۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کشمکش صندوق بین الملی پول و السالوادور بر سر بیت کوین

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۲۱
کد خبر: 607643
کشمکش صندوق بین الملی پول و السالوادور بر سر بیت کوین

سرانجام استفاده از بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی توسط السالوادور چه می‌شود؟ در روز های اخیر صندوق بین المللی پول به صورت رسمی از السالوادور درخواست کرده تا بیت‌کوین را کنار بگذارد. در صورت موافقت السالوادور با این درخواست باید منتظر واکنش شدید بازار رمزارز باشیم.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ در 25 ژانویه، مدیران صندوق بین‌المللی پول (IMF) از السالوادور خواستند تا با حذف بیت‌کوین و دامنه بیت کوین از اقتصاد خود از دستورات صندوق بین الملی پول تبعیت کند. این صندوق نوشت، اتخاذ یک ارز رمزنگاری شده در سیستم اقتصادی همانطور که یک کشور آمریکای مرکزی انجام داده است "مخاطرات زیادی برای یکپارچگی مالی و بازار، ثبات مالی و حمایت از مصرف کننده دارد."

 

چرا صندوق بین‌المللی پول از السالوادور درخواست کرد که آزمایش رمزارز خود را به طور مؤثری قطع کند؟ مطمئناً این کشور کوچک که در رتبه 104 در تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان، هیچ تهدیدی برای ترازنامه بانک بین المللی نیست. علاوه بر این، 70 درصد از جمعیت السالوادور بدون بانک هستند و یک پنجم تولید ناخالص داخلی آن از وجوه ارسالی ایالات متحده است. مسلماً می تواند از استفاده بیت کوین (BTC) سود ببرد.

پس از آن، تنها نصف سال از زمانی که السالوادور بیت کوین را به عنوان ارز قانونی اعلام کرد می گذرد - اولین کشوری که این کار را انجام می دهد. آیا واقعا این زمان برای نتیجه گیری مفید کافی است؟

گاوین براون، دانشیار فناوری مالی در دانشگاه لیورپول، به کوین تلگراف گفت: یکی از اهداف صندوق بین‌المللی پول تضمین ثبات [نرخ] مبادله است. بیت کوین و رمزارزها به طور کلی نوسانات شدیدی به طور مثال کاهش 50 درصدی اخیر قیمت ها را از خود نشان داده اند.

 این به وضوح به صندوق بین المللی پول می‌گوید که در بهترین حالت نسبت به جایگزین های پولی بی ثبات مانند بیت کوین محتاط باشد.

انگیزه های دیگر

2

اما ممکن است این تمام ماجرا نباشد. براون ادامه داد: «تأثیر مادی چنین کشوری که به سمت بیت کوین می چرخد،به خودی خود مشکل بزرگی نیست. با این حال، آنچه مهم است سیگنالی است که این امر به کشورهای دیگر ارسال می کند در صورتی که السالوادور موفق شود.

براون خاطرنشان کرد: از این گذشته، بیش از 65 کشور در حال حاضر ارزهای خود را به دلار آمریکا متصل می کنند. این امر، همراه با دلاری شدن نفت و قدرت اقتصاد ایالات متحده، برتری دلار را تضمین کرده است. بیت کوین و السالوادور هنوز تهدیدی مستقیم برای این موضوع نیستند. اما کلمه کلیدی در آنجا «هنوز» وجود دارد. ممکن است کشورهای دیگر در نتیجه کار السالوادور،دنباله رو آن شوند.

دیگران از اینکه صندوق بین‌المللی پول از این کشور می‌خواهد آزمایش قانونی خود را لغو کند، تعجب نکردند. دیوید تاویل، رییس و یکی از بنیانگذاران ProChain Capital، به کوین تلگراف گفت: "من تعجب نمی‌کنم که صندوق بین‌المللی پول به دلایل متعدد این درخواست را از السالوادورمی‌کند."

