۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) چیست؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۳۱
کد خبر: 610482
بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) چیست؟

آواتارها دنیای NFTها را طوفانی کرده‌اند. بورد ایپ یات کلاب (BAYC) به عنوان مجموعه‌ای از میمون‌های کارتونی مشهور است. تقریبا 10000 NFT بخشی از مجموعه بورد ایپ یات کلاب است که توسط یک شرکت Web3 مستقر در ایالات متحده به نام یوگا لبز (Yuga Labs) طراحی شده است. این پروژه شبیه به پروژه‌ی Larva Labs’ CryptoPunks بوده که نسبتاً ارزان‌تر است. میمون‌های BAYC که تصاویر آن‌ها بر روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی و NFT شده‌ است، الهام‌بخش بسیاری از هنرها و هنرمندان دنیای NFT هستند. ارزش این NFTها در عرض چند ماه به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته و جهش داشته است.

اقتصاد آنلاین - حسین قطبی؛ این پروژه توسط چهار موسس یوگا لبز  با نام‌های مستعار گوردون گونر (Gordon Goner)، گارگامل (Gargamel)، Emperor Tomato Ketchup و نو ساس (No Sass) را‌ه‌اندازی شد. از زمان ایجاد اولین توکن این مجموعه، آواتارهای جدیدی از NFT‌ها، آپدیت‌ها و یک باشگاه (کلاب) اختصاصی برای هولدرهای BAYC ساخته شده است. به لطف این توسعه‌ها، افراد زیادی به این مجموعه علاقه‌مند شده‌اند و برخی از این NFTها با قیمت‌های میلیون دلاری به فروش رسیده‌اند. تصویر زیر، یکی از این شامپانزه‌های گران قیمت است که به عنوان میمون شماره 1 مجموعه، ساخته شده است.

بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) چیست؟

ایده از چه کسی بود؟

«میمون‌های بی‌حوصله» و جزئیات آن‌ها، زاییده فکر دو دوست هستند که در رسانه‌ها تنها با نام مستعارشان یعنی گوردون گونر و گارگامل شناخته می‌شوند. در حالی که گارگامل، استاد هنرهای زیبایی، به عنوان ویراستار و نویسنده کار می‌کرد، گونر قصد داشت قبل از اینکه بیمار و مسن شود، کارشناسی ارشد هنرهای زیبای (MFA) خود را دنبال کند. اگرچه هر دو با حوزه NFTها آشنا بودند، اما آن‌ها هنرمند بودند و در برنامه‌نویسی تجربه نداشتند. بنابراین آنها دو دوست دیگر، با نام‌های مستعار No Sass و Emperor Tomato Ketchup را به تیم خود اضافه کردند و با هم مجموعه میمون‌های BAYC را ایجاد کردند. سپس از این چهار دوست الهام گرفته شد که می‌توان میمون‌ها را به عنوان شخصیت‌هایشان همراهی کنند. ایده داشتن یک باشگاه نیز از دیدگاه آن‌ها مبنی بر ایجاد یک مکان اجتماع، برای میلیاردرهای بی‌حوصله نشأت می‌گرفت. بنابراین یک باشگاه باتلاق مجازی شبیه به اورگلیدز (Everglades) فلوریدا راه‌اندازی کردند.

بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) چیست؟

در این پلتفرم صاحبان میمون‌ها، از جمله افراد مشهور، عضو می‌شوند و از امتیازات ویژه‌ای مانند دسترسی به سرور انحصاری Discord، یک منطقه دیجیتالی که به‌عنوان یک تابلوی گرافیتی مشترک عمل می‌کند، برخوردار می‌شوند. همچنین به اعضای باشگاهNFT های رایگان پاداش داده می‌شود که می‌توانند دوباره آن‌ها را بفروشند. این باشگاه دقیقا همان چیزی بود که منافع این مجموعه را به وجود آورد، چرا که این افراد مشهور با آغشته شدن در اعداد و ارقام مجازی، الگو‌های رفتاری ایجاد می‌کردند و منافع مجموعه را نتیجه می‌دهند. بنابراین این باشگاه مانند یک جامعه آنلاین سرپوشیده از صاحبان میمون‌ها با حقوق و مزایایی ویژه است. حتی می‌توانید آنها را اعضای یک جامعه انحصاری از هنر در نظر بگیرید. تصویر بالا یک نمای داخلی از باشگاه اجتماع را نشان می‌دهد که برای اعضای BAYC طراحی شده است و در آن افراد مشهور تجمع می‌کنند.

بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) چیست؟

10000 میمون تولید شده در این مجموعه، در 30 آوریل 2021 روی بستر ERC20 راه اندازی شدند و هر آواتار به قیمت200 دلار اتریوم، در طول یک روز به فروش رفتند. تقریبا 3 ماه بعد یعنی در ماه جولای، حتی ارزان‌ترین آواتار این مجموعه، حدود 14000 دلار آمریکا ارزش داشت. از آن زمان هر بار که آواتار میمونی به قیمت جدید و بالایی می‌رسد، ارزش بقیه هم با آن بالا می‌رفت. طبق گزارش‌های https://cryptoslam.io ، مجموعه‌ی BAYC دارای پنجمین NFT با ارزش تمام تاریخ NFTها است. این مجموعه تا این لحظه، بیش از 619 میلیون دلار فروش داشته است.

