۰ نفر

معرفی رمزارز ها؛

تورچین (THORChain) چیست؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 625891
تورچین (THORChain) چیست؟

تورچین یک بلاک چین مستقل است که با استفاده ازCosmos SDK ساخته شده و به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز زنجیره ای (DEX) عمل میکند. از یک مدل سازنده بازار خودکار (AMM) استفاده می کند که شبیه صرافی های غیرمتمرکز مانند Bancor یا Uniswap است که در آن توکن بومی THORChain (RUNE) جفت ارز پایه خواهد بود.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ این مدل به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با استفاده از توکن RUNE به‌عنوان یک واسطه بین مجموعه‌های دارایی مختلف حرکت کنند. همچنین به ارائه‌دهندگان نقدینگی (LP)، آنهایی که دارایی‌ها را در یک استخر نقدینگی سپرده‌گذاری می‌کنند یا در سهام می‌گذارند، با استفاده از کارمزد معاملات به آنها پاداش می‌دهد.

تورچین از یک مدل AMM برای تسهیل مبادله دارایی‌های رمزنگاری شده، یک شبکه بلاکچین مستقل استفاده می‌کند که هدف آن امکان تبادل دارایی‌ها در شبکه‌های بلاک چین متفاوت به روشی امن است.

پروتکل آن دارای یک سیستم پل زنجیره ای متقابل (معروف به پروتکل Bifröst) برای اتصال زنجیره های مختلف است. تورچین همچنین از یک نسخه اقتباس شده از "توکن های هوشمند" Bancor که آنها را استخر نقدینگی پیوسته یا Continuous Liquidity Pool (CLPs) می نامند، برای تسهیل تبادل دارایی ها استفاده می کند.

تورچین دارای یک توکن بومی به نام RUNE است که مالکان می توانند از آن برای مشارکت در شبکه یا اضافه کردن به یک استخر نقدینگی استفاده کنند.

تاریخچه

2

پروژه تورچین در سال 2018 با این فرض که استفاده از صرافی های متمرکز برای انتقال دارایی های رمزنگاری شده بین بلاک چین های مختلف ناقص بود، تأسیس شد.بنابراین، تیم تورچین شروع به ساخت یک بلاک چین مستقل کرد که می تواند به شبکه های خارجی پل بزند و در نتیجه انتقال زنجیره ای را تسهیل کند و عملکردی مشابه یک DEX داشته باشد.

مشکلی که اغلب DEX ها با آن مواجه هستند، یافتن نقدینگی کافی است. معامله‌گران به سمت پلتفرم‌هایی جذب می‌شوند که به دلیل لغزش ارزش خود را از دست نخواهند داد. اما همین معامله گران هستند که نقدینگی کافی را برای جلوگیری از لغزش در وهله اول فراهم می کنند.

در پاسخ، تیم تورچین قصد دارد یک مدل اقتباس شده از "توکن هوشمند" Bancor را برای ایجاد آنچه که آن را Continuous Liquidity Pool (CLPs) می نامد، پیاده سازی کند. این مجموعه از دارایی های موجود به معامله گران امکان دسترسی به نقدینگی را بدون نیاز به یافتن یا تماس با خریدار یا فروشنده دیگری می دهد.

تورچین همچنین جوایزی را در قالب RUNE (توکن بومی شبکه) برای هر کاربری که توکن‌ها را به استخر نقدینگی اضافه می‌کند، توزیع می‌کند.صاحبان توکن می توانند دارایی های خود را به اشتراک بگذارند و هزینه های انباشته شده از سایر کاربرانی را از استخر استفاده میکنند، دریافت کنند.

تورچین یک زنجیره مبتنی بر Tendermint است و بنابراین از "تحمل خطا بیزانس" به عنوان مکانیزم اجماع خود استفاده می کند. همچنین از مکانیزم اثبات سهام (PoS) برای مقاومت Sybil استفاده می کند.

به‌عنوان بخشی از عنصر اثبات سهام ، یک سیستم اعتبارسنجی می‌تواند توکن‌های RUNE را برای اجرای گره‌های شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها به اشتراک بگذارد. تورچین به دارندگان توکن اجازه می‌دهد تا به این اعتبار‌دهنده‌ها تفویض اختیار کنند، این کار اعتبارسنجی‌ها را تحت کنترل نگه می‌دارد و به نمایندگان اجازه می‌دهد تا بخشی از پاداش هر بلوک را دریافت کنند.

این پروژه در سال 2021 شبکه اصلی خود در را راه اندازی کرد. همچنین تورچین یک AMM در زنجیره بایننس به نام BEPSwap راه اندازی کرده است.

