۰ نفر

معرفی کامل محدودیت ها و ریسک های خرید ارز یونی سواپ

۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۲۱
کد خبر: 702784
معرفی کامل محدودیت ها و ریسک های خرید ارز یونی سواپ

ارز دیجیتال یونی سواپ ازجمله ارزهایی است که بلافاصله پس از رونمایی و عرضه، با استقبال گسترده‌ای در بازار ارزهای دیجیتال مواجه شده‌است. این ارز با نماد اختصاری UNI در بازار ارزهای دیجیتال رتبهٔ 18‌ام را داشته و درصد موردتوجهی از کل بازار را در اختیار دارد.

درحقیقت این ارز جایگاه ویژه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال دارد. با وجود مزیت‌های فراوان در خرید Uniswap، بازهم برخی محدودیت‌ها نیز وجود دارد که باید این محدودیت‌ها به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گیرند. در حالت کلی ارزهای دیجیتال ثبات نداشته و بایستی با ریسک‌ها و محدودیت‌های هرکدام آشنایی کافی را داشته باشید.

در این مقاله درمورد محدودیت‌های یونی سواپ توضیحات کاملی را ارائه می‌کنیم.

معرفی رمز ارز یونی سواپ (UniSwap)

واژهٔ UNI مخفف واژهٔ Uniswap بوده و توکن اختصاصی است که توسط صرافی این ارز در سال 2020 به تعداد یک میلیارد عرضه شد. این ارز بنابر قابلیت غیرمتمرکز بودن خود، توانسته است توجهٔ بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار جهانی را به خود جلب کند. البته به بیان دقیق‌تر، این ارز به‌صورت کامل غیرمتمرکز نبوده و این امر باعث می‌شود تا برخی محدودیت‌ها و ریسک‌ها در خرید آن به‌وجود آید.

این ارز با اجازه به طرفین برای واریز کردن توکن‌های خود در معاملات هوشمند مبنی‌بر اتریوم، این امکان را فراهم کرده‌است تا طرفین استخر نقدینگی ایجاد کنند.

مهم‌ترین ریسک‌های خرید رمز ارز یونی سواپ

همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد، مایه بی‌ثبات بودن ارزهای دیجیتال به‌ویژه یونی، باعث می‌شود تا مشکلات مربوط به خرید آن‌ها بیشتر موردتوجه قرار گیرد. درحقیقت این امکان وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور، قیمت Uniswap افزایش یا کاهش یابد، این امر تماماً به نوسانات بازار مالی بستگی دارد.

  • سرکوب‌شدن سیستم امور مالی غیرمتمرکز (Defi) توسط رگولاتورها

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به خرید یونی سواپ، معضل سرکوب‌شدن دیفای یا همان سیستم امور مالی غیرمتمرکز در بازار ارزهای دیجیتال توسط رگولاتورهاست. درحقیقت ویژگی خاص یعنی قابلیت جابه‌جایی ارزهای دیجیتال به‌ویژه UNI، باعث شده‌است تا مشکلات دیگری برای رگولاتورهای ارز‌های دیجیتال به‌وجود آید.

شاید برای شما هم سوال باشد که منظور از سیستم دیفای چیست؟ درحقیقت دیفای سیستم مالی غیرمتمرکزی بوده و شامل دارایی‌های دیجیتال، قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین است. براساس گزارشات منابع معتبر برنامه‌های مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای، در طی چندین سال اخیر به خصوص امسال، رشد کمی داشته‌اند. اما با این حال ارز دیجیتال UNI و صرافی آن بیشترین حجم از معاملات را به خود تخصیص داده‌اند.

معرفی کامل محدودیت‌ها و ریسک‌های خرید ارز یونی سواپ1

  • سهولت انتقال ارزش با توکن‌ها

سهولت فرآیند کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. درواقع به‌دلیل آزاد بودن پرداخت‌ها به‌وسیلهٔ ارزهای دیجیتال به خصوص Uniswap و همچنین افزایش حریم خصوصی تراکنش‌ها، باعث شده‌است تا این بازار به یک بهشت برای کلاهبرداران تبدیل شود.

براساس تحقیقات صورت‌گرفته، افراد بسیاری در هنگام معامله‌ٔ ارزهای دیجیتال سرمایهٔ خود را از دست می‌دهند. البته باید این نکته را متذکر شد که مشکل کلاهبرداری بعد از خرید یونی سواپ، به میزان علم و تخصص افراد معامله‌گر بستگی دارد. زمانی که افراد و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال علم و تخصص کافی را داشته باشند، دیگر با مشکلاتی چون سوءاستفاده و کلاهبرداری کمتر مواجه می‌شوند.

