۰ نفر

علت سرد نکردن یخچال چیست و نحوه تعمیر و رفع این مشکل

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۷
کد خبر: 630762
علت سرد نکردن یخچال چیست و نحوه تعمیر و رفع این مشکل

در این مقاله به بررسی علت سرد نکردن یا خنک نکردن یخچال فریزر و ساید بای ساید و همچنین نحوه رفع این مشکل می پردازیم.

یخچال ها یک وسیله ضروری برای حفظ و خنک ماندن مواد غذایی خانه شما هستند، تا دیگر مجبور نباشید هر روز برای خرید سبزیجات تازه، گوشت، شیر و تخم مرغ به بازار بروید. ما معمولا مواد غذایی را چند روز و یا بیشتر در یخچال نگهداری می‌کنیم، به همین دلیل باید یخچال به اندازه کافی سرد باشد تا غذاهای فاسد شدنی را حفظ کند.

مراحل بررسی علت سرد نکردن یخچال

اگر یخچال به اندازه کافی سرد نباشد، این فقط غذاهایتان نیست که از بین می‌روند. بلکه غذای فاسد می‌تواند یک خطر جدی برای سلامتی شما و کل خانواده‌تان باشد. یک یخچال گرم باعث دور ریختن و هدر رفتن مواد غذایی می‌شود و در کل سلامت و پایداری خانه شما را کاهش می‌دهد. خوشبختانه، گاهی پیدا کردن دلیل سرد نشدن یخچال بدون نیاز به تعمیر امکان پذیر است. با انجام چند مرحله عیب یابی، معمولا می‌توانید علت سرد نکردن یخچال را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

ابتدا وضعیت برق را بررسی کنید

اگر احساس کردید یخچال به اندازه کافی سرد نیست، همیشه اول از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید. قطعا بدون برق یخچال توانایی حفظ مواد غذایی را نخواهد داشت. بنابراین یک بررسی اساسی از عملکرد یخچال خود انجام دهید تا شاید علت سرد نکردن یخچال را بیابید. آیا وقتی در را باز می‌کنید چراغ روشن می‌شود؟ آیا صدایی مثل ویبره یا صدای فن را می‎شنوید؟ آیا از دریچه پشت یا کف یخچال باد گرمی احساس می‌کنید؟ اگر پاسخ همه ای سوالات خیر است؛ یخچال شما روشن نیست. یا دوشاخه از برق کشیده شده است، یا سیم پیچ خوردگی پیدا کرده و یا یک مشکل اساسی در سیستم برق به وجود آمده است.

اگر پاسخ شما فقط به یکی یا دو تا از سوالات بله بود، امکان دارد یکی از قطعات الکتریکی دچار مشکل شده باشد، که در این صورت نیاز به بررسی بیشتر دارید. اما با فرض اینکه یخچال روشن است و عملکرد دارد، علت سرد نکردن یخچال چیست؟

همچنین شاید برای شما مفید باشد : نمایندگی یخچال اسنوا در کرج

اگر یخچال به اندازه کافی سرد نمی‌کند، کلید تنظیم دما را بررسی کنید

اکنون که از روشن بودن یخچال مطمئن هستید، در مرحله بعد کلید تنظیم دما را بررسی کنید. گاهی این کلید به اشتباه تنظیم شده است یا در اثر ضربه از تنظیم خارج می‌شود. این اتفاق یکی از دلایل شایع برای منجمد و یا فاسد شدن شیر است. توجه کنید که آیا نشانگر تنظیم دما روی سردترین دما تنظیم شده یا خیر. اگر یخچال شما مجهز به صفحه نمایشگر دما نمی‌باشد، می‌توانید از یک دماسنج فلزی استفاده کنید و آن را داخل یخچال قرار دهید.

دمای یخچال شما باید حدود 38 تا 41 درجه فارنهایت باشد، اگر دمای یخچال گرمتر از این مقدار بود، کلید تنظیم دما را به سمت دمای سردتر ببرید. بعد از دو تا پنج ساعت دیگر دوباره بررسی کنید و ببینید آیا یخچال شما به دمای مطلوب رسیده یا خیر. اگر اینطور نیست، کلید آن را روی سردترین دما تنظیم کنید. اگر روی سردترین درجه باز هم دمای یخچال از 40 درجه سردتر نمی‌شود، پس روش های دیگر را امتحان کنید.

همچنین شاید برای شما مفید باشد : نمایندگی یخچال امرسان در کرج

شاید علت سرد نکردن یخچال شما، به خاطر لاستیک دور درب باشد

امکان دارد یخچال شما به خوبی سرد شود، اما به دلیل بسته نشدن درب سرمایش را از دست می‌دهد. نوار لاستیکی که یخچال را می‌بندد ممکن است کثیف، کهنه و یا خشک شود. حتی ممکن چیزی از داخل یخچال مانع بسته شدن درب شود.

ابتدا بررسی کنید که آیا درب کاملا بسته شده است یا خیر. درب یخچال را به آرامی بکشید، اگر صدای باز شدن را نمی‌شنوید احتمالا درب به درستی بسته نمی‌شود. سپس چراغ یخچال را چک کنید، اگر چراغ و وسایل اطراف آن گرم است نشان می‌دهد قفل درب کار نمی‌کند و درب بسته نمی‌شود.

