۰ نفر

پرسود ترین راه بدست آوردن بیت کوین

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 627788
پرسود ترین راه بدست آوردن بیت کوین

بیت‌کوین به عنوان ۱۰ دارایی ارزشمند جهان؛ توسط دستگاه‌های ماینر استخراج می‌شود که این سکه‌ها قابلیت خرید و فروش را نیز دارد. لذا بدست آوردن بیت‌کوین از دو راه تولید (استخراج) و خرید بیت‌کوین های استخراج شده امکان پذیر است.

بیت کوین نوعی رمز ارز مجازی است که بدون واسطه (مثل بانک ها) و با پشت سر گذاشتن موانع مالی تراکنش‌های مالی را در سطحی بین‌المللی مقدور می‌سازد. «Bitcoin» نخستین ارز دیجیتال است و هیچ‌کس نمی‌داند که چه کسی آن را ساخته است. البته این موضوع تازه‌ای نیست؛ چون بیشتر ارزهای دیجیتالی در سکوت تولید می‌شود. هر چند گفته می‌شود که سازنده بیت کوین، فردی به نام «ساتوشی ناکوموتو» (Satoshi Nakomoto) است اما دقیقا مشخص نیست که ساتوشی ناکوموتو واقعا یک فرد است یا گروهی از افراد که تحت این نام، اقدام به تولید «Bitcoin» کرده‌اند. بعد از تولد این رمزارز، دیگر خبری از ساتوشی ناکوموتو به گوش نرسید. مدتی بعد، رمزارزهای متفاوت دیگری مانند «لایت‌کوین»، «اتریوم» و… هم به دنیا معرفی شده‌ است.

امروزه محبوبیت سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت‌کوین چندین برابر شده است. از این رو اکثر افراد ترجیح می‌دهند ارزش پول پس‌اندازی خود را با خرید ارزهای دیجیتال حفظ کنند. در فهرست با ارزش‌ترین دارایی‌های جهان امروزه بیت‌کوین جایگاه خود را در بین ۱۰ دارایی ارزشمند جهان تثبیت کرده است که خود نشان دهنده ارزش بالای این صنعت برای سرمایه گذاری است.  

اما راه‌های به دست آوردن بیت کوین کدام است؟

۱.استخراج بیت کوین؛ اولین راه به دست آوردن بیت‌کوین

صنعت ماینینگ به عنوان یکی از جذاب‌ترین و جدیدترین انواع سرمایه گذاری در دنیا شناخته می‌شود. جذابیت این نوع سرمایه گذاری در ایران را می‌توان درآمد دلاری دانست. در نتیجه علاوه بر سود استخراج رمز ارز، با نوسان دلار هم سود زیادی را برای استخراج کنندگان می‌توان در نظر گرفت. یکی از ماینر های میان رده بازار ایران (T۲TH+ (۳۷TH است که حدود قیمت آن ۳۹ میلیون تومان است که در حال حاضر درآمد بالای ۶ میلیون تومان در ماه دارد. سرمایه گذاری در چه حوزه‌ای را می‌شناسید که چنین سودی را در کوتاه مدت و حتی بلند مدت داشته باشد؟

بر اساس گزارش وب‌سایت The Block Research، استخراج‌کنندگان بیت کوین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.  

اما برای محاسبه سود ماینر ابتدا باید با مفاهیم مهمی چون سختی شبکه، ارزش ارز مورد نظر و در نهایت قدرت پردازش دستگاه ماینر آشنا باشیم.

۱.سختی شبکه: همانطور که قبل‌تر اشاره شد بیت کوین برای استخراج کننده ها پاداشی در نظر میگیره که در حال حاضر این پاداش هر ۱۰ دقیقه ۶.۲۵ بیت کوین است که زمان در نظر گرفته شده از سمت بیت کوین برای بازکردن یک بلوک (مجموعه معادلات امن کننده شبکه) است. اگر ماینرها بتونن این بلوک را زودتر از ۱۰ دقیقه باز کنند در شبکه اختلال ایجاد میشود در نتیجه  شبکه به‌طور خودکار نسبت به قدرت پردازش موجود، سختی پیدا کردن پاسخ معادلات را کم و زیاد می‌کند تا ماینرها بتوانند به‌طور میانگین در ده دقیقه به جواب برسند، نه بیشتر نه کمتر. در واقع مجموع هش ریت تمامی ماینرهایی که بطور همزمان مشغول ماینینگ هستند عددی را به وجود می‌آورد که مولفه سختی شبکه است.

