۰ نفر

​چرا باید از کود برای رشد بهتر گیاهان استفاده کرد؟

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰
کد خبر: 677313
​چرا باید از کود برای رشد بهتر گیاهان استفاده کرد؟

کود چیست و چرا گیاهان برای رشد بهتر به آن نیاز دارند؟ معرفی انواع کود‌ها برای حاصلخیزی زمین را در این مقاله بخوانید.

اصولا خاک معمولی نمی‌‎تواند مواد مغذی موردنیاز گیاهان را فراهم کند. به همین خاطر برای رشد بهتر و باکیفیت‎تر گل‎‌ها، درختان، گیاهان و درختچه‌ها از کود مناسب استفاده می‌‎شود. احتمالا شما هم مدت زیادی از زمان خود را به دنبال بهترین و بهینه‎ترین روش‎‌ها برای عملی‎ کردن این قضیه بوده‌اید؛ اما به دلیل تعدد گزینه‎‌ها نتوانستید انتخاب صحیحی داشته باشید. ما اینجا هستیم تا یک راهنمای کوتاه و مختصر در زمینه‌ی خرید کود ارائه کنیم.

کود چیست؟

گاهی برای رشد بهتر یک گیاه نیاز به استفاده از مواد دیگری است. این ماده به خاک اضافه می‌‎شود و آن را از مواد موردنیاز گیاه برای رشد غنی خواهد کرد. در واقع به هر ماده‎ی آلی، بیولوژیک و معدنی که حاوی ارزش غذایی باشد و حاصلخیزی خاک را افزایش دهد، کود گفته می‌‎شود.

عناصر موجود در یک کود شامل کربن، نیتروژن، هیدروژن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، گوگرد، منیزیم، آهن، مس، سدیم و ... است.

کود مناسب گیاهان

کود مناسب گیاهان

انواع کود کدام است؟

این ماده به 3 دسته‎ی اصلی تقسیم می‌‎شود که در این قسمت به توضیح آن‎‌ها خواهیم پرداخت:

نوع شیمیایی: این نوع به‌صورت جامد، مایع یا گاز و در آزمایشگاه‎‌ها تولید می‌‎شوند. نوع سفید (نیتروژنه)، سیاه (فسفاته) و نیترو فسفات‌ها از جمله‎ی آن‎‌ها هستند.

نوع آلی: این نوع از فضولات حیوانات مانند گاو، گوسفند، مرغ و اسب گرفته می‌‎شود. حتی جلبک‎‌های دریایی، برگ‎‌ها و زغال‎سنگ هم در این دسته جای می‌‎گیرند. ازآنجایی‌که این مواد منشأ طبیعی دارند، به همین خاطر استفاده از آن‎‌ها بیشتر از انواع دیگر است.

نوع بیولوژیک: اگر به دنبال خرید و دانستن قیمت کود باشید، ممکن است نوع بیولوژیک را هم بیابید. این نوع شامل میکروارگانیسم‎‌هایی هستند که برای رشد بهتر گیاه مناسب بوده و به محیط‌زیست هم آسیب نمی‌‎رسانند.

چه کودی بخریم؟

گیاهان مختلف خصوصا گیاهان آپارتمانی تا حد زیادی برای رشد و نمو خود به کود آهن نیاز دارند. به این دلیل که آهن یکی از عناصر اصلی برای فتوسنتز است. خرید کود آهن ساده است و می‌‎توان آن را از فروشگاه‎‌های مختلف خریداری کرد.

کود ریشه هم یکی دیگر از مواد اساسی برای گیاهان است. این ماده مغذی خصوصا برای زمین‎‌های زراعی از اهمیت بیشتری برخوردار است و باعث رشد و قوی شدن ریشه گیاهان خواهد شد. برای اطلاع از قیمت کود ریشه بهتر است که به سایت‎‌ها و فروشگاه‎‌های معتبر سری بزنید.

نوع نیتروژنه نیز بهترین گزینه برای رشد سریع درختان است. نیتروژن عامل اصلی رشد یک گیاه بوده و باید پیش از آن که گیاه به مرحله زایش نزدیک شود از آن استفاده کرد. اصولا قیمت کود آهن نسبت به نیتروژنه گران‎تر است. بااین‌حال لازم است که از این نوع شیمیایی هم استفاده کرد.

بهترین کود برای گیاهان کدام است؟

بهترین کود برای گیاهان کدام است؟

سخن پایانی

تأمین مواد غذایی موردنیاز یک گیاه برای رشد آن ضروری است. شما بایستی بر اساس خاک و نیازمندی‎‌های آن و از طریق آزمایش، تشخیص دهید که کدام یک از انواع این ماده مغذی می‌‎تواند مناسب باشد. در نهایت لازم است به این نکته اشاره کنیم که بهترین کود تنها زمانی می‌‎تواند مؤثر واقع شود و نهایت فایده‌ی خود را به گیاه برساند که در زمان درستی وارد خاک شود.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.