۰ نفر

نکات بسیار مهم برای پرواز اولی ها

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۶
کد خبر: 672817
نکات بسیار مهم برای پرواز اولی ها

اگر پرواز اولی هستید یعنی برای نخستین بار خواهد بود که کارت سوار شدن به هواپیما (BOARDING CARD) دریافت کرده و عازم یک سفر هوایی به مقصدهای داخلی یا خارج از کشور هستید، نکات بسیار مهمی که برای پرواز اولی‌ها توصیه می‌کنیم را در نظر داشته باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ نکاتی که در این گفتار ارائه شده، راهنمای خوبی برای پرواز اولی‌ها است تا سفری آرام و خوش تجربه و خاطره انگیز را از یک سفر هوایی، تجربه کنند.

سفری آسان و دلپذیر با هواپیما

هواپیما برای کسانی‌که اولین تجربه پرواز دارند، هم هیجان‌انگیز و هم ترسناک است. ذهن انسان، درباره چیزهایی که اطلاعات کافی درباره آن ندارد، درگیر شایعات و اطلاعات نادرست شده و مخصوصا اخبار سقوط هواپیما و نقص فنی برخی از ایرلاین‌های داخلی و خارجی نیز مزید علت می‌شود تا ذهن فریبکار ما، ما را از سوار شدن هواپیما در این شرایط، بترساند و نهی کند.

نکات بسیار مهم برای پرواز اولی ها

آن‌چه مسلم است، میزان سوانح هوایی در طول سال هم در ایران و هم در اقصی نقاط جهان در مقایسه با سوانج جاده‌ای، بسیار کم است و در ایران نیز شاهد سقوط هواپیما در هفته یا هر ماه یا هر سال نیستیم! لذا ترس سوار شدن به هواپیما، نیاز به روانکاوی داشته و می‌توان بر این دلهره غلبه کرد. راهش هم افزایش اطلاعات و آگاهی است.

سفری بی دغدغه با هواپیما صرفا نیاز به ترسیدن یا عدم واهمه داشتن از سفر هوایی نیست. خیلی‌ها در نخستین سفر هوایی، عاشق پرواز بودند اما ساعاتی پس از پرواز با هواپیما، دچار حالت تهوع شده و کل پرواز را در خواب و ناراحتی به سر بردند. سفر هوایی به خصوص برای پرواز اولی‌ها، مثل هر سفر دیگری، ملزوماتی دارد که باید به آن توجه کرد. لذا برای سفری بی دغدغه باید به یک سری اصول دقت نمود.

از مرحله آماده کردن وسایل و بستن چمدان تا عزیمت به فرودگاه و طی کردن مراحل پیش از پرواز و گرفتن کارت پرواز. این‌ها همه نیاز به دقت و برنامه‌ریزی دارد. مخصوصا اگر عازم دیاری در خارج از کشور هستید. برای تجربه یک سفر هوایی آسان و بدون حاشیه، به خصوص اگر پرواز اولی هستید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما از میان ۶۵ سایت و آژانس گردشگری معتبر بهترین قیمت را برگزینید و طبق نکات این گفتار که توسط یکی از پرتال‌های برتر مقایسه قیمت خدمات گردشگری ارائه شده است عمل کنید.

نکات بسیار مهم برای پرواز اولی ها

 

آماده کردن وسایل

یکی از نکاتی که پرواز اولی‌ها در زمان سفر باید مطلع باشند، بحث بستن چمدان است. جمع‌آوری و بستن چمدان، موضوع مهمی است. اگر وسایل خود را درست چیدمان نکنید، مشمول اضافه بار و پرداخت هزینه‌های اضافی خواهد بود. چمدان مسافری مبتنی بر میزان مجاز باری که می توانید در سفر داخلی یا خارجی همراه خود داشته باشید، حجم مشخص دارد.

 

نکات بسیار مهم برای پرواز اولی ها

اگر وسایل شما زیاد است، بخشی را داخل چمدان و بخشی داخل کوله‌پشتی کرده تا وارد کابین کنید. اگر قصد خرید خوردنی‌جات دارید که داخل فرودگاه یعنی در سالن ترانزیت هم فروخته می شود، توصیه می‌کنیم که حتما در سالن ترانزیت خریداری کرده تا مستقیم وارد کابین هواپیما کنید و مشمول اضافه بار نشوید. البته از افراط، پرهیز کنید.

