۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی رابطه بیت کوین و اقتصاد آمریکا / نرخ بهره پایین چه تاثیری روی طلا و بیت کوین دارد؟

۳۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶
کد خبر: 547027
بررسی رابطه بیت کوین و اقتصاد آمریکا / نرخ بهره پایین چه تاثیری روی طلا و بیت کوین دارد؟

در ابتدای سال جاری بیت‌کوین و بازار سهام با یکدیگر همبستگی داشتند، اما اخیرا به نظر می‌رسد که این ارتباط از بین رفته و ارزش سهام با افت قیمت این رمزارز کاهش نمی‌یابد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بیت‌کوین اخیرا وضعیت نامساعدی داشته است. به طور معمول، این نمی‌تواند خبر خوبی برای بازار سهام باشد. اما این بار، روزنه امیدی در فروش رمزارزها وجود دارد.

بیت‌کوین در معاملات روز سه‌شنبه ۳.۵درصد افت تجربه کرد و برای نخستین بار از ماه ژوئن به زیر کانال ۳۰هزار دلاری کاهش یافت. بیت‌کوین در طول ۱۰جلسه معاملاتی اخیر، ۷جلسه روند نزولی داشته است. این رمزارز ۱۷درصد افت در طول ماه گذشته، و ۵۵درصد کاهش نسبت به بالاترین سطح خود در ماه آوریل به قیمت ۶۵هزار دلار تجربه کرده است.

این افت، تقریبا ۶۵۰میلیارد دلار از ارزش بازار را از بین برده است. ارزش فعلی کل بیت‌کوین‌های استخراج شده تقریبا ۵۶۰میلیارد دلار است که بسیار کمتر از ارزش ۱.۲تریلیون دلاری آن است.

این موضوع برای بازار سهام نیز خبر خوبی نیست. سقوط دارایی بر توانایی افراد در خرید سایر موارد مانند سهام نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین سقوط دارایی می‌تواند باعث ایجاد ترس و فشار فروش از سوی افراد شود.

سرمایه‌گذاران معمولا علاقه‌ای به دیدن افت قابل توجه دارایی‌ها ندارند. اما چند دلیل خوب وجود دارد که ممکن است مشکلات اخیر بیت‌کوین را برای سرمایه‌گذاران خوب جلوه دهد. 

برای مبتدیان، رابطه بین بیت‌کوین و سهام در حال از بین رفتن است. در آغاز سال ۲۰۲۱، همبستگی بین بیت‌کوین و اس اند پی۵۰۰ نسبتا بالا بود، به این معنی که رشد ارزش بیت‌کوین باعث بالا رفتن سهام و بالعکس می‌شد. اینکه آیا یک ارتباط اساسی و منطقی بین این دو وجود دارد یا خیر قابل بحث است، اما این واقعیت همچنان پابرجا است که سرمایه‌گذاران با زیر نظر گرفتن بیت‌کوین می‌توانستند روند بازار را درک کنند.

به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر این موضوع صحت داشته باشد. بیت‌کوین حرکت خود همگام با سهام را متوقف کرده است. باز هم اینکه چرا همبستگی بین این دو از بین رفته قابل بحث است، اما این بدان معناست که سهام بیت‌کوین تاثیر بدی بر روی بازار سهام نداشته است.

همچنین، افت بیت‌کوین در حالی اتفاق افتاده که بازده اوراق خزانه کاهش یافته است. بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ۱۰ساله ایالات متحده طی ماه گذشته از ۱.۴۹درصد به ۱.۱۹درصد کاهش یافته است. بازده کمتر به معنی نرخ بهره پایین‌تر است. این موضوع همچنین باید دارایی‌هایی مثل طلا و بیت‌کوین که هیچ بهره‌ای نمی‌پردازند را جذاب‌تر کند.

اگر در زمان کاهش بازده، بیت‌کوین رشد می‌کرد، این موضوع می‌توانست نشانه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران فکر کنند نرخ‌های پایین عادی شده است. نرخ پایین یا در حال افت نیز ضعف اقتصادی را نشان می‌دهد. اما بیت‌کوین روند رو به رشدی نداشته است. این رمزارز در حال حاضر روند نزولی در پیش گرفته که ممکن است به معنای ترس جدید برای رکود اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ باشد.

در مقایسه، طلا در ماه گذشته اصولا ثابت بوده و حتی با پایین‌ آمدن نرخ‌ها هم افزایش نمی‌یابد.

بنابراین، در حالی که در اوایل سال جاری سقوط بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران سهام مشکل‌ساز شد، اکنون به نظر می‌رسد که تاثیر مثبتی روی آن دارد.