۰ نفر

ارز دیجیتال تلگرام، می‌تواند پول ملی را زیر سوال ببرد

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 301791
ارز دیجیتال تلگرام، می‌تواند پول ملی را زیر سوال ببرد

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه رمز ارزها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و سازوکار آن‌ها قراردادی است، گفت: رمز ارز تلگرام می‌تواند با جاذبه‌هایی که ایجاد می کند موجب استقبال مردم شود و پول ملی را زیر سوال ببرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، مهدی غیبی با اشاره به پول مجازی تحت عنوان «گرام» که تلگرام تصمیم دارد معرفی کند، عنوان کرد: اگر بانک مرکزی ایران پول تولید می کند، بدون پشتوانه نیست و پشتوانه آن طلاست. رمز ارزها پشتوانه پول را کنار گذاشته‌اند. مثل این است که افراد قرارداد کنند یک تکه کاغذ پول محسوب شود و با آن مبادله و معامله انجام شود. معروف‌ترین رمز ارز بیت کوین است که تحت شرایط یادشده کار می کند.

وی افزود: بخش بزرگی از استفاده‌کنندگان از بیت کوین را کسانی تشکیل می دهند که در حوزه قاچاق انسان، قاچاق اعضا، مواد مخدر و تروریسم فعالیت می کنند؛ چراکه رمز ارزها قابل رهگیری نیستند.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه پول در سامانه های رسمی مالی کشورها قابل رهگیری است، گفت: در این سامانه ها مشخص است پول از یک حساب به کدام حساب می رود و مبداء و مقصد آن معلوم است؛ اما درمورد رمز ارزها اینگونه نیست. افراد هر فعالیتی اعم از خلاف و غیرخلاف انجام می دهند و پرداختی را از طریق بیت کوین انجام می دهند. در حال حاضر بیت کوین تا حدودی توسعه یافته و حتی برای آن ATMهایی تعبیه شده است. البته دولت ها با این رمز ارز مقابله می کنند.

غیبی تاکید کرد: یکی از نکات امنیت ملی که باعث شد تلگرام به این سرعت فیلتر شود، موضوع گرام بود. حدود 40 میلیون ایرانی در تلگرام عضو هستند و اگر گرام (رمز ارز تلگرام) بیاید، سهولت استفاده از آن روی گوشی و سایر جاذبه های آن می تواند سبب شود پول ملی زیر سوال برود.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر روسیه بیت کوین را ممنوع کرده و حتی انگلیس با بیت کوین مشکل دارد؛ چراکه نمی توانند روی آن نظارت داشته باشند. در شرایط فعلی حتی مدیریت ارز ملی کشورها کار دشواری است؛ چه برسد به ارزهای دیجیتال.

وی درباره سازوکار «گرام» گفت: در سیستم های بلاک چین کار به این شکل است که پول در یک Farm یا مزرعه تولید می شود و افراد به تکثیر و ترویج آن‌ها کمک می کنند. در ازای این کمک، به افراد در قالب ارائه ارزش، پاداش داده می شود. گرام هم مثل بیت کوین به همین صورت شکل می گیرد و رواج می یابد.

غیبی با اشاره به اینکه اگر گرام باب شود، مردم از آن استقبال می کنند، اظهار داشت: هرقدر ما از شرایط کشور ناراضی باشیم، به هر حال نیاز به نظم و امنیتی داریم که پشت فرایندهای اقتصادی ما وجود دارد. درمورد رمز ارزها چنین نظم و امنیتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکنون روسیه فیلتر تلگرام را برداشته است، گفت: مقرر شده هر زمان حکومت روسیه با ارسال نامه آمار شخصی را بخواهد، تلگرام آن را تحویل دهد. اما اینکه تلگرام با ایران کنار نیامده به این دلیل است که ایران درخواست کرده سرور تلگرام به کشور بیاید تا هزینه پهنای باند پرداخت نکند. تصور کنید که برای مبادله یک پیام در تلگرام، پیام باید به نزدیک‌ترین سرور تلگرام در روسیه برود و بعد به ایران بازگردد. این نوع مبادله پیام برای کشور هزینه دلاری دارد. اما چرا باید دولت برای یک احوالپرسی ساده مردم، چنین هزینه‌ای پرداخت کند؟ 60 درصد ترافیک بین‌المللی دنیا متعلق به تلگرام است.

غیبی تصریح کرد: سایر کشورهای دنیا هم از گرام و سایر رمز ارزها واهمه دارند. اگر برخی کشورها درمورد بیت کوین تا حدودی راه را باز کرده اند مطمئن باشید در دستگاه های امنیتی خود امکان نفوذ در آن را ایجاد کرده‌اند.