۰ نفر

خوش چهره: محدودیت‌نگری و خام خیالی در سیاست‌گذاری را باید کنار بگذاریم

۱۴ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۴۶
کد خبر: 5478

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه کاهش وابستگی به درآمد نفت اولین اصل استراتژیک اقتصاد مقاومتی است، گفت: 4 راهبرد کنترل، مهار، کم‌اثر و در نهایت بی اثر سازی تهدیدها در فرآیند اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد.

اقتصادآنلاین/گروه اقتصادکلان:

 

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه کاهش وابستگی به درآمد نفت اولین اصل استراتژیک اقتصاد مقاومتی است، گفت: 4 راهبرد کنترل، مهار، کم‌اثر و در نهایت بی اثر سازی تهدیدها در فرآیند اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

محمد خوش چهره در گفت‌وگو با فارس در خصوص دو حوزه مهم ضرورت فرهنگ‌سازی در اقتصاد مقاومتی و عدم جایگزینی آن در رده‌های پایین نظام، اظهارداشت: اشکالی که عمدتا در بسیاری از آسیب‌شناسی‌های بعد از جنگ وجود دارد اینست که حرف‌های مهم و کلیدی زده شده اما بسترسازی مناسب برای درک مفهوم آن و متعاقبا برای تنویر افکار عمومی انجام نشده است.

وی ادامه داد: یعنی هر جایی که کاستی‌هایی داشتیم به دلیل اینست که به دو حوزه اشاره شده کم‌تر توجه کرده‌ایم که مصادیق آن هم کاملا مشخص هستند.

خوش چهره با اشاره به اینکه قطعاً بخشی از بحث اقتصاد مقاومتی "به تعبیر قانون‌گذاری و اجرا" مربوط به نظام تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کشور می‌شود، گفت: بخشی از اقتصاد مقاومتی نیز به آحاد مردم و فعالین اقتصادی برمی‌گردد که در این حوزه‌ها باید درک صحیحی از آن‌ها داشته باشیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بسیاری از اشکالات شامل سطحی‌نگری، عدم جامعیت و ... حتی در نظام تصمیم‌گیری می‌شود، تصریح کرد: با توجه به تجربه‌ای که در مجلس شورای اسلامی داشتم به خوبی نشان دهنده سطحی‌نگری افراد در مباحث اقتصادی بودم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یادآور شد: تنویر افکار عمومی همان باور و اعتماد مردم نسبت به پدیده‌هایی که مقدرات اقتصادی و سیاسی‌شان را رقم می‌زند، فوق‌العاده مهم است چراکه در نظام جمهوری اسلامی ایران نقاط قوت و ضعف را باید از بعد نقاط استراتژیک یا اقتصاد سیاسی بررسی کنیم.

وی افزود: آنچه که دنیای خارج مایه قوام و دوام کشور می‌دانند نیز در سخنان امام و رهبری کاملا مشخص شده که مایه قوام و دوام نظام جمهوری اسلامی سرمایه‌ای است به نام "مردم" بنابراین عقبه‌ مهم مشارکت و حضور در عرصه‌های مختلف از ابتدای انقلاب کاملا نشانگر همین امر است.

* محدودیت‌نگری و خام خیالی را باید در رده‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنار بگذاریم

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران همچنین با یادآوری این مطلب که دشمنان تشخیص داده‌اند که با ناامید کردن مردم و اختلال در باورهای داخلی می‌توانند به مقاصد خود دست یابند، گفت: متأسفانه بعضی از کاستی‌ها، ضعف‌ها، عدم جامعیت و همچنین ساده‌انگاری در بعضی از رده‌ها موجب بسترسازی تصمیمات شوم دشمنان شده است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: محدودیت‌نگری و خام خیالی مخصوصا در رده‌های نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری را باید کنار بگذاریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه نامگذاری چهار سال اخیر با توجه به مباحث اقتصادی نشان از درک صحیح مقام معظم رهبری در این حوزه دارد، تأکید کرد: در چنین فضایی قطعاً بررسی الزامات، بسترها، شرایط، مکانیزم‌ها و پیامدها لازم است به عبارت دیگر درک صحیح از این موقعیت با توجه به بصیرت و آگاهی نسبت به اقتصاد مقاومتی، شیوه‌های اجرایی و بالتبع پیامدها و آثار آن باید به وجود آید تا در این شرایط نوع مقابله را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: طمع دنیای سلطه در رأس آنان آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، 1+5 و ... غلیظ‌تر و بیشتر از گذشته شده است که بخشی از آن‌ها زمینه‌هایی است که ظرفیت این آسیب‌رسی را دارا بوده‌اند.

خوش چهره همچنین به بخش دیگری از نوع برخورد نظام سلطه اشاره کرد و گفت: "عدم توجه" بخش دیگری است که اگر فکر کنیم در فضای کاملا متعادل و سالم به دور از هرگونه تهاجم هستیم دچار غفلت شده‌ایم، بنابراین تشخیص اینکه در فضای تخاصم اقتصادی هستیم با توجه به فضای تحریم بسیار دشوار نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه مقاومت تعاریف مهمی دارد، یادآور شد: برخی مقاومت را نوعی استیصال و ضعف می‌دانند که یک هجمه‌ای شروع شده و ما در حال مقاومت هستیم در حالی که اینطور نیست.

* کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اولین اصل استراتژیک اقتصاد مقاومتی است

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: تقابل در غلیظ‌ترین حالتش به جنگ اقتصادی تبدیل خواهد شد بنابراین در این شرایط باید ببینیم که در چه مختصاتی قرار داریم و بعد متناسب با آن تاکتیک و استراتژی‌هایی را که در برگیرنده همه تاکتیک‌هاست را اتخاذ کنیم.

خوش چهره همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تبیین سیاست‌های بلند مدت بدون اتکای به درآمدهای نفتی، تصریح کرد: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اولین اصل استراتژیک اقتصاد مقاومتی است، به عبارت دیگر باید مقاومت آسیب‌پذیری‌مان را تشخیص دهیم و در مواردی مانند کاهش وابستگی‌ها آن را تقویت کنیم.

خوش چهره ادامه داد: تشخیص نقاط آسیب‌پذیر فوق‌العاده مهم و حیاتی است به عبارت دیگر یکی از این نقاط، هدف قرار دادن باور و اعتقاد مردم است که بخشی از آن با تبلیغات، سمپاشی و بخشی هم با کاستی‌های تدبیر داخلی ممکن است به وجود آید.

وی گفت: با غفلت و جهالت مسائلی به وجود می‌آیند که باورهای مردم را دچار آسیب و شکنندگی می‌کنند بنابراین درک صحیح مردم از این شرایط یک الزام است برای اینکه بدانند در کجا باید مقاومت کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه نامگذاری سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری با محوریت مسائل اقتصادی نشانگر موضوعات بسیار مهمی است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مردم در تنظیم نیازهایشان و نوع مصرف بدون واژه‌های ریاضت که اوج استیصال است باید وظایفشان را بدانند و مهمترین آن این است که ما نقاط آسیب‌پذیر را در اقتصاد تشخیص بدهیم یعنی با اتکاء به نامگذاری سال‌ها باید قدرت تشخیص را زودتر از این‌ها به ما می‌داد.

وی در ادامه سخنان خود، گفت: پس از تشخیص باید به سوی خودکفایی در حرکت باشیم، خوداتکایی در جهت کاهش آسیب‌پذیری در حوزه‌های تهدید و اثرگذاری باید مورد توجه قرار گیرد.

* کنترل، مهار، کم‌اثر و در نهایت بی اثر سازی؛ یک فرآیند مهم اقتصاد مقاومتی است

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه شرایط فعلی را باید نوعی تهدید تلقی کنیم، تصریح کرد: تهدید به صرف تهدید واجد قضاوت و ارزشیابی نیست چراکه به مدیریت تهدید برمی‌گردد به نوعی باید دید چه مدیریتی در قبال این تهدید قرار می‌گیرد.

وی افزود: اگر این مدیریت، بصیرت، آگاهی و اشراف به پدیده داشته باشد در اولین وظیفه باید از بسط و گسترش تهدید جلوگیری و سپس آن را کنترل، مهار، کم اثر و در نهایت بی‌اثر کند که این مبحث یک فرآیند در اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: در چنین شرایطی شاهد اوج توان مدیریتی خواهیم بود و اگر ابرمدیریت به کار گرفته شود همه تهدیدها به فرصت تبدیل خواهد شد.

خوش‌چهره یادآور شد: در بسیاری از کشورهای جهان سوم شاهدیم که بعضی از مسئولین در ابتدای امر یک پدیده تهدید، فورا از به فرصت تبدیل شدن آن خبر می‌دهند این در حالیست که باید ابتدا دید که در درک تهدید و برای مقابله با آن یعنی "کنترل، مهار، کم‌اثر و بی‌اثر کردن آن چه برنامه‌ای دارند؟ به عبارت دیگر در آن زمان می‌توانند اعلام کنند که تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: غربی‌ها و کشورهای استکبار از همه ظرفیت، توان و ابزارهای خود برای فشار اقتصادی مخصوصا در سال گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند و پازل خود را نیز در این مقوله در حال تکمیل می‌بینند.

وی افزود: از دید بسیاری امکان دارد این مقوله منفی تلقی شود اما نقاط مثبتی هم برای اقتصاد کشور دارد که در صورت پایداری و مقاومت مردم پس از استفاده دشمن از همه ابزارهایش موجب عبور از گردنه و رسیدن به نقطه شکوفایی برای اقتصاد کشور شروع خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته همانند شرایط فعلی این قدر شدت تحریم‌های نفتی وجود نداشت، تأکید کرد: تحریم‌ها به ما فرصتی می‌دهند تا در میان مدت و بلندمدت چطور از این درآمدهای نفتی که بودجه کشور به آن متکی است جدا شده و بی‌نیاز شویم؛ این امر خود با مقاومت، درایت، تدبیر یا آگاهی عمومی و هماهنگی‌های مطلوب محقق خواهد شد.

* نیازمند سه اقدام تاکتیکی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند در جریان اقتصاد مقاومتی هستیم

خوش چهره با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی یک اقدام تاکتیکی کوتاه مدت، میان‌ مدت و بلند مدت داریم، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جهاد اقتصادی معطوف بود به اقدامات میان‌مدت و بلندمدت، نامگذاری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز کوتاه‌مدت و میان مدت تلقی می‌شود؛ اقتصاد مقاومتی که از آن یاد می‌شود قطعا اقدامات کوتاه مدت آن بسیار مهم است.

وی در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه در نظام اقتصاد مقاومتی قاطعیت در همه دستگاه‌های قانون‌گذاری، امنیت و اجرا بسیار مهم و حیاتی است، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه باید در این شرایط ورود پیدا کرده و قاطعیت داشته باشد، مماشات و مسامحه نیز در این بین معنا ندارد.