۰ نفر

در نظر گرفتن ریسک و بازده در بازارهای مالی؛

سوددهی بیت کوین بیشتر است یا سکه؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 627337
سوددهی بیت کوین بیشتر است یا سکه؟

افراد بسیاری به منظور حفظ ارزش دارایی خود و همچنین افزایش آن، به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف روی می‌آورند. اما باید در نظر داشت که هر بازار با توجه به ماهیت آن، ریسک و بازده متفاوتی دارد. رمزارزها و طلا، از جمله بازارهایی هستند که در بین مردم از محبوبیت قابل توجهی برخوردارند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ سرمایه‌گذاری، فرآیندی است که افراد در سراسر جهان به منظور پس‌انداز و حفظ ارزش پول خود انجام می‌دهند. همچنین افراد از این طریق می‌توانند پس‌انداز خود را افزایش دهند و با تورم مقابله کنند. با این حال، سرمایه‌گذاری در هر بازاری با ریسک و بازده همراه است.

منظور از ریسک چیست؟

ریسک، معیاری برای اندازه‌گیری احتمالاتی است که طبق برنامه پیش نرود و معمولا شرایط بدتر شود. در زندگی روزمره معمولا با ریسک‌های متعددی مواجه می‌شویم. در خصوص سرمایه‌گذاری نیز می‌توانیم ریسک را به عنوان احتمال اینکه چیزی خریداری شده و طبق انتظار پیش نرفته و باعث ضرر سرمایه‌گذار شده، تلقی کنیم.

بازده چیست؟

برای سرمایه گذاران، بازدهی معیاری برای عایدی است که از طریق سرمایه‌گذاری به دست می‌آید و افزایش ارزش سرمایه را به دنبال دارد.

از آنجا که ارزش سرمایه‌گذاری شما می‌تواند کاهش یا افزایش یابد، بازده همیشه مثبت نیست. به عنوان مثال، اگر سهام را به قیمت کمتری نسبت به خرید آن‌ها بفروشید، بازده شما منفی خواهد بود.

رابطه بین ریسک و بازده

هیچ فرمول قاطع و سریعی برای محاسبه ارتباط دقیق بین ریسک و بازده وجود ندارد. به طور کلی، هر چه سطح ریسک سرمایه‌گذاری بالاتر باشد، احتمال بازده بالاتر و خطر بزرگ‌تر شدن مشکلات بیشتر می‌شود.

با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که پذیرش ریسک بالا، بازدهی بیشتری را نیز به دنبال داشته باشد. افرادی که به دنبال بازدهی بیشتری از سرمایه‌گذاری خود هستند، باید برای ریسک سرمایه‌گذاری نیز آماده باشند.

همه سرمایه‌گذاری‌ها دارای سطحی از ریسک هستند و همیشه آنطور که انتظار می‌رود عمل نمی‌کنند. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که انتخابی را انجام می‌دهید که برای شما مناسب است. همچنین ارزش این را دارد که به این فکر کنید که در صورت اشتباه کردن، چقدر پول از دست خواهید داد.

برای دریافت ایده بهتر از مشخصات ریسک خود، چنین سوالاتی مطرح می‌شود:

برای چه چیزی به پول نیاز دارید؟

در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است هدف خاصی در ذهن نداشته و تنها قصد افزایش سرمایه خود را داشته باشند، برخی دیگر برای اهداف خاصی مانند پس‌انداز برای دوران بازنشستگی، پرداخت هزینه‌های دانشگاه یا ازدواج فرزندان خود و غیره ممکن است سرمایه‌گذاری انجام دهند.

چه زمانی به پول احتیاج دارید؟

بازه زمانی می‌تواند تاثیر زیادی بر تصمیمات سرمایه‌گذاری داشته باشد. سرمایه‌گذاری در بازه زمانی طولانی‌تر، مانند حداقل 5 سال، می‌تواند به جبران نوسانات کوتاه مدت در عملکرد سرمایه‌گذاری کمک کند.