بعد برای پیدا کردن دلیل سرد نشدن یخچال لاستیک دور درب را بررسی کنید. اگر لاستیک کثیف است، آن را با آب و ماده شوینده و یا سرکه پاک کنید. اگر آسیب دیده یا تاب خورده باشد، امکان دارد نیاز به تعویض داشته باشد. در غیر این صورت یک لایه نازک وازلین روی آن بمالید تا واشر نرم شود و چسبندگی بهتری ایجاد کند. این روش کمک می‌کند درب بسته بماند و سرما را حفظ کند.

همچنین شاید برای شما مفید باشد : نمایندگی یخچال دیپوینت در کرج

دریچه ها فضای کافی برای گردش هوای سرد داشته باشند

اگر هنوز علت سرد نکردن یخچال خود را پیدا نکرده‌اید، نگاهی به دریچه های گردش هوای سرد بیاندازید. سرمای محفظه یخچال شما از کویل های کندانسور از طریق فریزر می آید. ابتدا فریزر خنک می شود، سپس مقداری هوای سرد از طریق دریچه ای بین محفظه فریزر و یخچال وارد یخچال می شود. اگر این دریچه مسدود شود، یخچال به اندازه کافی سرد نمی‌کند و ممکن است فریزر شما برفک بزند. بنابراین این دریچه‌ها را در مدل یخچال خود پیدا کنید و توجه کنید که از دو طرف مسدود نشوند.

جعبه ها و سایر بسته های بزرگی که امکان دارد باعث مسدود شدن دریچه ها شوند را بردارید. جعبه های عمودی و کیسه های بزرگ مانع گردش هوای مناسب می‌شوند. در عوض می‌توانید ظروف غذای کوچک و سایر اقلامی که فضای کافی برای گردش هوا باقی می‌گذارند را در این محل قرار دهید.

همچنین شاید برای شما مفید باشد : نمایندگی یخچال پارس در کرج

فریزر را یخ زدایی کنید

هنگام بررسی علت سرد نکردن یخچال، توجه کنید که برخی از فریزرها لایه هایی از برفک رو دیوارها و وسایل می‌زنند. این حالت معمولا نشانه نقص در چرخه یخ زدایی یا فن هواکش است. اگر دریچه گردش هوای سرد توسط وسایل یا فن شکسته مسدود شده باشد، ممکن است برفک روی دریچه نیز ایجاد شود و مسیر جریان هوای سرد مسدود شود. پس زمانی که بررسی می‌کنید چیزی مانع گردش هوای دریچه نشده باشد، به موانع یخی هم توجه کنید. بعد از بررسی یخ زدگی در محل دریچه جریان هوای سرد، اگر امکان برداشتن مانع یخی نبود مراحل یخ زدایی را انجام دهید.

فریزر خود را خاموش و خالی کنید، تا یخ ها به آرامی آب شوند. می‌توانید از یک حوله که با آب گرم خیس کرده‌ای کمک بگیرید و یخ زدگی دریچه ها را از بین ببرید.

همچنین شاید برای شما مفید باشد : نمایندگی یخچال هیمالیا در کرج

2

کویل های کندانسور را تمیز کنید

اگر یخچال به اندازه کافی سرد نمی‌کند یکی دیگر از کارهایی که به راحتی از عهده آن بر می‌آیید، تمیز کردن کویل های کندانسور است. وظیفه کندانسور خنک کردن گاز فشرده، قبل از ارسال آن به لوله های مویی می‌باشد. زمانی که گاز مبرد با دمای بالا در کندانسور متراکم می‌شود، گرمای زیادی به علت این تبدیل خارج می‌شود.

شاید علت سرد نکردن یخچال این باشد که سیم پیچ کندانسور کثیف و گردوخاک گرفته است. در نتیجه گرمای حاصل از این عملیات از یخچال خارج نمی‌شود و باعث کاهش خنک کنندگی یخچال می‌شود. بنابراین یکی از دلایل خنک نکردن یخچال خاک گرفتگی و کثیف بودن کویل کندانسور است.

دسترسی به کویل های کندانسور در هر یخچالی متفاوت است. امکان دارد از پشت یخچال، یا از پنل پایینی و یا از طریق پشت خود محفظه فریزر به آن ها دسترسی داشته باشید. وقتی کویل ها را پیدا کردید، می‌توانید به وسیله یک برس یا جارو برقی آن ها را تمیز کنید. البته قبل از انجام این کار از خاموش بودن یخچال مطمئن شوید. اگر یخچال شما فیلتر هوا دارد، آن را عوض کنید تا از تجمع لایه های گرد و غبار جلوگیری کنید.

وقتی تمام این مراحل را انجام دادید و بازهم یخچال به اندازه کافی سرد نمی‌شود، باید با یک تعمیرکار از تعمیرگاه ها و نمایندگی های مجاز و معتبر تعمیر لوازم خانگی و یخچال فریزر و ساید بای ساید مانند مرکز مجاز تعمیرگاه ( mojaztamirgah.com ) که در سراسر کشور دارای شعب می باشد و خدمات تعمیرات لوازم خانگی را ارائه می دهد، تماس بگیرید. یک تکنسین حرفه ای می‌تواند با تست قطعات الکتریکی مشکل یخچال شما را پیدا کند. امکان دارد یک فن شکسته باشد، یک فیوز داخلی سوخته باشد یا حتی یک سیم ساده شل شده باشد.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.