۲.ارزش رمز ارز: به زبان ساده قیمت بیتکوین اتریوم ویا سایر رمزارزها به دلاراست، با توجه به اینکه جایزه استخراج رمز ارزها در قالب دلار نیست و درقالب توکن همان رمز ارز هستش ارزش رمز ارز به دلار بسیار در درآمد شما تاثییر گذار است برای مثال ماینر s۱۹pro  ساخت شرکت بیت مین زمانی که ارزش بیتکوین ۳۸ هزار دلار بود ماهانه ۴۹۰ الی ۵۰۰ دلار درآمد داشت اما در بیتکوین ۴۹ هزار دلاری این درآمد تا ۷۵۰ دلار افزایش داشت و از همه مهمتر اختلاف ارزش ریال و دلار باعث میشود که سرمایه گذاری در این بخش همیشه سود چشمگیر و خاصی داشته باشد چون شما ریالی سرمایه گذاری میکنید و دلاری درآمد دارید بدون نیاز به مهمترین بخش کار یعنی نیروی انسانی.

۳.قدرت پردازش دستگاه ماینر: در ابتدا برای استخراج رمز ارز به یک دستگاه کامپیوتر قدرتمند نیاز بود ولی به مرور زمان و با افزایش سختی شبکه دیگر اقدام به استخراج نیاز به دستگاه های پیچیده ای دارد به نام ماینر. دستگاه های زیادی با قدرت های پردازش متفاوت در حال حاضر در بازار موجود هستند که هرچه دستگاه قدرتمند تر باشد و در اصطلاح هش ریت بالاتری داشته باشد سود دهی بیشتری دارد. 

در مورد دستگاههای رایج بازار اصطلاح غلطی به عنوان عمر دستگاه وجود دارد که این عمر منظور عمر فیزیکی دستگاه نیست بلکه سرعت پیشرفت بازار تولید دستگاه ها است. که به طور تقریبی هر ۳ سال، دستگاه های جدیدتر بازار، دستگاهای قدیمی تر را کنار می‌زنند و با توجه به قدرت پردازش بالاتر و مصرف کمتر برق باعث کم ارزش شدن خروجی دستگاه ها می‌شوند که قیمت برق در ایران این بازه ۳ سال را  به یک بازه ۵ الی ۶ ساله افزایش می‌دهد.

عوامل دیگری که باید در استخراج رمز ارز به آن توجه شود:

۱.   اهمیت عضویت در یک استخر استخراج : همانطور که در بالا اشاره شد سختی شبکه بیت کوین به شدت بالا رفته است در نتیجه حتی یک ماینر هم به تنهایی نمیتواند جایزه استخراج یک بلوک را کسب کند در نتیجه تعدادی ماینر هش ریت را در محیطی به نام استخر با هم به اشتراک می‌گذارند و در انتها سود کسب شده را تقسیم می‌کنند که البته این تقسیم ۱۰۰% یکسان و صحیح اتفاق میافتد چون از طریق اپلیکیشن‌های مطمعن و از قبل برنامه نویسی شده در استخرها اتفاق میافتد و شخص حقیقی با ایراد سلیقه این تقسیم را انجام نمیدهد.

۲.   هزینه برق: با توجه به مصرف بالای برق دستگاه‌های ماینر باید نرخ قیمت برق به منظور محاسبه سودآوری را در نظر داشته باشید. قیمت برق در ایران در مناطق گرمسیری و سردسیری متفاوت است. برای شروع استخراج بیت کوین باید از قبل تعرفه قیمت منطقه را محاسبه و پیش‌بینی کنید.

سوال دیگری که ممکن است به وجود  بیاید این است که کدام رمز ارز را استخراج کنیم

برای جواب به این سوال مهمترین نکته ارزش اون رمز ارز است. در حال حاضر دو رمز ارزی که بیشترین ارزش را  دارند بیت کوین و اتریوم هستند. دیگر رمز ارز ها هم امکان ماین دارند ولی با توجه به ارزش و امنیت شبکه میتوان گفت در حال حاضر فقط دو رمز ارز فوق ارزش ماین کردن دارند.

با توجه به نکات بالا نحوه محاسبه سود از یک ماینر را با هم بررسی می‌کنیم.

در حال حاضر یکی از قدرتمند ترین ماینر ها Bitmain Antminer S۱۹ Pro میباشد که هش ریت ۱۱۰ تراهشی دارد. برق مصرفی این ماینر ۳۲۵۰ وات است. با توجه به قیمت بیت کوین که ۴۰,۰۰۰ دلار است درآمد ماهیانه این دستگاه در حال حاضر حدودا ۵۹۲ دلار است. اما از این مبلغ باید هزینه برق مصرفی را هم کسر کرد که بستگی به نوع برق و هزینه آن در شهر های مختلف ایران متغیر است.

۲. خرید بیت کوین؛ دومین راه به دست آوردن بیتکوین

این روش سرمایه گذاری ریسک بالا و نیاز به دانش زیادی دارد. باید بدانید که چه زمانی بیت کوین در پایین ترین قیمت آن است که خرید کنید و در صورتی که بخواهید ارز خود را بفروشید چه زمانی وقت فروش است.

