۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار رمزارزها چه زمانی از شر ریزش ‌ها خلاص می ‌شود؟

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۱۸
کد خبر: 614215
بازار رمزارزها چه زمانی از شر ریزش ‌ها خلاص می ‌شود؟

بازار ارزهای دیجیتال اخیرا تحت تاثیر بحران میان روسیه و اوکراین ریزش شدیدی تجربه کرده است. همچنین تاثیر سیاست‌های فدرال رزرو بر بازارهای مالی کاملا مشهود بوده که در این میان بازار رمزارزها هم از آن مستثنی نبوده است. با این حال، باید دید که این روند نزولی چه زمانی به پایان خواهد رسید.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ اخیرا به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و احتمال وقوع جنگ، بازارهای مالی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. در حال حاضر اونس طلا وارد کانال هزار و ۹۰۰ دلاری شده و نفت برنت به بیش از ۹۶ دلار در هر بشکه رسیده است. اما در این بین، همگام با بازار سهام، بازار رمزارزها نیز در این بین ریزش شدیدی تجربه کرد و حتی تا کانال ۳۶ هزار دلار ریزش داشت.

این ریزش‌ها بسیاری از سرمایه‌گذاران را دچار نگرانی کرده و باعث خروج سرمایه از بازار شده است. در این بین، سیاست‌های فدرال رزرو و احتمال افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، بر بازار تاثیر گذاشته است. 

به منظور بررسی وضعیت بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها در آینده، مصاحبه‌ای با آرش قنبرزاده، کارشناس بازار رمزارزها انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قنبرزاده ابتدا به منظور بررسی بازار از نظر تکنیکالی اظهار کرد: کارشناسان تکنیکالی منتظر ریزش شدیدتر برای بازار رمزارزها هستند. برای بازار ممکن است الگوهای سر و شانه و دو قله شکل بگیرد و شاهد ریزش‌های سنگین برای قیمت بیت‌کوین باشیم.

اگر از نظر تکنیکالی به بازار توجه کنیم، الگوی سر و شانه تقریبا نقض شده و باید آن را کنار بگذاریم. اما الگوی دو قله هنوز جای بحث داشته و حداقل تا یک ماه دیگر فرصت دارد که خط گردن آن بشکند و الگوی دو قله تایید شود. اگر تا یک ماه آینده قیمت بیت‌کوین به زیر ۲۷-۲۸ هزار دلار افت نکند و بالای آن باقی بماند، این الگو هم نقض می‌شود و اتفاقی که انتظار می‌رفت، نخواهد افتاد.

قنبرزاده

وی در خصوص میزان قابل اتکا بودن تحلیل‌های تکنیکالی برای پیش‌بینی قیمت‌ها گفت: اما نظر من این است که در شرایط فعلی نباید همه چیز را تکنیکالی دید. اکثر مدل‌سازی‌ها و حتی مدل استاک تو فلو پلن بی هم نقض شده و از قیمتی که باید باشد، فاصله گرفته است.

پس حتی از طریق مدل‌سازی هم اکنون نمی‌توان قیمت را پیش‌بینی کرد و به خصوص با توجه به شرایط اقتصاد کلان حال حاضر، انتظار افزایش قیمت را داشت. اکنون شرایط تا حدودی دست فدرال رزرو و تصمیمات آن است. به خصوص از آنجا که از اواسط ماه مارس به احتمال زیاد شروع به افزایش نرخ بهره خواهد کرد و یک مرحله یا دو مرحله‌ای بودن آن نیز تاثیر متفاوتی خواهد داشت. 

این کارشناس بازار رمزارزها با اشاره به اینکه "روند بازار در حال حاضر بسیار ضعیف بوده و ترس در بازار حاکم است؛ مخصوصا افرادی که سرمایه‌گذاران خرد هستند" اذعان داشت: نهنگ‌ها و ماینرها همچنان دارایی خود را حفظ می‌کنند و از این رو هنوز جای امیدواری وجود دارد. نمی‌توان گفت که داده‌های درون‌زنجیره‌ای کاملا مناسب است، اما شرایط بد هم نیست.

شرایط تنها از نظر تکنیکالی شاید مساعد نباشد، اما همانطور که گفتیم اگر یک ماه بتواند این قیمت‌ها را حفظ کند و ریزش شدیدی نداشته باشد، از نظر اقتصاد کلان نیز شاهد همین شرایط خواهیم بود. اگر قیمت بالای ۳۰ هزار یا در نهایت ۲۶ تا ۲۷ هزار دلار حفظ شود، ممکن است شرایط پس از پایان ماه مارس بهتر شود، اما وضعیت اقتصادی از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مساعدتر خواهد شد و ممکن است در آن زمان برای بازار کریپتو نیز شاهد قیمت‌های بسیار بهتری باشیم. 