  • نوسانات از مهم‌ترین ریسک‌های خرید UNI

نوسانات و افزایش و کاهش قیمت‌ها، یکی دیگر از معضلات مربوط به بازار ارزهای دیجیتال که در توکن‌های خاص و پرطرفدار همچون Uniswap تأثیر گذاشته‌است.

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با استفاده از همین نوسانات و فروش و خرید یونی سواپ به‌موقع، می‌توانند از رمز ارز UNI و سایر رمزارزها سود و درآمد کافی را کسب کند. اما همواره این فرآیند برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار و مبتدی یک مشکل بسیار جدی و مخاطره‌آمیز است. از طرفی بایستی این افراد پیش از خریداری کردن Uniswap و سایر ارزها، آموزش‌های لازم را در رابطه با تحلیل قیمت و چگونگی انجام معاملات دریافت کنند. مهم‌ترین ریسک مالی‌ای که ممکن است سرمایه‌گذاران این رمز ارز را تهدید کند، درواقع لغزش و نوسانات قیمتی است.

ضرر غیردائمی نیز ازجمله مشکلات مربوط به قیمت یونی سواپ است، منظور از ضرر غیردائمی، از دست دادن موقتی و کوتاه مدت وجوه به‌دلیل وجود نوسان در جفت نقدینگی است.

  • غیرکاستیدی بودن صرافی UNI

صرافی Uniswap از نوع غیرکاستیدی است، بدن معنا که اگر کاربر رمز و گذرواژهٔ کیف‌پول خود را فراموش کند، درحقیقت تمامی دارایی خود را از دست خواهد داد. البته این مشکل در صرافی‌های متمرکز، برخلاف صرافی‌های غیرکاستیدی وجود ندارد، به همین جهت پس از خرید یونی سواپ و هولد کردن آن در کیف‌پول اختصاصی در صرافی، باید رمز و کلیدواژهٔ خود را در چندین مکان امن مختلف یادداشت کنید.

البته اگر از طرف دیگر به این قضیه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که غیرکاستیدی بودن صرافی رمز ارز UNI، باعث می‌شود تا کلیدهای خصوصی تنها در اختیار صاحب کیف‌پول قرار گیرد. به زبانی ساده‌تر، امکان هک و برداشته شدن سرمایه در صرافی ایمن این رمز ارز بسیار کم است.

معرفی کامل محدودیت‌ها و ریسک‌های خرید ارز یونی سواپ2

  • هزینه‌های بالای گاز

بالا بودن فی گاز از دیگر مشکلات مربوط به Uniswap است. از آنجایی که این ارز بر روی شبکهٔ اتریوم طراحی و ساخته شده‌است، فی تراکنش در آن بسیار بالاست. البته باید این نکته را متذکر شویم که تیم توسعه و پشتیبانی این رمز ارز در حال پیدا کردن راه‌حلی 2 لایه برای این مسئله هستند تا فی گاز را کاهش دهند. نقدینگی یکی دیگر از مشکلات اصلی در سیستم این نوع رمز ارزهاست، به عبارتی هرچقدر نقدینگی کمتر باشد، به همان اندازه ممکن است معامله‌گر‌ها نتوانند سفارشات خرید خود را تکمیل کنند.

سخن پایانی

در مطالب فوق، درمورد یونی سواپ‌ها و خطرات و مشکلات خرید آن‌ها توضیحات کاملی را ارائه کردیم. براساس داده‌های فوق، می‌توان به این نتیجه رسید که ممکن است قیمت یونی سواپ در آینده‌ای نه چندان دور با نوسانان عجیب و غریبی مواجه شود، از این تحلیل‌کنندگان مجرب نیز آیندهٔ خوشایندی را برای این رمز ارز پیش‌بینی کرده‌اند.

Uniswap و صرافی آن در کنار محدودیت‌ها و برخی چالش‌های خود، مزیت‌های بسیاری همچون امنیت بسیار بالا و امکان خرید آن توسط کاربران ایرانی دارد. افزون بر این موارد، این رمز ارز هم‌اکنون در بسیاری از صرافی‌های معتبر ایرانی در حال خریدوفروش است. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی قیمت یونی سواپ، از صرافی‌های ایرانی که قیمت لحظه‌ای ارائه می‌دهند استفاده کنید.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.