۰ نفر

شمش قلع چیست؟

۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱
کد خبر: 677756
شمش قلع چیست؟

شمش قلع چیست، سوال اغلب افرادی است که به تازگی وارد بازار سرمایه‌گذاری در تجهیزات ساختمان‌سازی شده‌اند. در جواب به این سؤال باید گفت که قلع یکی از قدیمی‌ترین فلزاتی است که توسط بشر برای ساده‌تر کردن زندگی به کار گرفته شد.

مندلیف این فلز را به واسطه خواص شیمیایی و فیزیکی در رتبه 49 جدول خود جای داد و این فلز از نوعی سنگ معدن استخراج می‌شود. بیشترین کاربرد قلع برای ساخت آلیاژهای مقاوم است و استفاده از آن باعث ضدزنگ و مقاوم شدن آلیاژ می‌شود. 

امروزه با پوشش دادن سطح مقاطع فولادی، آن‌ها را در برابر عوامل محیطی مقاوم می‌سازند و از این رو خرید ورق شیروانی و دیگر انواع مقاطع فولادی که پوشش‌دهی شده‌اند، طرفداران بیشتری نسبت به دیگر انواع دارند.

بازرگانی آیرومارت تجربه سال‌ها فروش سنتی و فیزیکی خود را به وبسایت iromart.com منتقل نموده است؛ پس در صورت تمایل به خرید میلگرد استیل و دیگر مقاطع فولادی می‌توانید به این فروشگاه اینترنتی مراجعه کرده و به‌روزترین اطلاعات را درباره قیمت روز انواع محصولات فلزی، تحلیل بازار آهن، دریافت مشاوره فنی و ... دریافت نمایید.

شمش قلع چگونه ساخته می‌شود؟

فلز قلع اولیه به صورت دست نخورده در قالب میله و شمش در بازار موجود است. پس از استخراج قلع از میان سنگ‌های معدن آن را در وزن‌های 50 کیلوگرمی و یا کمتر ریخته‌گری کرده و در قالب شمش به فروش می‌رسانند.

اگر مد نظر شما دانستن این است که شمش قلع چیست؟ باید گفت که شمش قلع درجه یک از خالص‌ترین شمش‌های موجود در بازار است که میزان قلع موجود در آن 99.8 درصد است. البته نوع دیگری از این شمش‌ها با درصد خلوص 99.95 و 99.98 نیز در بازار موجودند که برای الکترولیت از آن‌ها استفاده می‌شود. 

در ساخت شمش قلع از ماشین‌آلات بسیار پیشرفته کمک گرفته می‌شود تا بتوان درصد بالایی از قلع موجود در سنگ را استخراج کرده و دیگر املاح و فلزات موجود در ترکیب آن را خارج نمود.

شمش قلع

کاربرد شمش قلع

حال که به سؤال شمش قلع چیست، تاحدی پاسخ دادیم. بد نیست ببینیم که کاربرد این فلز در صنایع مختلف چیست؟

از مهم‌ترین کاربردهای فلز قلع مقاوم‌سازی و افزایش استحکام مس است. به عبارتی با اضافه نمودن قلع به ساختار فلز مس، آلیاژ برنز تولید می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برنز، تیز بودن و برندگی خاصی دارد و از این رو در صورتی که نیاز باشد در لبه یک محصول برندگی و تیزی ایجاد شود از برنز استفاده می‌شود.

در صنایع ساخت تجهیزات تزئینی و لوازم خانگی تزئینی از برنز استفاده می‌شود که زیبایی خاصی داشته و در برابر عوامل محیطی مقاوم است.

با ترکیب قلع و سرب، ماده‌ای ایجاد می‌شود که در لحیم‌کاری اتصالات لوله‌ها کاربرد دارد. این ترکیب، مقاومت کششی و برشی بالایی دارد و به همین دلیل گزینه مناسبی برای لحیم‌کاری است.

 کاربرد دیگر این محصول در ساخت مدارهای الکتریکی است.

با قلع اندود کردن فلزاتی همچون آهن، فولاد، مس و ... مقاومت آن را در برابر عواملی همچون ضربه، رطوبت، فشار، خط و خش و ... افزایش می‌دهند.

