۰ نفر

چشم طمع اروپا به بازار 20 میلیونی خودرو ایران

۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۰
کد خبر: 90587

یک کارشناس خودرو در تشریح دلایل علاقمندی بیشتر اروپایی‌ها به سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران گفت: بازار تقاضای ۲۰ میلیونی خودرو در ایران و قیمت های بالا، نظر هر سرمایه گذاری را به این صنعت جلب می کند.

مهدی کرباسیان مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران امروز با تشریح جزئیات مذاکرات ایران با شرکتهای اروپایی در اجلاس وین گفت: در این اجلاس بیشتر علاقه‌مندی‌ سرمایه گذاران اروپایی به سمت حوزه خودرو بود. در هیمن ارتباط ، علی خاکساری کارشناس حوزه خودرو در رابطه با دلایل علاقه سرمایه گذاران خارجی به حضور در بازار خودروی کشور، اظهار داشت: خودرو در ایران با بالاترین قیمت جهانی و کمترین تعهد و مسئولیتی نسبت به خریداران فروخته می‌شود. این موضوع را باید نکته اساسی در تمایل حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در بازار ایران به شمار آورد. وی با بیان اینکه طبیعی است که این بازار جذابیت‌های خاص خود را برای شرکت‌های خارجی داشته باشد، افزود: نرخ مالکیت خودرو در کشور بسیار پایین است در کنار این موضوع ما با یک بازار تشنه روبرو هستیم که میان عرضه و تقاضا شکاف بسیاری وجود دارد. این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: در بازار ایران تقاضا برای خرید خودرو بسیار است از آن طرف شرکت‌های خودروسازی عرضه‌های محدودی را به بازار انجام می‌‌دهند تا بتوانند منافع خود را در سطح بازار تأمین کنند. خاکساری با اعلام اینکه فروش خودرو در کشور ما کار سختی نیست، اظهار داشت: طبق آمار جهانی در ایران به ازای هر هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد این درحالی است که در آمریکا به ازای هر هزار نفر 800 دستگاه خودرو و در اروپا به ازای هر هزار نفر 600 تا 700 خودرو وجود دارد. وی با اعلام اینکه هم اکنون بازار ایران 20 میلیون خودرو کم دارد، گفت: امروز در بازار ایران خودروهایی به فروش می‌رسد که به هیچ عنوان متناسب با درآمد مردم ایران نیست. در کشور ما قیمت خودرو معادل حقوق چندین سال یک کارمند است که این موضوع خود سود سرشاری را برای شرکت‌های خودروسازی به وجود می‌آورد. این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: در دنیا قیمت یک خودرو معادل حقوق چند ماه کارمندان است و مردم با یک بازار متنوع با قیمت‌های مختلف روبرو هستند. در این شرایط شرکت خودروساز ملزم هستند در بازار رقابتی فعالیت کرده و خودروی با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. هر فرد نیز معادل درآمد خود در این بازار اقدام به خرید محصول مورد علاقه خود می‌کند. خاکساری با اشاره به اینکه در بازار ایران تولید، قیمت و توزیع خودرو رقابتی نیست، تصریح کرد: در بازار ایران مصرف کننده حق انتخاب ندارد و باید با بیشترین پول خودروی بی‌کیفتی را خریداری کند. البته در این شرایط فروشنده نیز هیچ مسئولیتی عملی در قبال خودروی فروخته شده خود ندارد.

وی با اعلام اینکه شرکت‌های خارجی به خوبی از وضعیت بازار خودروی ایران آگاه هستند، اظهار داشت: آنها می‌دانند که دو شرکت خودروساز در ایران خودروهای خود را با قیمتهایی بالا و با کمترین کیفیت به فروش می‌رسانند، حتی در مقابل محصولات فروخته شده هیچ مسئولیت و تعهدی نیز نمی‌پذیرند. در این شرایط طبیعی است که شرکت‌های خودروساز خارجی خواستار حضور و کسب منافع بیشتر در بازار ایران را داشته باشند. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه ضمن بیان اینکه ضوابط و مقررات بازار ایران به نفع خودروسازان است، گفت: زمانی که شرکت‌های خودروساز خارجی باشرکت‌های داخلی همکاری می‌کنند هر یک به دنبال کسب منافع بیشتر است. به عنوان نمونه در قرارداد پژو با ایران آنها یک حق امتیاز "رویال تی" در محصولات خود کسب کرده بودند. به نحوی که فقط برای نصب علامت پژو بر روی محصولات 5 درصد از قیمت خودرو بدون هیچ مسئولیتی عاید شرکت پژو می‌شد. این درحالی است که در حق رویال تی فروشنده باید تعهدات لازم را نسبت به محصول خود در مقابل خریدار داشته باشد. خاکساری با تأکید براینکه در حال حاضر باید از فرصت علاقمندی شرکت های خارجی در حضور در بازار ایران استفاده کرد، افزود: متأسفانه برخی از شرکت‌ها و گروه‌ها در این شرایط به جای استفاده از فرصت‌ها آنها را تبدیل به تهدید می‌کنند به اعتقاد بنده نفس حضور شرکت‌های خارجی در ایران بسیار مناسب است اما باید از نظرات کارشناسان نیز استفاده شود تا در آینده قراردادهای مناسبی با شرکای بین المللی تنظیم شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با بیان اینکه باید بستر لازم برای حضور مستقل شرکت های خودروساز خارجی در بازار فراهم شود، گفت: این موضوع باعث می شود تا شرایط رقابتی در بازار ایجاد شده و شرکت های داخلی ملزم به ارتقاء سطح کیفی محصولات خود شوند.