۰ نفر

چطور با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۰۷
کد خبر: 704104
چطور با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

افزایش روزافزون نرخ تورم و به تبع آن کاهش قدرت خرید افراد جامعه، سبب شده افراد به‌دنبال راهکارهایی برای حفظ ارزش سرمایه خود باشند.

این موضوع زمانی مشکل‌ساز می‌شود که بسیاری از شیوه‌های سنتی سرمایه‌گذاری از قبیل سرمایه‌گذاری از طریق خرید طلا و ملک با سرمایه کم ممکن نیستند. در این مقاله سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی را به‌عنوان شیوه‌هایی برای سرمایه گذاری با پول کم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

سرمایه گذاری با پول کم در بورس

برای سرمایه گذاری در بورس روش‌های متعددی وجود دارد. سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌ها و دریافت کد بورسی و خرید و فروش مستقیم سهام دو شیوه مهم ورود به این بازار به‌شمار می‌روند. البته که باید در نظر داشته باشید دریافت کد بورسی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها نیز ضرورت دارد. در ادامه دو مورد از محبوب‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را معرفی می‌کنیم که افراد با درجات مختلف ریسک‌پذیری می‌توانند با کمترین میزان سرمایه، می‌توانند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده از سود این سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

صندوق درآمد ثابت؛ امکان سرمایه‌گذاری با 10 هزار تومان

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید تنها با 10 هزار تومان 10 واحد از صندوق درآمد ثابت دوم اکسیر فارابی را خریداری کنید! اما چرا باید سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت را به سپرده‌گذاری در بانک ترجیح دهید؟

چرا سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت به نفع شماست؟

صندوق‌های درآمد ثابت مزایایی دارند که باعث می‌شود از هر لحاظ نسبت به سپرده بانکی گزینه سرمایه‌گذاری بهتری باشند. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بازدهی بالاتر از سود سپرده‌های بانکی

بازدهی بالاتر از سود سپرده بانکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت فارابی است. به‌عنوان مثال بازدهی سالانه صندوق دوم اکسیر فارابی تا 26 درصد اعلام شده است؛ یعنی شما با سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌توانید اطمینان داشته باشید بازدهی سرمایه شما تحت هر شرایطی بالاتر از حالتی است که سرمایه‌تان را به بانک می‌سپردید و آن را در یک حساب سپرده مدت‌دار نگهداری می‌کردید. اگرچه نگهداری سرمایه در حساب‌های سپرده مدت‌دار محدودیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه با دقت بیشتری به آن‌ها خواهیم پرداخت.

2- بدون نرخ شکست

وجود نرخ شکست در سپرده‌های بانکی به این معنی است که اگر مشتری تمام یا بخشی از سپرده خود را قبل از تاریخ سررسید برداشت کند، سود سپرده‌گذاری به نرخ سپرده‌های بانکی کوتاه مدت کاهش می‌یابد و به‌طور کلی براساس مدتی که سپرده در بانک نگهداری شده محاسبه می‌شود. این در حالی است که صندوق‌های درآمد ثابت نرخ شکست ندارند و شما می‌توانید هر زمان که خواستید تمام یا بخشی از سرمایه خود را از صندوق خارج کنید و سود سرمایه‌گذاری‌تان کاهش نیابد.

3- سود روزشمار

محاسبه سود به‌صورت روزشمار از دیگر مزایای صندوق درآمد ثابت است که به نفع سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. محاسبه سود در حساب‌های بانکی به این شکل است که سود در هر ماه به کمترین مانده‌حساب شما در آن ماه تعلق می‌گیرد. مثلا اگر یک حساب سپرده 10 میلیون تومانی داشته باشید، اما در یک ماه مبلغ 9 میلیون تومان آن را در یک روز برداشت کرده روز بعد به حساب بازگردانید، سود آن ماه براساس کمترین مانده حساب شما در آن ماه (یعنی یک میلیون تومان) محاسبه شده به حسابتان واریز می‌شود. این در حالی است که در صندوق درآمد ثابت سود به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. یعنی روزی که مانده حساب شما در صندوق 10 میلیون تومان است؛ سود با این موجودی محاسبه و در روزهای دیگر نیز به‌طور جداگانه و با مانده حساب همان‌روز محاسبه می‌شود. در نظر داشته باشید در صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی مانند اکسیر دوم فارابی در صورتی که تمایل به فعالسازی گزینه «دریافت سود مرکب» نداشته باشید، سود سرمایه‌گذاری هر ماه به‌صورت جداگانه به‌حساب بانکی شما واریز خواهد شد. در غیر این‌صورت سود هر ماه مجددا در صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود و به این ترتیب شاهد افزایشی قابل توجه در میزان سود سرمایه‌گذاری‌تان خواهید بود.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت

برای سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت دوم اکسیر فارابی کافی است پس از دریافت کد بورسی، ثبت‌نام و احراز هویت سجام به سایت صندوق مراجعه کنید. پس از مراجعه به سایت و تکمیل مراحل ثبت‌نام می‌توانید درست مانند خرید اینترنتی حساب کاربری خود را شارژ کرده، سفارش خود را مبنی بر صدور واحد در صندوق ثبت کنید.

سرمایه گذاری در صندوق سهامی، گزینه‌ای برای افراد ریسک‌پذیر

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت تنها گزینه برای سرمایه گذاری در بورس با پول کم نیست. این بازار طیف متنوعی از روش‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار فعالان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد که هر کدام از اجزای آن برای یک گروه از سرمایه‌گذاران با ویژگی‌های مشخص مناسب هستند. صندوق سهامی یکی از این روش‌هاست که با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که دارد برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر گزینه بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.

اگر سود 26 درصدی صندوق درآمد ثابت برای شما کافی نیست و حاضر هستید با تحمل ریسک بیشتر بازدهی سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری سراغ صندوق سهامی بروید. سرمایه گذاری صندوق سهامی نیز مانند صندوق درآمد ثابت با کمترین میزان سرمایه امکان‌پذیر است و شما می‌توانید بسته به ترجیحات و اهداف مالی خود بخشی از سرمایه‌تان را به سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی اختصاص دهید.

بازدهی بالاتر از شاخص بورس از مهم‌ترین مزایای یک صندوق سهامی معتبر مانند صندوق یکم اکسیر فارابی است. علت این بازدهی قابل توجه را می‌توان در مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها جستجو کرد. بنابراین اگر مشکلی با ریسک ذاتی خرید و فروش سهام ندارید و حاضرید برای دستیابی به بازدهی بالاتر ریسک بیشتری تحمل کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما بخشی از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری در صندوق یکم اکسیر فارابی اختصاص دهید.

جمع‌بندی

اوضاع اقتصادی نامناسب عده بسیاری از ما را نگران کرده باعث شده اهداف خود را دورتر از همیشه ببینیم. واقعیت این است که شاید کنترل تورم خارج از توان و اختیار ما باشد، اما همواره می‌توانیم با روش‌هایی از جمله سرمایه‌گذاری ارزش دارایی خود را در برابر تورم حفظ کنیم. در این مقاله نیز با همین هدف، دو شیوه سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی را به‌عنوان روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری با پول کم در بورس معرفی کرده مورد بررسی قرار دادیم.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.