تاویل گفت، صندوق بین‌المللی پول به‌عنوان آخرین وام‌دهنده جهان به کشورهای مستقل، به دنبال وام‌گیرندگان کمتر است، نه بیشتر. همچنین، السالوادور سابقه فوق العاده ای در بین صندوق بین المللی پول و بازارهای سرمایه به طور کلی ندارد. اما ممکن است موارد خودخواهانه تری نیز پشت آن باشد، او پیشنهاد کرد و افزود: این امکان وجود دارد که اگر بیت کوین به یک ارز ذخیره قوی در سراسر جهان تبدیل شود، صندوق بین المللی پول ممکن است بسیار کمتر موثر و ضروری تلقی شود.

پیشگام یا مرتد

3

تاویل اذعان کرد: «آزمایش السالوادور خیلی خوب پیش نرفت. مشکلات فنی ظاهر شده اند و کاهش اخیر قیمت بیت کوین در بازار کمکی نکرده است. السالوادور برای یک اقتصاد قوی و پر رونق یک الگو نیست. بنابراین، هرگز محتمل نبود که یک صف طولانی از پیروان پشت السالوادور وجود داشته باشد.

جان هاوکینز، مدرس ارشد دانشکده سیاست، اقتصاد و جامعه کانبرا، دانشگاه کانبرا، به کوین تلگراف گفت: "من هیچ مدرکی دال بر موفقیت آمیز بودن پذیرش بیت کوین نمی بینم." در هر صورت، کشورها دنباله رو خواهند بود.»

هاوکینز اضافه کرد: یکی از استثناهای احتمالی می تواند کشورهایی باشد که تورم فوق العاده منجر به از دست دادن اعتماد به پول ملی شده است مانند ونزوئلا، اما حتی در آنجا دلاری کردن اقتصاد گزینه بهتری نسبت به پذیرش بیت کوین خواهد بود.

هاوکینز ادامه داد: از سپتامبر، زمانی که بیت کوین به ارز قانونی تبدیل شد، هیچ افزایشی در سرمایه گذاری خارجی در السالوادور وجود نداشته است. رییس جمهور بوکله قول داد که ۲۵ درصد به تولید ناخالص داخلی السالوادور اضافه کند. این اتفاق نیفتاده است.

نرخ پذیرش 84 درصد؟

4

 

از سوی دیگر، یک گزارش مدیریت سرمایه گذاری Ark که در اواخر ژانویه منتشر شد، حاکی از آن بود که پذیرش کریپتو در این کشور افزایش یافته است. تخمین زده می شود که 3.8 میلیون نفر از کیف پول بیت کوین السالوادور، Chivo استفاده می کنند، که نشان دهنده پذیرش 84 درصد در بین شهروندان واجد شرایط است. این گزارش خاطرنشان کرد که اکنون افراد بیشتری نسبت به حساب های بانکی سنتی (1.9 میلیون) کیف پول بیت کوین دارند.

هاوکینز تحت تأثیر قرار نگرفت. او به کوین تلگراف گفت: مردم سالوادور که توصیه رییس جمهور بوکله در مورد نگهداری بیت کوین به جای دلار را دنبال می کردند، بخش قابل توجهی از پس انداز خود را از دست می دادند و افزود: جای تعجب نیست که بسیاری از مردم یک کیف پول Chivo می خواستند، زیرا 30 دلار رایگان ارائه می شد. اخبار حاکی از آن است که بسیاری از افراد فقط 30 دلار را برداشته اند و از آن زمان از کیف پول استفاده نکرده اند.

Ark Investment همچنین اشاره کرد که Chivo از اکتبر 2021 روزانه 2 میلیون دلار حواله پرداخت می کرد که "تقریباً 12٪ از 6 میلیارد دلار حواله سالانه السالوادور و بیش از 2٪ از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد." کتی وود، مدیرعامل آرک، گفت: بازی بیت کوین کشور فرصت های مالی بی سابقه ای را به شهروندانش داده است.

