بیش از واقعیت خوب، به شدت احتیاط کرد. همچنین در نظر داشته باشید، معمولاً کارمزدهایی که می‌توانند ناگهانی منفجر شوند، بازدهی یک استراتژی فعال را کاهش می‌دهند و ممکن است سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر را غیر جذاب کنند. به طور کلی در کنار موقعیت‌های سودآوری در این حوزه، از دست رفتن اصل سرمایه‌ی شما نیز ممکن است. اگر تازه وارد این صنعت شده‌اید، با مقداری پول بازی، تست و یادگیری مسیر را شروع کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید شرکت کنید و با دردسر مواجه نشوید، می‌توانید روی مدیران حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که این استراتژی‌ها را در یک محیط سازمانی طراحی، اجرا و نظارت کنند. باید توجه داشته باشید که در این رویکرد نیز، باید از همان روش‌های ارزیابی مطمئنی که در فرآیند بررسی دقیق و انتخاب یک مدیر ارائه می‌شوند، استفاده کنید.

برای خواندن بخش‌های قبلی این مقاله، کلیک کنید.

بخش اول

بخش دوم

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.