۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رمزارز اینترنت کامپیوتر (ICP) چیست؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۴۸
کد خبر: 610707
رمزارز اینترنت کامپیوتر (ICP) چیست؟

اگر فعال حوزه خرید و فروش رمزارزها باشید، حتما می‌دانید که ICP یک رمزارز نسبتاً جدید است که با ورود به بازار رمزارزها سر و صدای زیادی به پا کرد. همه حاشیه‌های مربوط به این رمزارز به خاطر پلتفرم آن است. اینترنت کامپیوتر یک نوآوری در فناوری بلاکچین است که اساساً به آن امکان می‌دهد سرعت وب را با ظرفیت نامحدود اجرا کند. این یک نوآوری فوق‌العاده است که ویژگی‌های جالبی را به بلاکچین به ارمغان می‌آورد‌. اگر می‌خواهید با ویژگی‌های فنی این پروژه بیشتر آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه باشید.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ پروژه اینترنت کامپیوتر (Internet Computer) انقلاب جدیدی در ساخت و توکن‌سازی سرویس‌های اینترنتی ایجاد کرده است. در واقع این پروژه دیدگاه جدیدی به نرم‌افزار دارد که امکان توکنیزه کردن وب سایت‌های سازمانی و سنتی، سیستم‌های مالی غیرمتمرکز و پلتفرم‌های صنعتی را ایجاد می‌کند. این رمزارز از همان ابتدای ورود به بازار رمزارزها با استقبال زیادی مواجه شد و به سرعت توانست در رتبه‌های بالای بازار قرار بگیرد.

ICP چیست؟

اینترنت کامپیوتر با نماد اختصاری ICP یک نوع رمزارز است. این رمزارز با ارزش بازاری تقریبا ۴.۵۷ میلیارد دلاری، در رتبه ۳۴ بازار رمزارز‌ها واقع شده است، به طوری که تقریبا ۰.۲۳ درصد از کل بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده است. ICP در حال حاظر با قیمت ۲۳ دلار در بازار معامله می‌شود که با فرض نرخ تتر ۲۶.۷۰۰ تومان، قیمت هر واحد آن تقریبا ۶۱۴.۰۰۰ تومان خواهد بود.  حداکثر کوین‌های این پروژه اعلام نشده، اما تعداد کل کوین‌های آن در حال حاضر ۴۷۶,۸۱۳,۷۰۲ واحد بوده که ۲۰۰,۲۱۹,۸۱۵.۹۶ واحد از آن‌ها در گردش است.

99

معرفی پروژه ICP

رمزارز ICP یا اینترنت کامپیوتر یک پروژه کاربردی است؛ به طوری که به کاربران این امکان را می‌دهد تا در شبکه بلاکچین اینترنت کامپیوتر شرکت کرده و سپس بر آن نظارت داشته باشند. هدف این پروژه کمک به توسعه‌دهندگان برای ایجاد وب سایت، سیستم فناوری اطلاعات سازمانی، خدمات اینترنتی و برنامه‌های دیفای Defi است. همچنین ICP می‌تواند در محاسبه توان برنامه‌های غیرمتمرکز (dapp) و برنامه‌های سنتی نیز استفاده شود. بلاکچین ICP اولین بلاک چین در جهان است که با سرعت وب با ظرفیت نامحدود اجرا می‌شود.
بسیاری این پروژه را سومین نوآوری بزرگ بلاکچین، در کنار بیت‌کوین و اتریوم می‌دانند. به عبارت دیگر ICP یک کامپیوتر بلاکچینی بوده که محاسبات و داده‌های قرارداد هوشمند را اندازه‌گیری می‌کند و آن‌ها را با سرعت وب اجرا کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سپس به نحوی کارآمد آن‌ها را پردازش و ذخیره می‌کند. برای مثال اگر بخواهید با استفاده از بلاکچین ICP وب سایتی ایجاد کنید، برای میزبانی وب سایت خود مجبور به پرداخت سرویس میزبانی نیستید، این کار در داخل خود بلاکچین انجام می‌شود. بنابراین این پروژه چارچوب‌های نرم‌افزاری قدرتمندی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
 

999

بنیان‌گذارن پروژه :

پروژه اینترنت کامپیوتر در اکتبر ۲۰۱۶ توسط دومینیک ویلیامز (Dominic Williams) تاسیس شد و مورد توجه جامعه رمزنگاری قرار گرفت. دومینیک ویلیامز یک نظریه‌پرداز حوزه رمزنگاری است و مسئول اختراع، اجماع شکاف احتمالی و سایر تکنیک‌های جدید رمزنگاری است. همچنین عضو اولیه انجمن‌های فنی بیت‌کوین و اتریوم می‌باشد. ایشان سابقه فعالیت به عنوان رییس و مدیر ارشد فناوری آزمایشگاه‌های String را نیز دارند. وی همچنین چندین استارتاپ مانند Airdocs، System۷ و Smartdrivez را تاسیس کرده است.