فناوری

3

تورچین یک بلاک چین مستقل است که به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز(DEX) بین زنجیره ای لایه 1 عمل می کند.  تورچین که با استفاده از Cosmos SDK ساخته شده است، تبادل دارایی‌ها را در بین بلاک‌چین‌های متفاوت به روشی غیرمتمرکز امکان‌پذیر می‌سازد. تورچین پشتیبان بسیاری از رابط های کاربری است. تورچین دارایی‌ها را نمی‌چسباند(peg) یا بسته نمی‌کند(wrap)، بلکه نحوه انتقال آنها را با توجه به اقدامات کاربر تعیین می‌کند.

تورچین سپرده‌های کاربران ورودی به صندوق‌ها را مشاهده می‌کند، منطق تجاری (مبادله، افزودن/حذف نقدینگی) را اجرا می‌کند و تراکنش‌های خروجی را پردازش می‌کند.  تورچین در درجه اول یک مدیر خزانه بدون رهبر است و تضمین می کند که هر مرحله از فرآیند تحمل خطاهای بیزانسی را دارد.

هدف کلیدی تورچین تمرکز زدایی و جذب و تسهیل نقدینگی زنجیره ای است.

تورچین دارایی‌های موجود در خزانه‌های خود را ایمن می‌کند و تضمین‌های اقتصادی برای ایمن بودن آن دارایی‌ها دارد.

توانایی های کلیدی تورچین عبارتند از:

-توانایی مبادله توکن های لایه 1 یا دارایی های بومی در چندین زنجیره به عنوان مثال. مبادله بیتکوین اصلی به توکن اتریوم اصلی.

-بدون نیاز به ثبت نام، کاربر به سادگی میتواند یک تراکنش ارسال کند و تورچین آن را اجرا خواهد کرد.

-هیچ دارایی بسته بندی یا wrap نمیشود،همه دارایی ها به صورت بومی تضمین می شوند.

-قیمت های شفاف و منصفانه، بدون اتکا به اشخاص ثالث متمرکز.

-استخرهای نقدینگی مداوم که کارایی پروتکل را به حداکثر می‌رساند.

پروتکل Bifröst

گره های اعتبار سنج در مکانیسم اثبات سهام تورچین دارای یک سرویس "Bifröst" است که با تفاوت های ظریف اتصال به هر زنجیره سروکار دارد. هنگامی که گره ها همگام سازی می شوند،  آدرس های بالای لیست را تماشا می کنند. اگر یک تراکنش ورودی ببینند، آن را می خوانند و به تراکنش شاهد تورچین تبدیل می کنند.

تورچین هر تراکنش مشاهده شده را پردازش می کند و منتظر اجماع است. هنگامی که اکثریت فوق العاده گره ها بر روی یک تراکنش خاص به توافق برسند، از یک حالت در انتظار به یک حالت نهایی حرکت می کند.

4

ماشین حالت تورچین

ماشین حالت، تراکنش نهایی شده را پردازش می کند و قوانین را تطبیق میدهد، محاسبه تغییرات حالت، و تفویض آنها به یک صندوق خروجی خاص. در نهایت، یک آیتم txOut ایجاد و در Key-Value ذخیره میکند.

5

آیتم Transaction Out جزئیات مربوط به زنجیره ای که باید ارسال شود، آدرس مقصد، صندوقی که باید از آن ارسال شود، و حداکثر گازی که باید مصرف شود را نشان می دهد. همچنین دارای فیلدهایی برای معامله ای است که آن را آغاز کرده است (InHash) و تراکنشی که حسابداری آن را تکمیل می کند (OutHash).

پروتکل نقدینگی غیرمتمرکز تورچین چگونه کار می کند؟

6

به طور خلاصه، تورچین یک پروتکل نقدینگی غیرمتمرکز مانند یونی سواپ است. روش کار استخرهای نقدینگی غیرمتمرکز در مورد تورچین نیز صادق است که به شرح زیر است:

استخرهای نقدینگی جایگزین مدل CEX دارایی های نگهداری شده و دفترچه های سفارش می شوند. هر کسی می تواند با ارائه دو دارایی به استخر، یک LP باشد.

قراردادهای هوشمند به طور خودکار سوآپ بین معامله گران و استخر نقدینگی را اجرا می کنند. این مرحله نیاز به شخص ثالث را برطرف می کند.

تورچین با پروتکل استخر نقدینگی غیرمتمرکز معمول متفاوت است زیرا می تواند دارایی ها را از یک بلاک چین به بلاکچین دیگر ارسال کند.

