۰ نفر

برترین استارت‌آپ‌های فین‌تک جهان در سال ۲۰۱۸

۴ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 324404
برترین استارت‌آپ‌های فین‌تک جهان در سال ۲۰۱۸

صنعت خدمات مالی، در حال تحول است و قسمت عمده‌ی این تحول، به دست استارت‌آپ‌های ساختارشکن اتفاق می‌افتد. فهرست فین‌تک ۲۵۰ (the Fintech 250)، برترین شرکت‌های فین‌تک جهان را، از فعالان بازار سرمایه گرفته تا اینشورتک و بانکداری دیجیتالی و مدیریت ثروت، در گرد هم جمع آورده و معرفی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از راه پرداخت، سی‌بی اینسایتس (CB Insights)، برای دومین سال پیاپی، فهرست سالیانه‌ی فین‌تک ۲۵۰ خود را منتشر کرده است. در این فهرست، به معرفی برترین استارت‌آپ‌های فین‌تک جهان در سال ۲۰۱۸ پرداخته شده است. این استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارند و از جنبه‌های نرم‌افزاری و فنی، به پیشرفت و تحول صنعت خدمات مالی کمک می‌کنند.

این استارت‌آپ‌های برتر، توسط واحد هوشمند سی‌بی اینسایتس و بر اساس فاکتورهایی مانند داده‌های ثبت‌شده توسط شرکت‌ها، مدل کسب‌وکار و مومنتم در بازار، نمره‌ی موزاییک (Mosaic Score) شرکت و الگوریتم اختصاصی سی‌بی اینسایتس که سلامت کلی و پتانسیل رشد شرکت‌های خصوصی را اندازه‌گیری می‌کند، تعیین و امتیازبندی شده‌اند.

۲۵۰ فین‌تک برتر سال ۲۰۱۸، از سال ۲۰۱۳ تاکنون، درمجموع ۵۳ میلیارد دلار تأمین مالی داشته‌اند و در مراحل مختلفی از سرمایه‌گذاری قرار دارند. برخی از این استارت‌آپ‌ها، در مرحله‌ی ابتدایی (بذر یا همان سری A) هستند و برخی دیگر، به تک‌شاخ‌های ثروتمندی تبدیل شده‌اند.

در نقشه‌ی زیر، تمامی ۲۵۰ شرکت برتر فین‌تک سال ۲۰۱۸، برحسب حوزه‌ی فعالیت، تقسیم‌بندی شده‌اند. لازم به ذکر است که این دسته‌بندی‌ها، مستقل و مانع التجمع نیستند. بر روی عکس زیر کلیک کنید و با ۲۵۰ شرکت فین‌تک برتر سال ۲۰۱۸ و حوزه‌ی عملیاتی آن‌ها آشنا شوید.

01

نکات جالب‌توجه در سرمایه‌گذاری‌های ۲۵۰ شرکت برتر سال ۲۰۱۸:

  • تک‌شاخ‌ها: ۳۰ مورد از ۲۵۰ شرکت فین‌تک سال ۲۰۱۸، به انجمن تک‌شاخ‌ها پیوسته‌اند، ارزش هرکدام از این استارت‌آپ‌ها، مرز ۱ میلیارد دلار را رد کرده است.

  • روندهای تأمین مالی: این ۲۵۰ شرکت، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، ۳۷۳ معامله انجام داده‌اند که درنتیجه‌ی آن، ۳۱.۸۵ میلیارد دلار سرمایه به این حوزه تزریق شده است.

  • سرمایه‌گذاری رده‌ی مگا: ۲۵۰ شرکت برتر سال ۲۰۱۸ میلادی، از سال ۲۰۱۳ تا زمان نگارش این مقاله (۱۸/۱۶/۱۰)، ۸۳ سرمایه‌گذاری در رده‌ی مگا (یعنی با مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار) را به سمت خود جذب کرده‌اند. ۳۳ مورد از این سرمایه‌گذاری‌ها، در سال ۲۰۱۸ انجام شده‌اند. بهتر است بدانیم که تأمین‌های مالی نامبرده، از نوع مشارکت یا سرمایه‌گذاری در سهام بوده‌اند. شرکت‌های فین‌تک سال ۲۰۱۷ در همان سال، ۲۳ سرمایه‌گذاری را در رده‌ی مگا جذب کردند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برترین‌های سال ۲۰۱۸ در سال ۲۰۱۸، در مقایسه با برترین‌های سال ۲۰۱۷ در همان سال، عملکرد بهتری از لحاظ جذب سرمایه در رده‌ی مگا داشته‌اند.

  • بیرون از ایالات‌متحده: دفتر مرکزی ۴۴ درصد از فین‌تک‌های برتر سال ۲۰۱۸، در خارج از مرزهای ایالات‌متحده قرار دارند. کشورهایی که رتبه‌های اول تا سوم را از نظر فین‌تک‌های برتر سال ۲۰۱۸ دارند، عبارت‌اند از: ایالات‌متحده، بریتانیا و هند.