9999

 
دومینیک ویلیامز در اصل بنیان‌گذار دفینیتی (DFINITY) است. این نهاد در حال کار بر روی ایجاد اولین راه‌حل مبتنی بر بلاکچین است که سرعت آن مانند وب و با قابلیت افزایش نامحدود ظرفیت باشد. این راهکار که همان “اینترنت کامپیوتر یا رایانه اینترنتی” نامیده می‌شود. اینترنت رایانه ضمن ذخیره هر میزان داده، می‌تواند تعداد نامحدود برنامه و قرارداد هوشمند را نیز میزبانی و پردازش کند. لازم به ذکر است که بنیاد دفینیتی بنیادی تازه کار نیست. این نهاد در ابتدا در سال ۲۰۱۵ توسط خود دومینیک ویلیامز شروع به کار کرد و از آن پس شروع به رشد کرد. دومینیک ویلیامز همچنان به عنوان رییس و دانشمند ارشد بنیاد دفینیتی مشغول است. پروژه ICP توسط این نهاد توسعه و مدیریت می‌شود. بیناد دفینیتی در یکی از کلان شهر‌های کالیفرنیا، تأسیس شده و هنوز یک مرکز تحقیقاتی در آنجا دارد. اما آن بخش از این نهاد که پروژه ICP را توسعه و مدیریت می‌کند، به ریاست خود دومینیک ویلیامز در سوئیس مستقر است.
 
اعضای دیگر تیم تحقیق و توسعه پروژه ICP در بنیاد دفینیتی، بن لین  (Ben Lynn)، تیموهانکه (Timo Hanke) و آندریاس راسبرگ(Andreas Rossberg)  هستند.
بن لین:  وقتی که دانشجوی دکترا در استنفورد بود با تجربه‌ای ۱۰ ساله در حوزه مهندسی در شرکت گوگل، به تیم دفینیتی پیوست.
تیموهانکه: سابقه فعالیت به عنوان استاد ریاضیات و کریپتوگرافی در دانشگاه آخن (Aachen) آلمان را دارد. هم‌زمان با فعالیت خود در این دانشگاه، به تیم به توسعه دهندگان بلاکچین بیت‌کوین پیوست. همچنین او توانست با توسعه  AsicBoostدر سال ۲۰۱۳، تعداد گیت‌های تراشه‌های استخراج بیت‌کوین را کاهش دهد. با این کار ۲۰ الی ۳۰ درصد کارایی ماینینگ را افزایش داد. از آن زمان به بعد، این مقیاس به استانداردی در فرآیند استخراج در مقیاس‌های بزرگ تبدیل شد.
آندریاس راسبرگ: یکی از کارمندهای کمپانی گوگل بوده است. وی موفق به طراحی دستگاه مجازی وب‌اسمبلی (WebAssembly) شد. آندریاس اکنون به عنوان یک شخص فعال و پیشرو در زبان‌های برنامه نویسی به کار خود ادامه می‌دهد. وی همچنین بر روی موتور جاوا اسکریپت نسخه V۸ کار کرده است. آندریاس پیش‌تر نیز سابقه محققی در مقطع فوق دکتری در موسسه ماکس پلانک داشته است.
به طور کلی بیش از ۱۸۸ دانشمند، فعالین زمینه کسب و کار و برنامه نویسی و حوزه رمزنگاری در مراکز تحقیقاتی دفینیتی برای تحقق هدف اینترنت رایانه‌ای یا همان ICP مشغول به فعالیت هستند.

99999

هدف و کارایی ‌ ICP چیست؟

اینترنتی که امروزه می‌شناسیم، روی چندین لایه پروتکل که در طول تاریخ فناوری ایجاد شده‌اند، کار می‌کند. بیشتر پروژه‌های رمزنگاری که تا الان ظاهر شده‌اند، به هدف حل مشکلی روی یکی از این لایه‌ها، معمولاً لایه کاربرد، فعالیت می‌کنند. اما چیزی که پروژه اینترنت کامپیوتر را از همه این رمزارزها متمایز می‌کند این است که هدف آن ایجاد جایگزینی برای کل آن دسته از لایه‌ها است.

