۰ نفر

۶ میان وعده سالم و مقوی مناسب کوهنوردی

۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۳۳
کد خبر: 679037
۶ میان وعده سالم و مقوی مناسب کوهنوردی

کوهنوردی فعالیتی است که شما را از زندگی شهری دور می کند و قرار گرفتن در طبیعت روحیه شما را تقویت خواهد کرد. برای رفتن به کوه نیاز است که شما مواد غذایی را به همراه داشته باشید که انرژی لازم بدن شما را تامین کرده و راه را برای ادامه فعالیت هموارتر کند.

 زمانی که در مسیر کوهنوردی هستید باید به تعادل مواد غذایی که استفاده می کنید هم فکر کنید. استفاده از مواد غذایی مفید به آرامش، راحتی و قدرت و انگیزه شما کمک بیشتری خواهد کرد. ما در ادامه به چند میان وعده سالم و مقوی مناسب کوهنوردی اشاره می کنیم. پس با ما همراه باشید.

۱. کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها اولین و مهمترین ماده‌ای هستند که منبع تامین انرژی در بدن هستند شما با استفاده از آنها انرژی بیشتری برای کوهنوردی به دست خواهید آورد. کربوهیدرات ها  سریع هضم شده و به سرعت جذب بدن شما می ‌شوند . کربوهیدرات ‌ها بر اساس اندازه مولکول به سه دسته مونوساکارید، دی‌ساکارید و پلی ساکارید تقسیم می ‌شوند. غذا‌های کربو‌هیدرات دار را می‌ توانید همیشه استفاده کنید بهترین کربوهیدرات ها عبارتند از:  برنج ، ماکارونی، سیب زمینی و نان. 

۲. چربی ها

چربی ها نیز در بدن شما انرژی زیادی آزاد می کنند. هر گرم چربی معادل ۹ کیلو کالری انرژی آزاد می کند اما به اکسیژن زیادی نیز نیاز دارد. پس هنگام صعود‌‌ به ارتفاعات بیش از ۴ هزار متر که میزان اکسیژن در محیط کمتر می‌شود، مصرف آن توصیه نمی شود و  بهتر است ۲۵ درصد از رژیم غذایی یک کوهنورد را تشکیل دهد. در این زمینه می توانید از آجیل و ذرت، کنجد، نارگیل و زیتون که چربی های گیاهی هستند استفاده کنید. ترکیب اینها نیز به همراه مقداری دارچین یک سالاد مقوی را برای شما فراهم می کند. همراه شدن مغزها با مقداری چاشنی ترش و دارچین می تواند عطر خاصی به سالاد و میان وعده شما بدهد. دارچین دارای خواص چربی سوزی نیز بوده و به کاهش وزن شما در حین ورزش کمک می کند. قیمت خرید انواع دارچین به صورت پودری یا چوب با توجه به تازه بودن آن و وزن آن تعیین می شود.

۳. پروتئین ها

بهتر است برای آن که عضلات شما افت نکند از پروتئین ها استفاده کنید. زمانی که قند و چربی بدن تمام شود بدن به سراغ عضله ها رفته و از آنها انرژی می گیرد. بهتر است در ۲۰ درصد از رژیم غذایی شما پروتئین وجود داشته باشد. لوبیا، ماهی، پنیر، عدس و گردو منبع غنی از پروتئین هستند. 

۴. آب

حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از وزن بدن ما را آب تشکیل می دهد. از دست رفتن آب به خصوص در هنگام ورزش موجب نتایج بدی خواهد شد. در حالت معمولی یک فرد بالغ و سالم روزانه به یک لیتر آب مصرف می کند که این میزان در کوهنوردی بیشتر احساس می شود. با توجه به آن که بدن در هنگام کوهنوردی آب و املاح معدنی بسیاری از دست می دهد بهتر است آب با مقداری نمک، قند، عصاره میوه و یا هل ترکیب شود. هل دارای خواصی مانند کاهش فشار خون، چربی و غیره است و  قیمت انواع دانه هل سبز، سیاه یا سفید آن متفاوت است.

۵. میوه ها

میوه هایی که کربوهیدرات بالا و شکر طبیعی خوشمزه دارند، یک میان وعده عالی برای کوهنوردان در طی کوهنوردی هستند. شما می توانید به جای آب نبات، یک سیب  مقوی نوش جان کنید که ۲۵ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم فیبر دارد. نکته مهم دیگر در ارتباط با سیب آن است که انرژی سیب کم کم آزاد می شود.

 موز هم یکی دیگر از میوه های پر کربوهیدرات، پر پتاسیم و غنی از ویتامین ب ۶ است. موز می تواند یک وعده غذایی کامل باشد. موز به اندازه نوشیدنی های کربوهیدرات انرژی زا است و انرژی لازم برای ورزش های استقامتی را فراهم می کند. به همین دلیل هم در هنگام کوهنوردی توصیه می شود. شیر موز تازه هم می تواند پروتئین و انرژی لازم را برای ادامه مسیر شما فراهم کند.

۶. سبزیجات

سبزیجات هم مانند میوه ها دارای کربوهیدرات است. برای مثال سیب زمینی پر از کربوهیدرات و فیبر بوده و ۵۰ درصد منگنز مورد نیاز بدن را فراهم می کند. منگنز یک ماده معدنی است که به سوخت و ساز بدن و شکستن کربوهیدرات کمک می کند. دیگر سبزیجاتی که بهتر است قبل از کوهنوردی مصرف کنید، عبارت است از: هویج، سبزیجات سبز رنگ و چغندر. هویج انتخاب مناسبی برای کوهنوردی است زیرا هویج را می توان بدون یخچال برای مدت زیادی نگهداری کرد.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است