آیا خرید و فروش بیت کوین باید به صورت حضوری انجام شود؟

کلیه ارزهای دیجیتال، صورت فیزیکی ندارند. بنابراین صرف دسترسی به اینترنت برای خرید و فروش آن‌ها کافی است. برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال معتبر خود در ایران می‌توانید به سایت یکی از صرافی‌های معتبر فعال در این زمینه مراجعه کنید.

آیا برای شروع باید یک واحد کامل بیت کوین بخریم؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه افرادی که به تازگی قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارند، میزان ریسکی است که باید با سرمایه‌گذاری در این زمینه متحمل شوند. اما مسئله اینجاست که در ابتدای کار لزومی به خرید یک واحد کامل از بیت کوین نیست. بلکه بیت کویت تا هشت رقم اعشار قابل تقسیم است و شما می‌توانید تنها بخش کوچکی از آن را خریداری کنید. به این ترتیب میزان ریسک این سرمایه‌گذاری نیز به شدت کاهش می‌یابد.

خرید و فروش بیت کوین در ایران از چه طریقی انجام می‌شود؟

هر چند گروه‌های تلگرامی و واتساپی بسیاری برای خرید و فروش این ارز دیجیتال تشکیل شده است. اما مسئله اینجاست که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این گروه‌های احتمال بروز تراکنش‌های ناشناس و کلاهبرداری را به شدت افزایش می‌دهد. از این رو بهتر است خرید یا فروش بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را از طریق سایت صرافی‌های معتبر انجام دهید. به این ترتیب امکان پیگیری قضایی در صورت بروز هر گونه مشکل نیز وجود خواهد داشت.

نکته دیگری که در این زمینه باید به آن توجه شود، این است که امکان انجام تراکنش از طریق کارت بانکی با استفاده از درگاه این صرافی‌ها به مراتب ساده‌تر است.

خرید بیت کوین از صرافی‌ها به چه ترتیبی انجام می‌شود؟

برای خرید بیت کوین از هر یک از صرافی‌های معتبر فعل در ایران کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • یک صرافی معتبر پیدا کرده و از طریق سایت آن نام‌نویسی کنید.
  • کیف پول بیت کوین را بر روی تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود نصب کنید.
  • با استفاده از مدارک شناسایی معتبر فرآیند احراز هویت خود را از طریق سایت صرافی تکمیل کنید.
  • از طریق درگاه صرافی‌ها مبلغ مورد نیاز را از کارت بانکی خود پرداخت کرده و بیت‌کوین را بر روی کیف پول بیت‌کوینی خود دریافت کنید.

در خرید یا فروش بیت کوین به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • هنگام خرید بیت کوین، باید آدرس کیف پول بیت کوینی خود را نیز ارائه کنید. آدرس بیت کوین متعلق به شما نیز معمولا یک رشته متنی مثل شماره حساب بانکی است که از قسمت Receive کیف پول به شما نمایش داده می‌شود.
  • در دنیای بیت کوین و ارزهای دیجیتال شما به خودی خود مسئول نگهداری از دارایی‌هایتان هستید. از سوی دیگر نیز با توجه به این‌که تراکنش‌های بیت کوین نیمه‌ناشناس و برگشت‌ناپذیر هستند. بنابراین توجه به نکات امنیتی هنگام انتقال یکی از ضروریات است.
  • توجه داشته باشید که در صورت حذف کیف پول شما و نداشتن نسخه پشتیبان، امکان دسترسی به بیت‌کوین‌های شما امکانپذیر نخواهد بود.
  • استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای سرمایه‌گذاری‌های با مبالغ بالا گزینه مناسب‌تری هستند.
  • تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول بیت کوین برای دسترسی به دارایی‌ها در صورت بروز مشکل ضروری است.
  • امکان خرید مستقیم بیت‌کوین از صرافی‌های خارج از ایران به دلیل تحریم وجود ندارد. بنابراین در صورت تمایل به خرید بیت کوین باید از طریق واسطه‌ها خرید خود را نهایی کنید که در این صورت نیز هزینه تمام شده برای شما افزایش خواهد یافت.
  • احراز هویت در صرافی‌های معتبر ایرانی از طریق کارت ملی، کارت بانکی و عکس سلفی میسر است. اما برای احراز هویت در صرافی‌های خارجی ارائه پاسپورت معتبر نیز الزامی است. هر چند در بسیاری از موارد پاسپورت ایرانی به دلیل تحریم‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.
  • سرمایه‌گذاری در صرافی‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها و امکان مسدود شدن حساب ریسک بسیار بالایی دارد.

منبع: دارا ماینر