جهش یافته‌ها و سگ‌ها

بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) چیست؟

سگ شماره 4433، نماد خز صورتی خندان از باشگاه BAYC است. سازندگان مجموعه BAYC، با توسعه‌ی این مجموعه، دو باشگاه دیگر یعنی(BAKC) Bored Ape Kennel Club  و Mutant Ape Yacht Club (MAYC) را راه‌اندازی کرده‌اند. (BAKC) در ماه ژوئن 2021 سگ‌ها را به دنیایNFT ها معرفی کرد. آنها به عنوان مزیت عضویت در باشگاه، به دارندگان NFTهای BAYC به صورت رایگان پاداش داده می‌شد. به مدت یک هفته، هر یک از اعضای باشگاه می‌توانند یک Club Dog NFT را از BAKC  دریافت کنند. شما می‌توانید برای هر میمون از BAYC که دارید، یک سگ کلاب تصادفی درخواست کنید. هنگامی که یک سگ توسط یک صاحب میمون درخواست شود، دیگر نمی‌توان از آن برای درخواست دیگری استفاده کرد.

باشگاه MAYC میمون‌های جهش یافته بسیار موفق بود و ظرف یک ساعت پس از راه اندازی به قیمت 96 میلیون دلار در ماه اوت به فروش رسید. در این باشگاه میمون‌های بی‌حوصله کمی متعجب و حیران می‌شوند. 

بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) چیست؟

هر میمونی در کل مجموعه ظاهر متفاوتی دارد، به طور مثال؛ تصویر بالا میمون شماره 7 با کلاه بدل‌کاری ستاره دار و راه راه است. بیش از 170 صفت ممکن از طریق یک برنامه تولید می‌شود و به این 10.000 آواتار نسبت داده می‌شوند. البته تقریباً همه میمون‌ها صفت ملال‌آوری دارند و تغییرات جزئی شامل پوزخند، خشم، عصبانیت، مات بودن یا واج‌های ورزشی مانند "vuh" و "اوه" میمون‌ها را متمایز می‌کنند. همچنین رنگ‌های پوستی متفاوت؛ از جمله خز قهوه‌ای، پوست فلزی، طرح‌دار پلنگ و حتی خز رنگین‌کمان در آن‎‌ها دیده می‌شود. چشم‌های آن‌ها عموماً همان حالت متناظر دهان آن‌ها را دارند. اما برخی از آنها با چشمانی که پرتوهای لیزر را پرتاب می‌کنند یا با پوزخند گوش به گوش باز شده ساخته شده‌اند. همچنبن میمون‌هایی هستند که عینک آفتابی دارند یا سیگار می‌کشند و نسخه‌هایی که پیتزا را از دهانشان آویزان کرده‌اند. اگر چه گونه‌های جهش یافته ممکن است به اندازه بقیه برای برخی جذاب به نظر نرسند، اما آن‌ها یکی از پرطرفدارترین NFT‌های امروزی در بازار هستند.

افزایش ارزش بازاری NFT میمونهای BAYC

در 9 سپتامبر 2021 ساتبیز  (Sotheby's)، یک حراج‌خانه چندملیتی آمریکایی که اداره کننده‌ی یکی از بزرگترین حراجی‌های آثار هنری، جواهرات و مجموعه‌ها است،  اعلام کرد که 101 دستگاه BAYC NFT به قیمت 24.4 میلیون دلار و 101 دستگاه BAKC NFT به قیمت 1.8 میلیون دلار به حراج گذاشته است که قیمت حراج حدود 6 میلیون دلار بیشتر از بالاترین قیمت مورد انتظار بود. همچنین در همان ماه کریستیز (Christie's)، یک بنگاه تجارت آثار هنری و یک خانه حراج اشیاء هنری با شهرت جهانی، NFT چهار میمون را توسط CryptoPunks و Meebits به مبلغ 12 میلیون دلار به فروش رساند.

بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) چیست؟

در 26 اکتبر ساتبیز گزارش کرد که میمون شماره 8817 به قیمت 3.4 میلیون دلار  فروخته شده است که بالاترین قیمت برای یک میمون بی‌حوصله تا آن زمان بود. به گفته ساتبی، این اولین فروش برای یک میمون بود که با خز طلایی متمایز می‌شود، این ویژگی در کمتر از یک درصد از میمون‌ها یافت می‌شود. از دیگر ویژگی‌های میمون شماره 8817 این است که یک یقه اسکی پشمی، یک کلاه نخ ریسی به سر دارد و یک شاخ مهمانی بین لب‌هایش قرار داده است.

در میان مشهورترین خریداران BAYC NFT، استیون کری (Stephen Curry)، ستاره NBA را می‌توان نام برد که  Bored Apeشماره7990 را در ماه آگوست، به قیمت 180.000 دلار خریداری کرد که یک میمون با چشم زامبی و خز آبی پوشیده در کت و شلوار قهوه‌ای رنگ می‌باشد و آن را به عنوان تصویر پروفایل توییتر خود رونمایی‌کرد. شخصیت‌های معروف دیگری که دارای Ape NFT هستند عبارتند از؛ دز برایانت (Dez Bryant)، جاش هارت (Josh Hart)، د چینسموکرز (The Chainsmokers) و جرمین دوپری (Jermaine Dupri).

اگر تمایل دارید تا NFT میمون‌های بی‌حوصله را به دست بیاورید، باید بدانید که برایتان به شدت هزینه‌بر خواهد بود. در حال حاضر پایین‌ترین قیمت یک NFT متعلق به BAYC، در پلتفرم خرید و فروش OpenSea، معادل ۲۵ اتریوم (تقریبا 75٫۰۰۰ دلار) است. همه میمون‌های مجموعه BAYC در حال حاضر در پلتفرم OpenSea  با دامنه‌ی https://opensea.io قابل معامله هستند.