  • سرمایه‌گذاران برتر خطرپذیر: ریبیت کپیتال (Ribbit Capital) بیشترین سرمایه‌گذاری را در ۲۵۰ استارت‌آپ فین‌تک برتر انجام داده است. شرکت‌هایی که به‌تازگی به جمع تک‌شاخ‌ها پیوسته‌اند، مانند نوبانک (Nubank)، روولوت (Revolut)، پالیسی‌بازار (PolicyBazaar) و شرکت‌های بزرگی مانند رابین‌هود (Robinhood)، ولث‌فرانت (Wealthfront)، گاستو (Gusto)، کوین‌بیس (Coinbase)، کراس ریور بانک (Cross River Bank) و آپ‌گرید (Upgrade)، از کمک‌های مالی ریبیت کپیتال بهره‌مند شده‌اند.

  • بزرگ‌ترین معامله: در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ بود که شرکت آنت فایننشیال (Ant Financial)، یک معامله‌ی کم‌نظیر ۱۴ میلیارد دلاری را در رده‌ی C انجام داد. جنرال آتلانتیک (General Atlantic)، واربورگ پینکوس (Warburg Pincus)، جی‌آی‌سی (GIC)، سکوییا کپیتال چاینا (Sequoia Capital China)، سیلورلیک پارتنرز (Silver Lake Partners)، تی.رو پرایس (T. Rowe Price)، هولدینگ تماسک (Temasek Holdings)، پریماورا کپیتال گروپ (Primavera Capital Group) و سایر شرکت‌ها در این سرمایه‌گذاری بزرگ نقش داشته‌اند.

  • ثروتمندترین و قدرتمندترین شرکت‌: عنوان قدرتمندترین استارت‌آپ فین‌تک از لحاظ میزان تأمین مالی، بازهم به کمپانی آنت فایننشیال تعلق می‌گیرد. این شرکت، در طی انجام ۴ معامله، ۱۹.۱ میلیارد دلار جذب سرمایه انجام داده است.

مقایسه‌ی فهرست‌های ۲۵۰ فین‌تک برتر در سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۷

مروری سریع بر اعداد و ارقام سال ۲۰۱۸ و مقایسه‌ی آن با سال ۲۰۱۷:

استارت‌آپ‌های حاضر در فهرست برترین‌های سال ۲۰۱۸، از نظر سرمایه‌گذاری در سهام و تأمین مالی خطرپذیر، عملکرد بهتری نسبت به ۲۵۰ شرکت برتر سال ۲۰۱۷ داشته‌اند.

فهرست ۲۵۰ فین‌تک برتر سال ۲۰۱۷:

۲۲ شرکتی که در فهرست ۲۵ فین‌تک برتر سال ۲۰۱۷ حضور داشتند، در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شدند. علت خروج ۱۱ مورد از این شرکت‌ها، عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (IPO) و ۱۱ مورد بعدی، ادغام و مالکیت عنوان شده است.

02

دو شرکت بزرگی که به دلیل عرضه‌ی اولیه‌ی سهام، از فهرست فین‌تک ۲۵۰ خارج شدند:

شرکت بیمه‌گر ژونگ‌آن (ZhongAn)، در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷، اقدام به عرضه‌ی اولیه‌ی سهام کرد (در چایان اولین روز معامله، ارزش بازار این شرکت چینی به ۱۱ میلیارد دلار رسید). پلتفرم پرداخت آیدن (Adyen)، در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ از حالت خصوصی بیرون آمد. ارزش بازار این شرکت در آن زمان، ۸.۳ میلیارد دلار بود و امروز، به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

شرکت بزرگی که به دلیل مالکیت توسط موسسه‌ی دیگر، از فهرست فین‌تک ۲۵۰ خارج شد:

در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ بود که کمپانی پی‌پال، نسبت به خرید شرکت آی‌زتل (iZettle) اقدام کرد. ارزش معامله‌ی مذکور، ۲.۲ میلیارد دلار اعلام شده است. این رقم، از مبلغی که آی‌زتل می‌توانست از طریق عرضه‌ی اولیه‌ی سهام به دست آورد، دو برابر بیشتر است.

تحقیقات سی‌بی اینسایتس، حاکی از این هستند که ۶۷ درصد از استارت‌آپ‌هایی که کمک مالی دریافت می‌کنند، در نهایت با شکست مواجه می‌شوند؛ بااین‌حال، تمامی ۲۵۰ فین‌تک برتر سال ۲۰۱۷، کماکان سرپا هستند و با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

۱۹ دسته‌بندی فهرست فین‌تک ۲۵۰ سال ۲۰۱۸ و معرفی قدرتمندترین و ثروتمندترین استارت‌آپ هر دسته

03