تورچین با یک مکانیسم نسبتاً پیچیده و در عین حال درخشان، مشکل مبادله دارایی‌های متقابل زنجیره‌ای را که سال‌ها گریبانگیر کریپتوبود را با تورنود (THORNodes )حل می‌کند.

تورنود کلید تبادلات زنجیره ای

فرض کنید می خواهید ETH را با BTC معامله کنید. برای انجام این کار، DEX مورد استفاده شما باید از نسخه های بومی و بدون بسته بندی آن دارایی ها در استخرهای نقدینگی خود پشتیبانی کند.

به عبارت دیگر، یک استخر نقدینگی باید ETH و BTC واقعی را در خود نگه دارد تا بتواند هنگام مبادله آنها را برای شما ارسال کند. یونی سواپ و سایر DEX های مبتنی بر اتریوم (هنوز) نمی توانند این کار را انجام دهند زیرا تنها استخرهای نقدینگی استاندارد ERC-20 و کاربرانی با توکن های ERC-20  وجود دارند.

تورنود یک اپراتور گره تورچین است که به طور همزمان گره‌ها را روی بلاک چین‌های دیگر مانند بیت‌کوین، اتریوم یا لایت‌کوین اجرا می‌کند.

پروتکل نقدینگی غیرمتمرکز تورچین از کیف پول‌های موجود در بلاک چین‌های مختلف تشکیل شده است، به طوری که وقتی ETH را واریز می‌کنید، به کیف پول ETH بومی می‌رود و BTC به کیف پول BTC بومی می‌رود.

تورنود سپرده‌های انجام‌شده به این کیف پول‌ها را بررسی و تأیید می‌کند، سپس با امضای مشترک یک تراکنش را برای نقل و انتقالات تأیید می‌کند.

بنابراین، یک راه آسان برای پی بردن به نحوه کارکرد تورنود این است که آنها یک شبکه غیرمتمرکز از اعتبار سنج ها هستند که کیف پول‌های نقدینگی تورچین را ایمن نگه می‌دارند و اینگونه معاملات را تسهیل می‌کنند.

جالب اینجاست که تورنود ها مجبور هستند از طریق مکانیزمی که آنها را پس از یک ماه راه‌اندازی می‌کند، در شبکه فعال بمانند. هنگامی که یک گره از زیرمجموعه اعتبار سنجی حذف می شود، آنها باید دوباره برای امتیاز پیشنهاد دهند و این باعث میشود گره ها دائماً در حال چرخش باشند.

اپراتورهای تورنود 67 درصد از درآمد شبکه را به دست می آورند، بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا تبدیل شدن به یک اعتبارسنجی تورنود کاملاً رقابتی است.

کل مکانیسم ذکر شده در بالا پروتکل Bifröst نامیده می شود. Bifröst به طور هدفمند توسط تورچین ساخته شده است تا امنیت و سرعت هنگام تراکنش دارایی ها در زنجیره ها ایجاد کند.  

استخرهای نقدینگی تورچین

اکثر DEX ها به کاربرانی بستگی دارند که مقادیر مساوی از دو توکن را در یک استخر نقدینگی خاص سپرده گذاری کنند. به عنوان مثال، اگر به استخر ETH/SUSHI سوشی واریز کنید، نسبت 1:1 هر کدام را ارسال می کنید.

با وجود محبوبیت، استخر نقدینگی دوگانه دارای مشکلاتی مانند لغزش و تکه تکه شدن نقدینگی است. مورد دوم به ویژه مشکل ساز است زیرا به جای داشتن یک استخر بزرگ نقدینگی ETH، یک پروتکل در عوض دارای چندین استخر کوچکتر از ETH است که با توکن X جفت شده اند.

تورچین تکه تکه شدن نقدینگی را با نیاز به توکن های RUNE به عنوان دومین توکن در هر جفت حل می کند. صرف نظر از اینکه آیا BTC، ETH، LTC، DOT یا هر توکن دیگری را واریز می کنید، همیشه باید آن را با RUNE جفت کنید.

این راه‌اندازی علاوه بر انجام کارهای فوق‌العاده برای کمبود توکن RUNE، تجمیع نقدینگی کارآمدی را در تورچین ایجاد می‌کند و در تئوری باید منجر به قیمت‌گذاری بازار بهتر برای دارایی‌ها شود.

