۰ نفر

۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارز

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 528564
۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارز

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که معاملات روزانه در بازار رمز ارزها ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است که تا سه برابر حجم معاملات بورس در ماه های اخیر محسوب می شود؛ تکرار اشتباه ورود بدون آگاهی به بورس در بازار رمزارز چه خطراتی دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان؛ نتایج تحقیق که در نشست اتاق بازرگانی تهران ارائه شد، نشان می دهد که ۱۲ میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند و معاملات روزانه در این بازار ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است که ۱.۵ تا سه برابر حجم معاملات بورس در ماه های اخیر محسوب می شود.

در این جلسه «فرزین فردیس»، نایب رییس‌ کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گزارشی درباره رمز ارزها ارائه کرد و گفت: بر اساس پژوهشی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا روی ۵۶۰۰ نفر از جمعیت ۱۸ تا ۶۵ ساله کشور به انجام رسانده است، ۳۱ درصد از پرسش شوندگان ادعا کرده‌اند که هم اکنون صاحب رمز ارز هستند. ۶ درصد اعلام کرده‌اند که پیش از این از چنین دارایی برخوردار بوده‌اند.

۶۳ درصد هم گفته‌اند که هیچ گاه رمز ارز نداشته‌اند.وی با بیان این که «۶۲ درصد مردمی که رمز ارز خریداری کرده‌اند، در شش ماه اخیر وارد بازار شده‌اند و حجم مبادله روزانه رمز ارزها در پایان اسفند بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود» توضیح داد: ۷۷ درصد از دارندگان رمز ارز، اعلام کرده‌اند که به قصد سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول وارد این بازار شده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵/۲ میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدود ۱۲ میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند.

ورود گسترده مردم به بازار رمز ارزها در شرایطی است که این مسئله با تبعات مختلفی رو به روست:

۱- قیمت ها در بازار رمز ارزها نوسان شدید دارد و به همین دلیل این بازار با وجود بازدهی خوب با ریسک بالایی نیز همراه است. ریسکی که به ویژه برای سرمایه گذار کم اطلاع قابل توجه است.
۲- ورود به این بازار به منزله خروج بخش زیادی از  ارز و فرار سرمایه از کشور است و تبعات آن برای اقتصاد کلان کشور سنگین است.
3- صرافی هایی که در این زمینه فعال هستند، فاقد مجوزند و خطر کلاهبرداری و از بین رفتن سرمایه مردم در این عرصه وجود دارد.