۰ نفر

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۱
کد خبر: 534665
راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

در سال‌های اخیر روند رو به رشد جمعیت و به تبع آن افزایش ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی چند طبقه و برج‌ها، سبب افزایش بیش از پیش نیاز به استفاده از انواع پمپ‌ها از جمله انواع پمپ سانتریفیوژ تک پروانه، پمپ سانتریفیوژ دو پروانه، پمپ سانتریفیوژ چند پروانه و انواع بوستر پمپ‌های دو و چند پمپه جهت تامین آب مصرفی خانوار با فشار و دبی مناسب در تمامی طبقات علی‌الخصوص طبقات فوقانی مجتمع‌ها شده است.

پمپ آب یا همان پمپ آب خانگی به پمپ‌هایی اطلاق می‌شود که با تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی مکانیکی سبب افزایش و تقویت فشار آب در مصارف خانگی ساختمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود. پمپ جتی گزینه‌ای مناسب‌ از بین انواع پمپ‌های مختلف جهت مصارف خانگی می‌باشد.

راهنمای انتخاب پمپ جتی

چگونه یک پمپ جتی را انتخاب کنیم؟

پمپ جتی یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژی و پرکاربرد برای مصارف خانگی است که بدون نیاز به لوله‌کشی و به‌صورت خودمکش بر اساس یک جت مایع فشار بالا و اثر ونتوری کار کرده و سبب مکش آب می‌شود.

ساختار مکانیکی پمپ جت در واقع به‌صورت دو پمپ در یک واحد است یعنی متشکل از یک پمپ آب معمولی مانند پمپ گریز از مرکز و یک مجموعه جت یا پمپ جریان مخلوط که معمولاً انژکتور نامیده می‌شود، می‌باشد.

مکنده آب به درون پمپ، تامین آب پمپ و سرلوله خروجی آب از پمپ نیز می‌توانند در ساختار و ترکیب مکانیکی پمپ جتی قرار بگیرند.

تولید و ارائه انواع سیستم‌های پمپ جتی از سال 1984 آغاز گردید که شرکت‌های تولید کننده این نوع از جمله شرکت پمپ ابارا از پمپ همواره به‌دنبال تولید پمپ‌های جتی در اندازه‌ی کوچک جهت صرف هزینه کم و کارایی بالا هستند.

بهتر است پمپ مورد نیاز خود را با آگاهی از این‌که پمپ تشدیدکننده هیدرولیک برای شما مناسب است یا پمپ ساده با قیمت کم ولی قدرتمند انتخاب کنید. در همین راستا با مطالعه مطالب زیر می‌توانید آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده و خرید قدرتمندی برای خود رقم بزنید.

کاربرد شما چست؟

انتخاب موتورپمپ آب خانگی یا الکتروپمپ خانگی مناسب می‌تواند نیاز مصرف‌کنندگان را به آب پرفشار و قوی تامین کند که جهت انتخاب پمپ آب متناسب با نیاز خود بهتر است قبل از خرید پاسخ سوالات زیر را داشته و موارد ذیل را در نظر بگیرید:

مناسب‌ترین سرعت خروجی آب جهت براورده کردن نیاز شما چقدر است؟

آیا به یک نازل تک نیاز دارید یا چند نازل؟

تعداد طبقات ساختمان، تعداد واحدها، متراژ هر واحد، میزان مصرف هر خانوار، تعداد شیرهای آب، محل قرارگرفتن پمپ ( ورودی آب ساختمان، روی پشت‌بام، پشت کنتور آب)، سایز لوله‌های درون ساختمان و ... .

روش تنظیم پمپ آب جتی یا خانگی

12

تقسیم‌بندی الکتروپمپ‎‌های خانگی بر دو قسم است:

1. الکتروپمپ‌های افزایش فشار آب

2. الکتروپمپ‌های سیرکولاتور یا آب در گردش جهت استفاده در پکیج و شوفاژ جهت به گردش دراوردن آب گرم که الکتروموتورهای آن‌ها معمولا 1500 دور بوده و الکتروپمپ‌های افزایش فشار آب 3000 دور هستند.

افزایش میزان دور پمپ‌ها با میزان فشار و صدای تولیدی بیشتری همراه است.

سه سیستم قابل استفاده جهت اتوماتیک کردن پمپ‌های افزایش فشار عبارت‌اند از:

1. استفاده از منبع تحت فشار و لوازم اتوماتیک

2. استفاده از ست کنترل یا کلید دیجیتال

3. استفاده از تابلو فرمان برای الکتروپمپ‌های سه فاز و احیانا اینورتر

انواع پمپ خانگی

پمپ خانگی با مخازن انبساط

پمپ خانگی با مخازن انبساط یا پمپ دیافراگمی یا منبع تحت فشار، وظیفه نگهداری همیشگی حجمی از آب تحت فشار را در خود دارد که تعداد دفعات سرویس کردن و کنترل کردن آن بیشتر از سایر انواع پمپ‌ها بوده که اندازه منبع آن به اندازه آب مصرفی بستگی دارد.