ویژگی های DEX  تورچین

تورچین ، بلاک چین و فناوری زیربنایی برای تبادل غیرمتمرکز و پروتکل نقدینگی زنجیره‌ای متقابل است که مردم از آن استفاده می‌کنند.

هر کسی می تواند ابزارهای DeFi را روی تورچین بسازد.

ASGARDEX صرافی غیر متمرکز تورچین

ASGARDEX رابط تبادل اولیه است که برای انجام مبادله زنجیره ای سریع و آسان استفاده می شود. رابط swap به شدت از Uniswap وام گرفته است.

6

تورسواپ THORSwap

تورسواپ دارای همان ویژگی‌های ASGARDEX است، البته به شکلی متفاوت. اگر ASGARDEX برای پذیرش انبوه است، THORSwap برای معامله گران با تجربه تر است.

7

چه کسانی THORChain را ایجاد کردند؟

8

در سال 2018، یک تیم ناشناس از توسعه دهندگان، THORChain را در طی یک هکاتون بایننس تأسیس کردند.

(هکاتون رویدادی است که در آن تعداد زیادی از افراد برای شرکت در رویداد برنامه نویسی کامپیوتری مشترک گرد هم می آیند.)

این پروژه حدود 20 توسعه دهنده سازمان یافته دارد و بسیاری از منابع THORChain نیز توسط جامعه آن ایجاد شده است.

توکن RUNE چیست؟

9

توکن RUNE ارز دیجیتال بومی و ابزار کاربردی شبکه تورچین است. در واقع توکن RUNE محصول بلاکچین تورچین است.

RUNE  برای چه مواردی استفاده می شود؟

RUNE دارای پنج مورد استفاده اولیه در اکوسیستم تورچین است. شاید مهم‌ترین در میان این موارد استفاده این باشد که چگونه تورنود باید دو برابر ارزش دارایی‌های خارجی را در RUNE پیوند دهد.

این سناریویی را ایجاد می کند که در آن حمله به شبکه و سرقت نقدینگی عملا غیرممکن است. چرا؟ زیرا اگر تورنود به صورت مخرب عمل کند، پیوند آنها به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود. اگر تورنود دو برابر ارزش دارایی‌های قابل سرقت را پیوند دهد، دو برابر بیشتر از سود ناشی از اقدام مخرب ضرر می‌کنند.

1-جفت ارز استخر نقدینگی

ارائه دهندگان نقدینگی باید دارایی سپرده شده را با مقدار مساوی توکن RUNE جفت کنند.

2-امنیت شبکه

تورنود برای اعتبار سنجی شبکه و دریافت هزینه (اثبات باند) باید RUNE را پیوند دهند.

3-هزینه های تراکنش

تمام کارمزدهای تراکنش درون شبکه، از جمله کارمزدهای معاملاتی، با توکن های RUNE پرداخت می شود.

4-توکن حاکمیت

برای شرکت در حاکمیت تورچین ، هر توکن RUNE که دارید برابر با یک رای در بلاکچین  تورچین است.

5-توکن پاداش

اعتبار سنجی تورنود و LP ها پاداش هایی را دریافت می کنند به شکل توکن RUNE است.

وضعیت فعلی توکن RUNE در بازار رمزارز

10

تعداد توکن های عرضه شده RUNE در 330,688,061.33 توکن است.

حداکثر مقدار توکنی که قرار است در طول عمر این رمزارز عرضه شود 500,000,000 توکن است.

رمزارز RUNE در حال حاضر در کوین مارکت کپ 11.47 دلار قیمت گذاری شده، مارکت کپ این رمزارز 3,792,314,719 است و در ۲۴ ساعت گذشته 278,351,399 دلار حجم خورده. رتبه این رمزارز در کوین مارکت کپ 43 است.

RUNE را از کدام صرافی ها می‌توان خرید:

11

RUNE را در کدام کیف پول ها می‌توان نگه داری کرد:

12

رمزارز RUNE از سال 2020 تا 2021 رشد خیره کننده 3000 درصدی را داشت.

13

سخن پایانی:بلاکچین تورچین و توکن بومی آن یعنی RUNE در یک مسیر روبه جلو و درست قرار دارند، طبیعتا هر مسیری خطرات و چالش های خود را دارد،به جرات میتوان گفت بلاکچین و بدنبال آن دیفای،وب 3، متاورس آینده بشر را میسازند ولی در این که بلاکچین تورچین در آینده حرفی برای گفتن دارد یا نه، این بستگی به تیم طراح و سرمایه گذاران و پذیرش جامعه دارد.

این مطلب توصیه مالی و سرمایه گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه گذاری بر عهده خودتان است.