حجم وسایل فراتر از میزان بار مجازی که می‌توانید با خود همراه داشته باشید، مشمول اضافه بار است. میزان بار مجاز نیز روی بلیط شما قید شده است. اگر می‌خواهید پول اضافه بار ندهید، از حمل وسایل اضافی خودداری کنید. مثلا اگر به مقصدی می‌روید که هوا سرد است، بهتر است برخی از لباس‌های بزرگ و پر حجم و سنگین زمستانی مثل کاپشن و پالتو و غیره را بپوشید و در زمان ورود به کابین در بیاورید و داخل کیسه بزرگ کنید که کثیف نشود و در قفسه بالای صندلی خود قرار دهید.

شما با این کار می‌توانید چندین کیلوگرم از اضافه بار خود کاسته و فرصت بیش‌تری برای جا دادن وسایل ضروری در چمدان فراهم کنید. این ترفند را در نظر داشته باشید. اگر عازم سفری تابستانی هستید، از همراه آوردن تعداد زیادی کت و شلوار و حوله سنگین پرهیز کنید. مگر این‌که سفر شما اقامتی بلند مدت باشد.

در جمع کردن چمدان، اصول چیدمان وسایل در چمدان‌هایی با ابعاد مختلف، رعایت کنید. وسایل فلزی و عطری و آرایشی و خوردنی و غیره، بایستی درست قرار بگیرید تا در صورت جابجایی چمدان در قسمت بار، سبب آسیب به یکدیگر نشود.

در زمان جا سازی وسایل، از قرارگیری وسایل فلزی یا وسایلی که قطعات فلزی در آن‌ها به کار رفته، در کوله‌پشتی و کیفی که همراه خود به داخل کابین هواپیما می‌برید پرهیز کنید. شما می‌توانید چاقو و وسایل فلزی را داخل چمدان گذاشته و به داخل بار هواپیما انتقال دهید. اما همراه داشتن آن‌ها در کابین، ممنوع است.

سعی کنید بلیط و پاسپورت و پول نقد و کارت بانکی خود را در سفرهای خارجی، داخل چمدان یا کیف دستی قرار ندهید تا در صورت سرقت یا مفقود شدن، با مشکلی روبرو نشوید. حتی المقدور سعی کنید عکسی از روادید و بلیط هواپیمای خود داشته باشید تا در صورت سرقت یا مفقود شدن، بتوانید نسبت به صدور المثنی و مراجعه به پلیس در کشور مبدا و مقصد اقدام کنید.

حتما نام و مشخصات خود را بزرگ روی چمدان قید کنید. رنگ چمدان و ابعاد را به خاطر بسپارید. رمز چمدان را در نظر داشته باشید و پس از پیاده شدن از هواپیما، اولین کار شما، پیدا کردن چمدان خود هست. پاسپورت و بلیط و پول نقد را سعی کنید در داخل کیف های کوچک که زیر پیراهن شما قرار می گیرد، قرار داده تا سرقت نشود.

عزیمت به فرودگاه

هم برای عزیمت به مقصدهای داخلی و هم عزیمت به مقصدهای خارجی، حداقل 2 ساعت پیش از پرواز در فرودگاه مبداء مستقر باشید. این کار سبب می‌شود تا از استرس شما کم شده و وقت کافی برای فراهم کردن مقدمات پرواز داشته باشید. مخصوصا اگر با خانواده عازم سفری هزاران کیلومتر خارج از مرزهای ایران هستید.

برای پرواز اولی‌ها، عزیمت به فرودگاه یک مرحله مهم برای تجربه کردن یک سفر هوایی است. مخصوصا اگر مقصد شما خارج از کشور باشد. بهتر است کارهای مربوط به جمع آوری وسایل و تهیه مدارک لازم را چند ساعت پیش از حرکت به سوی فرودگاه انجام دهید. اگر از اپلیکیشن و سایت سفرمارکت خرید بلیط الکترونیکی انجام دادید، پرینت را اماده کنید.

