۰ نفر

تحلیلی از داده‌های درون زنجیره ای؛

رالی صعودی بیت کوین در راه است؟

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۴
کد خبر: 620721
رالی صعودی بیت کوین در راه است؟

شاخص موقعیت ماینر‌ها (MPI) برای بیت‌کوین، نشانگر این است که آیا استخراج کنندگان بزرگ بیت‌کوین در حال انتقال دارایی‌هایشان به صرافی‌های ارزهای رمز نگاری شده هستند یا خیر. داده‌های درون زنجیره‌ای نشان می‌دهد که مقدار این شاخص اخیراً افزایش یافته و اکنون به همان مقادیر مارس ۲۰۲۱ رسیده است. بنابراین الگوی گذشته ممکن است به این نکته اشاره کند که یک رالی صعودی می‌تواند در این محدوده شروع شود.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ شاخص MPI شاخصی است که به عنوان نسبت تعداد خروجی‌های ماینرهای بیت‎کوین تقسیم بر میانگین متحرک 365 روزه تعریف می‌شود. به عبارت ساده‌تر، آنچه این معیار به ما می‌گوید این است که رفتار فروش ماینر در مقایسه با میانگین سال گذشته چگونه است. وقتی مقدار این اندیکاتور افزایش می‌یابد، به این معنی است که ماینرها اخیراْ بیت‌کوین بیشتری می‌فروشند. از سوی دیگر، کاهش آن به این معنی است که ماینرها با تمرکز روی مقدار کمتری از کوین‌ها، فعالیت کمتری دارند.

نمودار زیر روند این شاخص را در چند سال گذشته نشان می دهد؛

رالی صعودی بیت کوین در راه است؟

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، از سال 2018 سه دوره‌ی روندار مهم، برای MPI بیت‌کوین مشخص شده است. به نظر می‌رسد، در هر یک از این دوره‌ها شاخص یک منحنی U شکل ایجاد می‌کند که در آن مقدار اندیکاتور، با پایان دوره صعودی کاهش می‌یابد و با نزدیک شدن به یک رالی صعودی جدید مقدار آن افزایش می‌یابد.

ماه‌هاست که MPI در ناحیه وسط چنین منحنی U شکلی قرار دارد. اما اکنون به نظر می‌رسد که ارزش این اندیکاتور دوباره روند صعودی را طی می‌کند و اکنون به همان مقادیری رسیده است که در مارس سال گذشته داشته است. اگر الگوی تاریخی این بار نیز صادق باشد، در آن صورت شکل‌گیری روند فعلی، ممکن است منجر به شروع یک رالی صعودی جدید شود.

قیمت بیت‌کوین

در زمان نگارش این متن، قیمت بیت‌کوین در حدود 38.8 هزار دلار شناور است که 0.5 درصد در هفت روز گذشته افزایش یافته است. طی ماه گذشته، ارزش این ارز دیجیتال 8 درصد کاهش یافته است. نمودار زیر روند قیمت این رمزارز را در چند روز گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که از تصویر زیر مشخص است، از زمانی که تقریباً یک هفته پیش حرکت‌های شدید صعودی- نزولی داشت، هیچ نوسان قابل توجهی در قیمت بیت‌کوین وجود نداشته است.

رالی صعودی بیت کوین در راه است؟