تاویل به کوین تلگراف گفت: امیدواریم السالوادور به آزمایش خود ادامه دهد، قیمت بیت کوین در واقع در دراز مدت دوباره افزایش خواهد یافت،. السالوادور ممکن است مهم ترین محرک برای قیمت بیتکوین باشد.

هاوکینز گفت: «این مهم است که صندوق بین المللی پول چه می گوید. "حتی اگر به تخصص آنها احترام نمی گذارید، السالوادور به دنبال وام از آنها بوده است." تبعیت از دستورات  صندوق بین المللی پول دریافت وام را برای السالوادور دشوارتر می‌کند.

یک دستور کار پنهان؟

5

در مورد این تصور که صندوق بین‌المللی پول دارای انگیزه‌های پنهانی است و اینکه صرفاً با ارزهای رمزنگاری شده دشمنی می‌کند، چرا که دلار آمریکا و/یا سیستم بانکداری جهانی را تهدید می‌کنند، چطور؟

تویل گفت: «کاملاً موافقم. من فکر می‌کنم که صندوق بین‌المللی پول یک آژانس خودخدمت بوده و احتمالاً به اندازه سایر نهادهای حاکم در سراسر جهان، مانند کمیته بین‌المللی المپیک، فاسد است.»

هاوکینز اما متفاوت بود. "من فکر نمی کنم که صندوق بین المللی پول فاسد باشد. آنها نگران رفاه مردم در السالوادور هستند و همچنین می خواهند السالوادور بتواند وام های صندوق بین المللی پول را بازپرداخت کند.

صندوق بین‌المللی پول «رویکرد نسبتاً تهاجمی» را برای محصولات مرتبط با رمزارزها اتخاذ کرده است، اما نوسانات فعلی نه فقط رمزارز ها بلکه بر همه بازارها تأثیرگذار بود. همچنین شایان ذکر است که روابط السالوادور با ایالات متحده بدتر شده است و می توان استنباط کرد که این یک عامل موثر است.

در مورد زمان بندی پیام صندوق بین المللی پول، چرا اکنون؟ تاویل گفت که این صندوق از ابتدا نسبت به آزمایش بیت کوین السالوادور انتقاد داشته است، اما "کاهش فعلی قیمت بیت کوین به صندوق بین المللی پول اجازه می دهد تا فریاد بزند "من به شما گفتم"

بوکله رییس جمهور السالوادور به طور قابل توجهی BTC بیشتری را در طول آخرین کاهش بیت‌کوین خریداری کرد. او در 24 ژانویه در توییتی نوشت: «بیشتر مردم زمانی که قیمت بالا می‌رود، وارد می‌شوند، اما مطمئن‌ترین و سودآورترین لحظه برای خرید زمانی است که قیمت کاهش می‌یابد.

خواندن آینده

6

نایجل گرین، مدیرعامل deVere در یک بیانیه مطبوعاتی ایمیلی اعلام کرد که خواسته های صندوق بین المللی پول از السالوادور در مورد بیت کوین "نشان می دهد که این موسسه در سمت اشتباه تاریخ قرار دارد." «صندوق بین‌المللی پول از یک کشور مستقل پیشگام می‌خواهد که سیاست مالی متمرکز بر آینده را که تلاش می‌کند آن را از بی‌ثباتی مالی و تکیه بر پول یک کشور دیگر خارج کند، کنار بگذارد.»

همچنین نباید فراموش کرد که مقر صندوق بین المللی پول در واشنگتن دی سی است. ایالات متحده یکی از اعضای موسس است. ایالات متحده همچنین بزرگترین کمک کننده به این نهاد بین المللی است که 190 کشور عضو دارد. براون به کوین تلگراف گفت: «بنابراین، ثروت و منافع صندوق بین المللی پول و ایالات متحده به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط هستند.