ICP چگونه کار می‌کند؟

ICP متشکل از یک سری مراکز داده در سراسر جهان است. این مراکز داده با استفاده از فناوری سیستم عصبی شبکه (Network Nervous System (NNS)) که مسئول القای مراکز داده‌هاست، به شبکه می‌پیوندند. هر مرکز داده شامل چندین نود است که نودهای چندین مرکز داده با هم یک گروه می‌شوند، تا چیزی به نام subnet را تشکیل دهند. این شبکه با یک زبان برنامه‌نویسی جدید به نام motoko  طراحی شده است.
در حالی که چهارچوب برنامه‌نویسی ICP از زبان‌های rust و c هم پشتیبانی می‌کند.
مکانیزم اجماع شبکه ICP از الگوریتم اجماع اثبات سهام (pos) استفاده می‌کند. با این تفاوت که الگوریتم اجماع موجود در آن از چهار لایه اصلی هویت، راهنمای تصادفی، بلاکچین و دفتر اسناد تشکیل شده است.
دیگر تفاوت ICP  نسبت به سایر پلتفرم‌هایی که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند این است که این پروژه برای اجرای خودکار اقدامات به جای قرارداد‌های هوشمند از فناوری canisters  استفاده می‌کند. این فناوری باعث ارائه مقیاس‌پذیری بی‌نهایت می‌شود و با فناوری Chain Key استفاده شده در این پروژه، می‌تواند با سرعت وب اجرا شود.
 
هر زیر شبکه از بلاکچین ICP،  یک بلاکچین اثبات سهام را تشکیل می‌دهد که از ساز و کار اجماعی منحصر به فرد خود استفاده می‌کند. زیر مجموعه‌ای از نودهای موجود در هر زیر شبکه برای تولید بلاکی در بلاکچین شبکه براساس معیارهای ICP انتخاب خواهند شد. در واقع این مکانیزم اجماع، ایک نسخه پیشرفته از سازوکار اجماع اثبات سهام است.

999999

9999999

هدف ICP

همان طور در مطالب فوق ذکر شد، هدف این رمزارز گسترش اینترنت عمومی ‌است؛ بنابراین می‌تواند پلتفرم محاسبه جهانی نیز باشد. امروزه اینترنت شبکه‌ای است که همه را به هم متصل می‌کند، اما سیستم‌ها و خدمات در حال حاضر از زیرساخت‌های و مراکز داده خصوصی استفاده می‌کنند. اما این پروژه با پیشرفت علمی ‌خاص خود، در برگیرنده‌ی فناوری Chain Key است. فناوری Chain Key از مجموعه‌ای از پروتکل‌های رمزنگاری شده تشکیل شده که نود‌های سازنده کوین اینترنت کامپیوتر را تنظیم می‌کنند. در فناوری Chain Key تراکنش‌ها روی شبکه تأیید می‌شوند.
 طبق گفته‌ وب‌سایت پروژه، این تکنولوژی به اینترنت کامپیوتر اجازه می‌دهد؛ تا تراکنش‌هایی که وضعیت قراردادهای هوشمند را به‌روزرسانی می‌کنند، در فاصله‌ ۱ تا ۲ ثانیه‌ای نهایی کند. علاوه بر این، تکنولوژی Chain Key به اینترنت کامپیوتر این امکان را می‌دهد که تنها با یک کلید عمومی کار کند. این امر به دستگاه‌هایی از قبیل ساعت هوشمند و موبایل این امکان را می‌دهد تا اصالت محصولات (Artifact) را از طریق اینترنت کامپیوتر تأیید کنند. در نتیجه این بلاک‌چین از تمامی بلاک‌چین‌های کنونی، در تأیید تراکنش‌ها روشی مقیاس‌پذیرتر دارد. جالب است بدانید که در ICP به صفر تأیید تراکنش نیاز است.

999999999

 
فناوری Chain Key  ده‌ها تکنولوژی پیشرفته دیگر مانند Consensus، ایجاد کلید توزیع‌نشده غیرتعاملی (Non-Interactive Distributed Key Generation (NI-DKG))، شناسه اینترنتی (Internet Identity) و غیره را شامل می‌شود. بنابراین پروژه اینترنت کامپیوتر در مکانیزم اجماع جدید خود از چندین فناوری پیشرفته که در بالا به آن‌ها اشاره شد استفاده می‌کند.
کوین اصلی پروژه اینترنت کامپیوتر یعنی  ICP، سه نقش اساسی در شبکه آن دارد که عبارت‌اند از: تسهیل مدیریت شبکه، تولید چرخه برای محاسبه و پاداش دادن به مشارکت‌کنندگان که در مواردی مانند؛ پاداش دادن به کسانی که با رأی دادن در مدیریت مشارکت می‌کنند، پاداش برای کسانی که به عنوان ماشین‌های نود میزبان شبکه فعالیت می‌کنند و سایر فعالیت‌های متفرقه انجام می‌شود.

