۰ نفر

استنلس استیل چیست و چه انواعی دارد؟

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۴۲
کد خبر: 596400
استنلس استیل چیست و چه انواعی دارد؟

اصطلاح "استنلس استیل" را می توان برای اشاره به طیفی از آلیاژهای مختلف مبتنی بر آهن استفاده کرد: هر آلیاژی از این قبیل که حداقل ۱۰.۵٪ کروم داشته باشد، می تواند یک استنلس استیل در نظر گرفته شود. تغییر این مقدار و همچنین افزودن مواد دیگر از جمله مولیبدن، نیکل، کربن و منگنز، منجر به ایجاد انواع مختلفی از استنلس استیل متناسب با کاربردهای مختلف می شود .اما استنلس استیل چیست و چه انواعی دارد؟

همانطور که ممکن است بدانید یا ندانید، امروزه انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ در بازار وجود دارد. از این گذشته، برای اینکه یک آلیاژ فلزی به عنوان یک فولاد ضد زنگ در نظر گرفته شود، تمام چیزی که یک آلیاژ فلزی نیاز دارد این است که حداقل از 10.5٪ کروم تشکیل شده باشد. چندین تن آلیاژ وجود دارد که حاوی این سطح از کروم است.

هر نوع متفاوتی از فولاد ضد زنگ، نقاط مثبت خاص خود را دارد، اما جنبه های منفی خود را نیز دارد. به طور معمول، همه گونه های فولاد ضد زنگ به یکی از چهار گروه تقسیم می شوند. با ما همراه باشید تا چهار گروه اصلی استنلس استیل را به شما معرفی کنیم.

انواع استنلس استیل و کاربرد آنها

1. آستنیتی

رایج ترین انواع استنلس استیل، فولادهای زنگ نزن آستنیتی هستند. در مقایسه با سایر انواع استنلس استیل، فولادهای زنگ نزن آستنیتی دارای محتوای نیکل بسیار بالایی هستند. به طور کلی، آنها همچنین حاوی مقادیر بالایی از کروم، نیتروژن و مولیبدن هستند.

فولادهای آستنیتی به دلیل قابلیت جوش و چکش خواری بسیار معروف هستند. معمولاً برای کارد و چنگال آشپزخانه و اجزای ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین اعتبار زیادی برای قابلیت های استحکام خود دریافت می کنند.

2. فریتی

استنلس استیل فریتی، فولادهای ضد زنگ با مقادیر کم، اما موجود کربن هستند. به طور کلی، قوام کربن در فولادهای زنگ نزن فریتی از 0.10٪ تجاوز نمی کند. در حالی که مواد معدنی دیگری را می توان به این استنلس استیل ها اضافه کرد (مولیبدن یک افزودنی رایج است)، آنها عمدتاً از کروم تشکیل شده اند.

استنلس استیل فریتی مغناطیسی هستند و معمولاً برای مقاومت در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش استفاده می شوند. به همین دلیل، آنها اغلب برای محصولاتی که در تماس با مواد بالقوه خورنده هستند استفاده می شوند. این محصولات شامل اجزای ماشین، ظروف آشپزخانه و نهادهای صنعتی است. دو نوع از رایج ترین فولادهای فریتی آلیاژهای 430 و 434 هستند.

3. دوبلکس

استنلس استیل دوبلکس اساساً ترکیبی از فولادهای زنگ نزن فریتی و آستنیتی هستند. از فولادهای زنگ نزن فریتی و آستنیتی قوی تر، نیکل کمتری نسبت به فولادهای آستنیتی دارند. به همین دلیل، آنها همچنین قیمت کمتری نسبت به استنلس استیل آستنیتی دارند.

استنلس استیل دوبلکس به شدت در صنعت نفت زیر آب استفاده می شود. این عمدتاً به دلیل قابلیت های مقاومت در برابر خوردگی آن است که به آن اجازه می دهد تا ماهیت خورنده آب نمک را در مدت زمان طولانی تحمل کند.

4. مارتنزیتی

فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی از نظر ساختاری مشابه فولادهای زنگ نزن فریتی هستند و تنها تفاوت واقعی آنها درصد کربن آنهاست. در حالی که درصد کربن در فولاد ضد زنگ فریتی زیر 0.10 درصد باقی می ماند، درصد کربن در فولاد ضد زنگ مارتنزیتی حدود 1 درصد است.

این تفاوت در درصد کربن مهم است زیرا به فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی اجازه می دهد تا حد زیادی سخت شوند. این نوع فولاد معمولاً در شرایطی استفاده می شود که مستلزم استحکام بالا، اما مقاومت متوسط ​​در برابر خوردگی است. شما اغلب می بینید که از آن در شیرها یا پمپ ها استفاده می شود، اگرچه به غیر از این موارد کاربردهای بیشتری نیز دارد. برخی از فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی شامل آلیاژ 431 و 420S45 هستند.