آیا زودتر از زمانی که در نظر داشتید به پول خود احتیاج دارید؟

ممکن است به دلیل برخی اتفاقات غیرمنتظره، زودتر از آنچه که انتظار داشتید پول خود را از بازارهای سرمایه بیرون بکشید. بنابراین باید نقدشوندگی سرمایه‌ خود را در نظر بگیرید و آگاه باشید که در زمان مورد نیاز می‌توانید به پول خود دسترسی پیدا کنید یا خیر.

آیا می‌توانید با از دست دادن سرمایه خود کنار بیایید؟

هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌خواهد سرمایه خود را از دست بدهد، اما با توجه به ریسک برخی از بازارها، ممکن است این اتفاق بیفتد. به عنوان یک قاعده کلی، همیشه در نظر داشته باشید بیش از 10 درصد از دارایی خالص خود که ممکن است آن را از دست بدهید، در بازارهایی که در آنها ریسک وجود دارد سرمایه‌گذاری نکنید.

دارایی خالص شما در این موارد باید در نظر گرفته شود: پس انداز، سرمایه گذاری، دارایی (که محل سکونت اصلی شما نیست)، اتومبیل و غیره منهای هر بدهی که دارید. زمانی که سرمایه‌گذاری‌های با بازده بالا را در نظر می‌گیرید، تنها در صورتی سرمایه‌گذاری کنید که آماده باشید تمام پول خود را از دست بدهید.

یکی از بازارهایی که از ابتدای راه‌اندازی آن شاهد نوسانات و ریسک‌های قابل توجهی بوده، بازار رمزارزها است. با این حال، تا کنون رشد قابل توجهی تجربه کرده و سود چشمگیری را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است.

به منظور درک میزان سوددهی بازار رمزارزها، در ادامه میزان بازدهی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و سکه از سال 98 تا کنون مقایسه شده است:

در ابتدای فروردین 98، قیمت هر سکه امامی حدود 4 میلیون و 700 هزار تومان بود. در تاریخ 22 فروردین 1401، قیمت هر سکه امامی در بازار آزاد، 13 میلیون 270 هزار تومان است. با محاسبه میزان بازدهی سرمایه‌گذاری در سکه، مشاهده می‌کنیم که سود این بازار از سال 98 تا 1401 حدود 182 درصد بوده است.

2

بیت‌کوین در فروردین 98 به قیمت حدود 4 هزار دلار معامله می‌شد. این رمزارز اکنون در کانال 41 هزار دلاری معامله می‌شود. برای محاسبه میزان بازدهی بیت‌کوین به تومان، لازم است که نرخ دلار را در این بازه زمانی نیز حساب کنیم.

3

قیمت دلار در فروردین 98 حدود 12 هزار و 900 تومان بود و در تاریخ 22 فروردین 1401 در یک قدمی کانال 28 هزار تومانی قرار دارد.

محاسبه میزان بازدهی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین در طول 3 سال اخیر نیز سود 2124 درصدی را نشان می‎‌دهد.

مقایسه سرمایه‌گذاری در این دو بازار در همین بازه زمانی کوتاه‌مدت، بازدهی بسیار بیشتر بیت‌کوین نسبت به سکه را نشان می‌دهد. در واقع، بازدهی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، تقریبا 12 برابر سرمایه‌گذاری در سکه بوده است.

با این حال، در مجموع، طلا و سکه سرمایه‌گذاری امن‌تری نسبت به رمزارزها به شمار می‌رود. اما افرادی که ریسک‌پذیری بالاتری دارند، می‌توانند شاهد سودهای چشمگیری از رمزارزها باشند.

سلب مسئولیت: این گزارش، توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در هیچ بازاری نیست و افراد باید آگاهانه و با اطلاعات کافی سرمایه خود را وارد بازارهای مالی کرده و همچنین نسبت به ریسک‌های آن آگاه باشند.