آرش قنبرزاده در مورد تاثیر سیاست دولت‌ها بر رفتار سرمایه‌گذاران خاظرنشان کرد: زمانی که صحبت از نرخ بهره می‌شود، برخی افراد به فکر ریسک‌گریزی می‌افتند. زمانی که دولت‌ها سیاست‌های انقباضی در پی می‌گیرند، افراد ریسک‌گریز می‌شوند و سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند. موضوعی که اکنون شاهد آن هستیم و باعث ریزش ارزش بازار رمزارزها به یک دوم شده است.

اما مساله‌ای که این افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که نرخ بهره واقعی با نرخ بهره‌ای که در مورد آن صحبت می‌شود تفاوت دارد. ما باید تورم را در نظر بگیریم تورم در ماه ژانویه ۷.۵ درصد اعلام شده و صحبت از این است که به کمک اهرم نرخ بهره تورم را به حد تعادل برسانند.

نرخ بهره واقعی، تفاوت نرخ بهره و تورم بوده و در این حالت شاهد نرخ بهره منفی هستیم. این واقعیتی است که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند و زمانی که صحبت از سیاست انقباضی می‌شود، همه به سمت ریسک‌گریزی و خروج از بازار حرکت می‌کنند. 

وی در مورد تنش‌های میان روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر بازار رمزارزها گفت: از طرفی شرایط بحرانی میان روسیه و اوکراین را باید در نظر گرفت که تا حدودی بر بازار تاثیر گذاشته و ترس مردم را افزایش داده است.

اگر چنین جنگی صورت بگیرد، مردم باز هم ریسک‌گریز عمل کرده و سعی می‌کنند سرمایه خود را از بازار خارج کنند. اما واقعیت این است، دارایی‌هایی که مردم آنها را امن در نظر می‌گیرند، مانند طلا، بیت‌کوین هم این ویژگی را در گذشته از خود نشان داده و شاید در ابتدا واکنشی منفی داشته، اما به خوبی بهبود یافته است.

این کارشناس در ادامه افزود: حتی در زمان آغاز شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، بیت‌کوین تنها دارایی بود که پس از گذشت یک ماه از ریزش کل بازارهای جهانی، توانست ۸۰ درصد از ضررهای خود را جبران کند. از این رو بیت‌کوین نشان داد که می‌تواند به عنوان دارایی امن در نظر گرفته شود.

اما در کوتاه مدت، واکنش منفی طبیعی است؛ با این حال، به نظر من حتی اگر جنگی صورت بگیرد، روی روند تاثیر چندانی ندارد. اگر همه این موارد را کنار هم بگذاریم در طول یک ماه تا یک و نیم ماه آینده، ممکن است شرایط ناپایدار باشد و شاهد نوسانات ریزشی باشیم. اما من امیدوارم که سطح ۳۰ هزار تا نهایت ۲۷ هزار دلار را از دست ندهد و بعد از آن، شرایط ایده‌آل‌تر شود. 

قنبرزاده در پیشنهاد خود برای فعالان بازار اظهار کرد: توصیه‌ای که برای افراد فعال در بازار و تحلیلگر دارم، لگاریتم curve است که می‌توانند آن را روی شاخص بیت‎‌کوین قرار دهند (شاخصی که قیمت بیت‌کوین را از ابتدا نشان می‌دهد). هر زمان لگاریتم curve به کف خود برسد، یعنی در واقع بیت‌کوین به زیر ارزش واقعی خود رسیده است. این نقطه جذابی برای خرید خواهد بود.

لگاریتم curve در حال حاضر روی ۲۵ تا ۲۷ هزار دلار قرار دارد و با حرکتی که در ماه آینده دارد احتمالا کف این شاخص روی ۲۷ هزار دلار خواهد بود. برخی حتی قیمت‌های بسیار پایین‌تر از آن را پیش‌بینی می‌کنند. لگاریتم curve بارها مناطق انباشت و مناطقی که بیت‌کوین ارزش خریدن دارد، به ما نشان داده است. 

وی در مورد تاثیر قیمت‌ها بر فعالیت ماینرها اظهار کرد: ماینرهایی که در حال استخراج بیت‌کوین هستند، بین ۲۶ تا ۳۰ هزار دلار، محدوده‌ای است که اگر قرار بگیرد، استخراج دیگر برای آنها چندان به صرفه نیست؛ چرا که هزینه بیشتر از درآمد خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، برخی از ماینرها کار خود را تعطیل کرده و بسیاری از آنها به فروشنده تبدیل خواهند شد که اتفاق بدی است.