ویژگی های کاربردی استنلس استیل چیست؟

  • مقاوم بسیار بالایی در برابر حرارت و خوردگی دارد.
  • به صورت کامل قابل بازیافت و ظاهر جذابی دارد
  • عمری طولانی و مفید در مقایسه با هزینه پرداختی دارد.
  • خواص الکتریکی و مغناطیسی دارد.
  • از آنجایی که اصطلاح استنلس استیل طیف وسیعی از مواد را در بر می گیرد، خواص مکانیکی بالایی نیز دارد.

انواع ورق استیل

انواع مقاطع استیل موجود در بازار

لوله استیل

لوله استیل نازک یا لوله استیل دکوراتیو که در بیشتر مواقع آن را با نام لوله استیل درزدار می شناسند، محصولی است که از ورق استنلس استیل در آلیاژهای گوناگون و براساس استاندارد AISI 304 تولید شده اند. شیوه تولید آن ها با کمی تفاوت های جزئی مانند لوله استیل مبلی است. آلیاژهای استفاده شده در آن 201، 304، 310، 316 و 321 است.

ورق استیل

امروزه خرید ورق استیل به دلیل کاربرد آن در صنایع گوناگون بسیار رواج دارد. به طور کلی این محصول از طریق نورد شمش استیل ساخته می شود. این محصول به خاطر داشتن ضخامت کم در برابر طول و عرض؛ دارای انعطاف پذیری بالایی است. از این رو شخص تولید کننده به راحتی می تواند به راحتی آن را نسبت به نیاز خود تغییر دهد. به این خاطر بیشتر افراد در صنایع متنوع از ورق استیل نازک و ضخیم استفاده می کنند.

میلگرد استیل

میلگرد استنلس استیل را بیشتر با نام فولاد ضد زنگ یا زنگ نزن می‌شناسند. این محصول دارای مقاومت خوردگی بسیار بالایی است و در برابر دماهای بالا پایداری زیادی دارد. این فولادها حاوی ۱۱ درصد کروم است، به همین دلیل کاملاً در مقابل زنگ زدگی مقاوم است.

میلگرد استیل دارای خواص مطلوب بسیاری است که به کاربرد گسترده آن در ساخت قطعات در بسیاری از بخش‌های صنعتی کمک زیادی می‌کند. مهمتر از همه، به دلیل محتوای کروم، در برابر خوردگی بسیار مقاوم است

تسمه استیل

تسمه استیل از نوع فولاد ضد زنگ است که برشی از سطح فولاد می باشد. این نوع تسمه بیشتر به صورت گرید 304 در بازار موجود است و ساخت کشور هندوستان است. از مهم ترین ویژگی های تسمه فولادی استنلس استیل می توان به استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی آن اشاره کرد. از این رو از تسمه استنلس استیل 304، 316، براق، طلایی، دکوراتیو در محیط های دریایی و اکسید کننده قابل استفاده هستند.

لوله استیل صنایع غذایی

لوله استنلس استیل صنایع غذایی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی در صنایع مختلف کاربرد دارد. زمانی که از فولاد ضد زنگ به درستی مراقبت و نگهداری شود، هزینه های نگهداری پایینی دارد. مقاومت در برابر زنگ زدگی این لوله به دلیلی وجود کروم است. این لوله با آلیاژهای 304 و 316 و در دو شکل بدون درز و درزدار تولید می شود.

نتیجه گیری

امروزه استنلس استیل یکی از پر فروش ترین آهن آلات دنیا شناخته شده است؛ زیرا کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. مقاومت آن ها در برابر خوردگی و حرارت و همچنین ظاهری زیبا و جذابی که در میان مردم خود را محبوب سازد.

مقاومت در برابر خوردگی استنلس استیل بیشتر نتیجه محتوای کروم است. لایه ای پایدار از اکسید کروم بر روی سطح فولاد تشکیل می شود که از واکنش های شیمیایی با قسمت عمده مواد جلوگیری می کند. خوردگی موضعی می تواند به شکل خوردگی حفره ای، خوردگی شکاف و ترک خوردگی تنشی رخ دهد، برای مثال زمانی که در معرض یون های کلرید قرار می گیرد. از شما سپاس گذاریم که تا پایان این مطالب اموزشی با ما همراه بودید. امیدوارم که مطالبی مفید را برای شما بیان کرده باشیم.

برگرفته از فروشگاه استیل کلیدآهن (https://kilidahan.com)

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.