پنج‌راهی، کلید اتوماتیک، درجه و منبع انبساط از جمله اجزای پمپ خانگی با مخازن انبساط می‌باشند

پمپ آب خانگی با ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتالی

پمپ آب خانگی با ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتالی به تعداد دفعات باز و بسته شدن شیر آب بستگی دارد دلیل این امر این است که با هر بار باز کردن شیر آب کلید اتوماتیک دیجیتالی دستور روشن شدن پمپ را صادر می‌کند با این حال باید در نظر داشت در مواردی که میزان مصرف آب و باز و بسته شدن شیر آب زیاد است، استفاده از این نوع پمپ خانگی صحیح نیست.

هزینه پمپ آب خانگی با ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتالی در مقایسه با پمپ خانگی منبع انبساط کمتر می‌باشد.

بوستر پمپ خانگی

در مواردی که پمپ خانگی نمی‌تواند پاسخگوی تامین فشار آب مصرفی ساختمان باشد، از بوستر پمپ استفاده می‌شود. بوستر پمپ عبارت است از دو یا چند پمپ موازی و یکپارچه که میزان آب مصرفی را با فشار و قدرت پمپاژ مناسب تامین می‌کند.

هزینه نگهداری و حفاظت از بوستر پمپ بسیار به صرفه بوده و نیازی به اتلاف وقت و زمان برای کنترل آن نیست در نتیجه استفاده از بوستر پمپ در مصارف درون ساختمان‌های مسکونی و اداری، تامین فشار مناسب آتش‌نشانی، آبیاری کشاورزی و ... بسیار مورد توجه می‌باشد.

الکتروموتور، پمپ، بخش دهش و مکش،اینورتر، فشارسنج، تابلوی برق و کنترل و ... جزو اجزای تشکیل دهنده این نوع پمپ هستند.

نکات پس از خرید پمپ آب خانگی

- تهیه منبع دیافراگمی با حجم بالاتر به افزایش طول عمر پمپ آب شما کمک می‌کند.

- لوله‌های سیستم لوله‌کشی را به پمپ تکیه ندهید تا به پمپ فشار وارد نشود و از روش‌های دیگری برای مهار وزن لوله‌ها استفاده کنید.

- طبق اصل 16 مقررات ملی ساختمان، اتصال هر نوع پمپی به انشعابات اصلی آب شهری ممنوع و غیرمجاز است.

در نتیجه‌ی امر جهت اتصال به سیستم آب شهری پمپ باید از محلی غیر از انشعابات اصلی آب شهری و توسط شیر یک‌طرفه صورت بگیرد.

- با نصب مخزن تحت فشار همراه با درجه و کلید اتوماتیک می‌توان کارکرد پمپ‌ها را به‌صورت اتوماتیک دراورد و با این کار به کم شدن تعداد دفعات استارت پمپ‌ها و درنتیجه کاهش میزان آلودگی صوتی ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ کمک کرد.

با نصب مخزن تحت فشار، آب تحت فشار در مخزن ذخیره می‌شود که این امر سبب ایجاد فشاری ثابت در پشت لوله‌ها می‌گردد. در نهایت این امر باعث کاهش تعداد دفعات استارت پمپ و ایجاد جریان ثابت آب با فشار متناسب می‌گردد.

- توجه به مکان نصب و راه‌اندازی پمپ در ابتدای امر بسیار مهم است.

باید دقت داشت برای مثبت شدن فشار مکش ایجاد شده باید پمپ را هم راستا یا پایین‌تر از ورودی آب ساختمان قرار داد. با قرار دادن پمپ هم‌سطح با سطح مایع توان مصرفی پمپ جهت مکش را کاهش داده و با این‌کار سبب کاهش آسیب به عملکرد پمپ و افزایش طول عمر آن خواهیم شد.

برای جلوگیری از نامتعادل بودن فشار مکش و در نیتجه عدم تعادل در پر و خالی بودن چشمه پروانه و محفظه مکش همچنین افزایش تلفات هیدرولیکی و کاهش راندمان پمپ بهتر است مسیر لوله‌کشی تا حد ممکن مستقیم بوده و ایجاد خم و زانویی در مسیر لوله‌کشی به کمترین میزان برسد همچنین بین زانویی و محل اتصال مکش، لوله مستقیمی به طول حداقل 5 برابر قطر مکش فاصله ایجاد شود.

بهتر است قطر لوله مکش یک نمره از قطر لوله رانش جهت عملکرد بهتر پمپ بزرگتر باشد در صورتی که این امر ممکن نیست بهتر است طول قطر هردو مجرا یکسان باشد.

رعایت نکات زیر در حفاظت از بوستر پمپ‌ها و افزایش طول عمر این پمپ‌ها در ساختمان‌های مسکونی بزرگ بسیار حائز اهمیت است:

قرار دادن یک شیر دروازه‌ای و یک سوپاپ کنترل در مسیر رانش پمپ، با کاهش فشار و بار اضافی پمپ از ایجاد هرگونه آسیب به پمپ محافظت می‌کند.

نصب سوپاپ انتهای لوله مکش در حداقل 1.5 متر پایین‌تر از سطح مایع مکش و نزدیک بودن پمپ به سطح منبع مکش.

در صورتی‌که پمپ و موتور روی فونداسیون محکم نصب و نگهداری نشوند، در هنگام روشن و خاموش شدن پمپ با لرزش و صدای اضافه همراه می‌شود که این امر سبب آسیب به بوش‌های اتصال محور پمپ، موتور، یاتاقان و بعضا سبب شکستن محور خواهد شد.