از دست رفتن این سطح حمایتی، شرایط بدی را برای بیت‌کوین رقم خواهد زد. با توجه به مواردی که گفته شد، من فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد و این سطوح حمایتی را از دست بدهد. اما نیاز است که یک ماه تا یک و نیم ماه صبور باشیم و بیت‌کوین بتواند این سطح حمایتی را طی نوساناتی که می‌تواند داشته باشد، حفظ کند. از طرفی قیمت بیت‌کوین، به علت تازه بودن از دست دادن سطح ۴۷ تا ۵۲ هزار دلار و پولبکی که به این سطح زده نشده، با وجود ریزش‌هایی که وجود داشته، قطعا به آن خواهیم رسید.

این کارشناس در مورد پیش‌بینی قیمت‌ها در ماه‌های آتی اذعان داشت: نظر شخصی من این است که احتمال دستیابی به سطح رکورد جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بالا خواهد بود و با بهتر شدن شرایط اقتصادی، ممکن است این اتفاق بیفتد. اما نظر من برای رسیدن به بالاترین سطح قیمتی جدید در شش ماه نخست سال جاری منفی است. 

آرش قنبرزاده به عنوان سخن پایانی گفت: در شرایط فعلی، تکنیکالی‌ها این نظر را ندارند که تنها سیاست‌های فدرال رزرو بر بازار تاثیر می‌گذارد و تنها به نمودارها اکتفا می‌کنند، اما در حالی که می‌توانیم زودتر پیش‌بینی کنیم موضوعی روی تحلیل تکنیکال تاثیرگذار خواهد بود، توجه به بحث اقتصاد کلان است.

پس می‌توانیم خود را زودتر برای شرایطی که ممکن است اتفاق بیفتد آماده کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم. در حال حاضر به دنبال جلسات فدرال  رزرو و سیاست‌ها برای افزایش نرخ بهره، احتمالا فشار فروش صورت گیرد، اما ریزش بازار به اندازه بار قبل نخواهد بود و شاید تا ۲۰-۳۰ درصد تاثیرگذار باشد. 

امید علوی، رییس هیات‌مدیره انجمن بلاکچین ایران، در خصوص وضعیت بازار اظهار کرد: من از جنبه ماینینگ به وضعیت بازار نگاه می‌کنم. از آنجا که تاثیر بیت‌کوین بر روند بازار زیاد بوده و تغییر قیمت بیت‌کوین بازار را هدایت می‌کند، ماینرها در یک و نیم سال گذشته در جهان سود قابل توجهی کسب کردند و این موضوع باعث شد روند نزولی دیر شروع شود. 

WhatsApp Image 2022-02-22 at 6.16.26 PM

وی در خصوص روند بازار در سال جاری گفت: من فکر می‌کنم سال ۲۰۲۲ ثبات قیمت بیت‌کوین بیشتر شود و از این رو شاهد صعود قابل توجهی برای این رمزارز نخواهیم بود. به نظر من امسال بهترین زمان برای قانون‌گذاری این حوزه است و کشورهای بزرگ مثل آمریکا، روسیه و کانادا در سال جاری قانون‌گذاری در حوزه دارایی‌های دیجیتال را انجام دهند و در سال ۲۰۲۳ روند صعودی مجددا آغاز شود. به احتمال زیاد بعد از قانون‌گذاری، شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌های قابل توجه وارد بازار شوند. 

رییس هیات‌مدیره انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اینکه این دوره ریزشی نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است، اذعان داشت: در سال‌های گذشته زمانی که قیمت بیت‌کوین افت می‌کرد، قیمت‌ دستگاه‌های ماینینگ نیز کاهش پیدا می‌کرد.

اما در حال حاضر، با وجود ریزش قابل توجه بازار، قیمت دستگاه‌ها افت نکرده که دلیل آن ورود سرمایه‌گذاران آمریکایی بوده و این سرمایه‌گذاران با حجم بالای سرمایه در حال خرید هستند و این موضوع از پایین آمدن قیمت دستگاه‌ها جلوگیری کرده است. به نظر من، نرخ هش ریت در ماه‌های آینده افزایشی خواهد بود و از این رو کوین‌های جدید نیز وارد بازار خواهد شد که این مساله مانع بالا رفتن قیمت بیت‌کوین خواهد شد.

علوی به عنوان سخن پایانی خود متذکر شد: پشنهاد من به مردم این است که با دقت و درایت وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند و پس از مطالعه کافی در این زمینه، سرمایه‌گذاری انجام دهند.