99999999

خرید و فروش ICP :

خرید و فروش رمزارز ICP در حال حاضر از طریق صرافی‌های خارجی و ایرانی میسر است. در حال حاضر فعال‌ترین صرافی که در آن، این رمزارز  معامله می‌شود، صرافی بایننس با سهم %۲۷.۳۱ از حجم معاملات روزانه است. طبق داده‌های کوین مارکت کپ، این رمزارز در ۷۹ تا صرافی فعال خارجی در حوزه رمزارزها، خرید و فروش می‌شود. از جمله مهمترین این صرافی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
• بایننس (Binance)
• کوین بیس (Coinbase)
• کوکوین (KuCoin)
• هوبی (Huobi)
• گیت (Gate.io)
• پولونیکس (Poloniex)

9999999999

 

کیف‌پول‌های مناسب برای ICP

رمزارز ICP به دلیل تازه کار بودن هنوز توسط کیف پول‌های زیادی پشتیبانی نمی‌شود. در حال حاضر بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری این کوین، کیف‌ پول‌های نرم افزاری Safepal و Coinlist و کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر Ledger ( لجر نانو اس و لجر نانو ایکس ) و ترزور Trezor (ترزور وان و ترزور تی) هستند. همانطور که می‌دانید کیف پول‌های سخت ‌افزاری برای نگهداری رمزارزها در بلند مدت بسیار امن هستند و خطرات کیف پول‌های نرم‌افزاری را ندارند.
 

تحلیل نمودار قیمت ICP

طبق چارت قیمتی ICP، این رمزارز که در قیمت فعلی ۲۳ دلار معامله می‌شود در یک کانال نسبتاً نزولی هم‌گرا  با شتاب خیلی ضعیفی حرکت می‌کند. احتمال می‌رود این روند نزولی تا حوالی رسیدن به محدوده ۱۵ الی ۱۷ دلار ادامه داشته باشد که اگر این اتفاق بی‌افتد و قیمت تا ۱۵ دلار نزول کند، برای تحلیل بلند مدت قیمت این رمزارز، باید منتظر عکس‌العمل قیمت به این محدوده باشیم.
 اما اگر بازار از قیمت فعلی که هست به سمت بالا حرکت کند احتمال رشد قیمت تا محدوده ۴۰ دلار یعنی سقف کانال ذکر شده، وجود دارد و در صورت شکستن این محدوده به سمت بالا، احتمالا شاهد ساختن یک ATH جدید برای قیمت این رمزارز خواهیم بود، اندیکاتور مکدی تاییدیه‌ای بر این سناریو است. اما اندیکاتو RSI احتمال وقوع حالت اول را تایید می‌کند.

99999999999

 

نتیجه گیری

رمزارز ICP کوین ارائه شده توسط پلتفرم اینترنت کامپیوتر بوده که این پلتفرم به وسیله بنیاد دیفینیتی در سوئیس راه اندازی و عرضه شده است. پلتفرم اینترنت کامپیوتر یک پلتفرم متن باز به حساب می‌آید و هدف از راه اندازی آن اینترنت مدرن با امکان میزبانی قراردادهای هوشمند و برنامه های DeFi است. به عبارتی دیگر این بلاکچین با به کارگیری قدرت محاسبه‌ی جمعی کامپیوتر‌های شبکه، یک پلتفرم کامپیوتری واحد ایجاد می‌کند، که قادر به پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی در حجم و مقیاس بالا است. 
هر چه جلوتر می‌رویم متخصصان با استفاده از فناوری بلاکچین ایده‌های جدید‌تری را برای حل مشکلات دنیای روزمره ما ارائه می‌دهند و این نشان دهنده تاثیر گذاری بالای فناوری بلاکچین در آینده صنعت و تکنولوژی می‌باشد. پروژه اینترنت کامپیوتر با معرفی تکنولوژی Chain Key یکی از جهش‌های بزرگ حوزه فناوری بلاکچین و رمزارزها به شمار می‌آید.