۰ نفر

بررسی علت های خرابی انواع لاستیک از زبان لاستیک محمد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۵۶
کد خبر: 634246
بررسی علت های خرابی انواع لاستیک از زبان لاستیک محمد

لاستیک ها از اجزاء حیاتی برای انواع ماشین آلات بخصوص ماشین آلات سنگین هستند و به صورت مستقیم با جان رانندگان در ارتباط هستند و کوچک ترین مشکلی در آنها ممکن است مبدل به خساراتی سهمگین و جبران ناپذیر شود.

 به همین دلیل مراقبت و نگهداری از آن ها به یکی از پر اهمیت ترین مسائل در میان صاحبین این ماشین آلات تبدیل شده است. از رایج ترین مشکلات و خرابی ها در لاستیک می توان به سایش لاستیک یا همان لاستیک سایی، سوراخ شدن لاستیک، ترک و یا برآمدگی در لاستیک ها اشاره کرد.  در ادامه این مطلب به بررسی علت های خرابی انواع لاستیک از طرف تیم لاستیک محمد lastik-mohammad.com خواهیم پرداخت و به تحلیل برخی از روش های جلوگیری از این خرابی ها می پردازیم.

بررسی علت های خرابی انواع لاستیک از زبان لاستیک محمد

کم باد شدن لاستیک ها:

از اصلی ترین و عمده ترین دلیل کم باد شدن لاستیک ها، ثابت ماندن و حرکت نکردن لاستیک های ماشین آلات سنگین مانند لاستیک لیفتراک است. پس از حرکت با وسیله ای که تایر های آن برای مدتی بی حرکت مانده اند احتمالا لرزشی در ماشین احساس می کنید که با تنظیم دما این لرزش از بین خواهد رفت. از دیگر دلایل کم باد شدن لاستیک ها تغییرات آب و هوایی است. اما حرکت با لاستیک کم باد چه مشکلاتی در پی دارد؟ تایر لیفتراک و یا دیگر انواع تایر وقتی کم باد است ارتباط نزدیک تر و بیشتری با زمین برقرار می کند که باعث افزایش اصطکاک و گرما شده که در نتیجه آن شاهد سایش لاستیک و همچنین ترک خوردگی در لاستیک خواهیم بود، به علاوه با افزایش اصطکاک، مصرف سوخت هم بالا می رود و در انتها از طول عمر مفید لاستیک شما به شدت کاسته می شود.

ساییدگی در آج تایر به صورت ناهماهنگ:

گاها پیش می آید که آج تایر لودر یا دیگر ماشین آلات شما ساییده شده اما میزان ساییدگی اش با دیگر لاستیک همان ماشین شما متفاوت است، این ناهماهنگی ها می تواند به دلایل مختلفی همچون: متفاوت بودن لاستیک لودر شما از نظر نوع برند یا طرح آج باشد، از دیگر علل ساییدگی ناهماهنگ در انواع لاستیک ها هم تراز نبودن محور ها و یا با زاویه های مختلف بستن لاستیک های جلو و عقب است، یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل و علت خرابی لاستیک ها استفاده بیش از اندازه از لاستیک بدون تعویض آن ها است. پس حتما پیش از استفاده از تایر های جدید نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنید تا دچار ساییدگی های ناهماهنگ در آج تایر خود نشوید.

دوپوسته شدن یا برآمدگی لاستیک:

در ابتدا خوب است بدانید که اصطلاح درست این مسئله برآمدگی لاستیک است و در واقع دوپوسته شدن یک اصطلاح جا افتاده در میان ایرانی ها است، خب حال که متوجه این تفاوت و نحوه درست بیان این مشکل شدیم بهتر است به علت های خرابی انواع لاستیک و بروز این مشکل در آن ها بپردازیم. یکی از عمده دلایل بوجود آمدن این مشکل برخورد شدید لایه بیرونی تایر با جسمی خارجی است که در پی این اتفاق شاهد پارگی سیم های دیواره انواع تایر و لاستیک همچون لاستیک بابکت چینی خواهیم بود،خصوصا اگر از لاستیک بی کیفیت و تقلبی استفاده کنید. از دلایل بروز این اتفاق هم می توان به حرکت ناشیانه و زاویه های برخورد نامناسب اشاره کرد، به طور مثال با نادیده گرفتن مانع ها و عبور از آن ها با سرعت زیاد لاستیک ماشین آلات خود را دچار برآمدگی و یا به اصطلاح دوپوسته شدن می کنید که اتفاقی خطرناک است و در صورت وجود برآمدگی در لاستیک خوب است هر چه سریعتر با یک متخصص مشورت شود.

بررسی علت های خرابی انواع لاستیک از زبان لاستیک محمد

ترک خوردن دیواره تایر:

ترک خوردن دیواره تایر معمولا بیشتر در لاستیک های عقب یا همان لاستیک های فرمان رخ می دهد و در صورت عدم رسیدگی به آن ها می توان باعث ترکیدگی لاستیک نیز شود، از دلایل بوجود آمدن این اتفاق می توان به عدم استفاده از لاستیک مناسب در هنگام سرعت ها و یا پیمایش های طولانی اشاره کرد همچنین استفاده از "سایز تایر" نا مناسب و یا استفاده از لاستیک هایی با فشار باد بیش از حد از دیگر عوامل بروز این مشکل در انواع لاستیک ها همچون لاستیک بابکت چینی اند هرچند که مقاومت لاستیک بابکت چینی به نسبت برخی از لاسیتک ها بیشتر است اما به هرحال با عدم رسیدگی درست دچار ترک خوردن دیواره تایر ها می شود. از دیگر موارد قابل توجه در ترک خوردن لاستیک ها می توان از حرارت زیاد ناشی از ترمز و یا گرما بوجود امده از سایش بیش از حد لاستیک با زمین یاد کرد.

نتیجه گیری:

در انتهای این مطلب و پس از بررسی برخی از عمده علل های خرابی لاستیک می توان نتیجه گیری کرد که با انجام اصولی یک سری از مراقبت های لاستیک خود که توسط لاستیک محمد به شما گفته شد می توانید تا حد زیادی از بروز این خرابی ها و مشکلات جلوگیری کرده و همچنین به طول عمر مفید لاستیک خود بیافزایید. این مراقبت ها شامل تعویض به موقع و صحیح لاستیک، چک کردن میزان باد لاستیک و تنظیم آن در صورت کم باد یا بیش از حد پر باد بودن لاستیک خود، جلوگیری از ثابت و بی حرکت ماندن لاستیک برای مدت طولانی و در آخر که قطعا آخرین نکته مراقبت از لاستیک های ماشین آلات سنگین نیست باید به استفاده و تهیه لاستیک مناسب و استاندارد اشاره کرد و تا حد ممکن از خرید لاستیک تقلبی و یا بسیار ارزان و بی کیفیت جلوگیری کرد تا لاستیکی سالم و با دوام داشته باشید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.