انواع شمش قلع 

شمش قلع نیز مانند بسیاری از فلزات دیگر، انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین دسته‌بندی آن براساس ترکیب شیمیایی است. تمامی انواع شمش قلع در بازرگانی فولاد آیرومارت به فروش می‌رسد.

در صورت تمایل به خرید شمش قلع و سایر انواع مقاطع فولادی و یا دریافت به روز قیمت نبشی استیل و دیگر انواع مقاطع فولادی می‌توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کنید. در ادامه درباره انواع شمش قلع و مشخصات هرکدام صحبت خواهیم کرد. 

شمش قلع

شمش قلع سرب دار

اگر به دنبال پرفروش‌ترین شمش قلع باشید باید از نوع سرب‌دار آن صحبت کنیم. این نوع شمش از ترکیب 37 درصد سرب و 63 درصد قلع ساخته می‌شود و به نام شمش 37/63 در بازار معروف است. ویژگی بسیار مهم در این شمش مقاومت بالا در برابر دمای بالا و خوردگی است.

پس در هر زمان که محصول تولید شده باید در دمای بالا نگهداری شود و یا رطوبت هوا در محل استفاده بیش از حد مجاز باشد، از شمش قلع سرب‌دار استفاده می‌شود.

دیگر دلیل پرکاربرد بودن این شمش، قیمت بسیار مناسب آن و مقرون به صرفه بودن استفاده از آن در صنایع الکترونیک و دستگاه‌های اتومات و تمام اتومات است. همچنین از این شمش برای لحیم‌کاری بردهای الکترونیکی استفاده می‌شود چرا که تولید تفاله، اتصال کوتاه را کاهش می‌دهد. همچنین بردهایی که با این شمش لحیم‌کاری می‌شوند کمتر دچار خوردگی مس موجود در برد الکترونیکی خواهند شد.

شمش قلع بدون سرب

این مدل شمش قلع در ترکیب خود سرب ندارد و اصلی‌ترین کاربرد آن لحیم‌کاری است با این تفاوت که این شمش برای لحیم‌کاری بدون نیتروژن کاربرد دارد. از مزایای این شمش در فرایند لحیم‌کاری می‌توان به عدم ایجاد خاکستر قلع اشاره کرد.

در ضمن نوع این لحیم‌کاری موجی است و در دمایی حدود 260 تا 270 سانتی‌گراد انجام می‌شود. دستگاه‌هایی که با این شمش لحیم‌کاری می‌شوند، دچار اکسیداسیون نشده و از این رو در هزینه‌های سرویس و نگهداری و همچنین تمیزکاری دستگاه به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود. این شمش بیشتر برای کاهش خورندگی مس کاربرد دارد.

شمش قلع

کلام آخر

در این مطلب به سوال شمش قلع چیست پاسخ دادیم و گفتیم که این فلز قلع از سنگ‌های معدن استخراج شده و جزو اولین فلزاتی محسوب می‌شود که انسان کشف کرده است. این محصول با کمک دستگاه‌های پیشرفته استخراج شده و بعد از خالص‌سازی به صورت شمش و میله به فروش می‌رسد.

در ضمن کاربردهای این محصول را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در صورت تمایل به خرید انواع شمش قلع پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی آیرومارت مراجعه نمایید. 

در وبسایت iromart.com علاوه بر فروش شمش قلع، انواع مختلفی از مقاطع فولادی، استیل، آلومینیوم، مس و ... به فروش می‌رسد. قیمت قلع درمقایسه با قیمت آهن، بسیار بیشتر است. همین موضوع، ضرورت مشورت با افراد باتجربه حین خرید این فلز را بیشتر می‌کند. برای دریافت مشاوره می‌توانید با شماره‌ تلفن 02145306 تماس بگیرید و از خدمات بازرگانی آیرومارت استفاده کنید.

خدماتی همچون فروش اقساطی، فروش LC، انبار، برش انواع فلزات و ... مجموعه خدماتی است که توسط این مجموعه ارائه می‌شود.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.