کارت شناسایی و پاسپورت و کارت ملی همراه شما باشد. عکس از همه این مدارک در موبایل خود داشته باشید. اگر بایستی ساعت خاصی در فرودگاه باشید، حتما نسبت به فراخوان تاکسی اقدام کنید. همیشه حداقل 30 دقیقه برای دیرکرد تاکسی، زمان در نظر بگیرید و هیچ چیز را on time تلقی نکنید.

پیش از ترک منزل، از خاموش بودن کلیه وسایل برقی و حرارتی مطمئن شده و عدم حضور خود را به همسایه مطلع یا آشنایان مورد وثوق، اطلاع دهید. سعی کنید خروج خود از محل زندگی یا کشور را در شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ای نکنید. این فرصت خوبی برای کلاهبرداران اینترنتی و دزدها فراهم می‌کند که باشناسایی محل زندگی شما، نسبت به سرقت محل کار یا زندگی شما اقدام کنند.

در زمان رسیدن به فرودگاه، ترمینال پروازهای خروجی (DEPARTURE TERMINAL) را پیدا کنید. کانتری که کارت پرواز برای شماره پرواز شما صادر می کند را شناسایی نمایید. معمولا یک ساعت پیش از پرواز، کانترها باز می‌شوند. از طریق تابلوی اعلامات و اعلام در فرودگاه، مسافرین بایستی در جریان امور قرار بگیرند. وسایلی که باید به بخش بار بدهید را پیش از تحویل، وزن کنید تا مشمول اضافه بار نشوید. می‌توانید برای تهیه بلیط خارجی به https://safarmarket.com/flights/international مراجعه کنید.

سالن انتظار

بعد از تحویل بار، تایید مشخصات هویتی شما و تطبیق آن با مشخصات بلیط، کارت پرواز صادر شده و به سالن انتظار هدایت می شوید. بایستی منتظر باز شدن گیت پرواز و بررسی نهایی مدارک باشید. شماره گیت پرواز و خروجی مربوطه را پیدا کرده و در محلی نزدیک به آن منتظر بمانید.

هر گیت مربوط به یک پرواز بوده و در بالای گیت، اطلاعاتی هم چون نام و مشخصات ایرلاین و شماره پرواز و ساعت پرواز به نمایش در می‌آید. برای پرواز خارجی، بایستی قبض پرداخت خروجی و گذرنامه معتبر را نیز ارائه کنید.

سوار شدن هواپیما

بعد از سوار شدن هواپیما و طی کردن مراحل بازرسی و بارگیری، مرحله سوار شدن هواپیما است. هر چه زودتر سوار شوید، فرصت بیش تری برای قرار دادن صحیح وسایل اضافه خود در قفسه بالای سر دارید. سعی کنید از جابجایی صندلی خود پرهیز کرده و با خدمه پرواز، بحث نکنید. استرس را کنار بگذارید. اگر حالت تهوع دارید، با مشاوره با پزشک معالج خود، قرص ضد تهوع و ضد سردرد مصرف کنید و پس از نشستن روی صندلی، مدتی چشمان خود را بسته نگهدارید.

اگر موسیقی آرام و لذت بخشی دارید به آن گوش کنید. از نگاه کردن فیلم و صحبت کردن با دوستان و آشنایان پرهیز کنید. اجازه بدهید پس از گذشت 20 تا 30 دقیقه از پرواز و عادت کردن بدن شما به پرواز، فعالیت های عادی را از سر بگیرید. سعی کنید پیش از سوار شدن هواپیما، با مراجعه به سرویس بهداشتی، بدن خود را آماده سفر هوایی کنید.

از زمان نشستن روی صندلی تا زمانی‌که خلبان اعلام می کند که می‌توانید کمربندها را باز کنید، سعی کنید کمربندها را بسته نگهدارید. بسیار برای ایمنی شما ضروری است.

گرفتن گوش و فشار احتمالی روی دندان و سرگیجه، بیماری‌های پرواز است که موقتی است و نیاز به مصرف قرص و دارو معمولا ندارد. عوارض مقطعی دارد و رفع می شود. اگر افت شدید پیدا کردید، از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کرده و سعی کنید مراتب را به مهمانداران عزیز اطلاع دهید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.