۰ نفر

مبارزه با توزیع آدامس قاچاق در بازار، تنها راه حمایت از تولید داخل

۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۲
کد خبر: 533115
مبارزه با توزیع آدامس قاچاق در بازار، تنها راه حمایت از تولید داخل

بازار ایران مملو از آدامس‌های قاچاقی است که با وجود اعمال ممنوعیت در واردات، بدون هیچ کنترل بهداشتی به راحتی در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شوند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یکی از راه‌های مبارزه با توزیع آدامس قاچاق در بازار را حمایت از تولید داخل و استفاده از شرکای خارجی برای افزایش ظرفیت تولید معرفی می‌کند.

بیش از 70 درصد بازار آدامس ایران در اختیار برندهای قاچاق خارجی است. بر اساس آمارها، سهم بازار کارخانه‌های داخلی آدامس در ایران که تعداد آنها به حداکثر پنج مجموعه می‌رسد 30 درصد است. به این ترتیب بقیه بازار در اختیار محصولات قاچاقی است که بعد از اعمال ممنوعیت در واردات، با هدف مقابله با خروج ارز از کشور، کنترل‌های کیفی و بهداشتی را هم از دست داده‌اند و معلوم نیست با چه کیفیتی تولید و به بازارهای ایران قاچاق می‌شوند. این مسئله بدون شک بر سلامت جامعه هم اثرگذار است اما آیا راهی برای مقابله با پدیده قاچاق آدامس وجود دارد؟ جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان می‌کند: اطلاعات دقیق و جزئیات کاملی درباره مصرف آدامس در ایران ندارم ولی قاچاق هر محصولی از جمله آدامس، می‌تواند برای تولید داخل ایجاد مشکل کند.

وی ادامه می‌دهد: به طورکلی، طبیعی است که هر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شود، چون هم استانداردهای لازم را ندارد و هم عوارض و حقوق ورودی را پرداخت نمی‌کند؛ نسبت به تولید داخلی سود بیشتری پیدا می‌کند.

قادری ادامه می‌دهد: این مسئله باعث می‌شود شرایط برای تولیدکنندگان داخلی یک مقدار سخت‌تر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان جلوی قاچاق آدامس را گرفت، یادآور می‌شود: شاید مقابله با این پدیده کار سختی باشد. یکی از راه حل‌ها می‌تواند این باشد که از تولید داخل حمایت کنیم و تا جایی که امکان دارد، بتوانیم شرکای خارجی داشته باشیم تا ظرفیت تولید را بالا ببریم.

وی اضافه می‌کند: به این ترتیب تولید داخلی قابلیت رقابت با خارجی‌ها را خواهد داشت. وگرنه در شرایطی که حجم ترددهای مرزی زیاد است و آدامس‌ هم کالای حجیمی نیست، کنترل کردن قاچاق آن یک مقدار سخت است.

س

قادری بیان می‌کند: شاید برخوردهایی قانونی هم بتواند به جلوگیری از قاچاق آدامس کمک کند زیرا تمام کالاها برای واردات باید استانداردهایی را رعایت کنند. اگر کالایی گواهینامه استاندارد نداشت می‌توان با عرضه آن مقابله کرد بنابراین، شاید از این نظر هم امکان برخورد با کالای خارجی وجود داشته باشد.

وی درباره جلوگیری از توزیع آدامس قاچاق در بازار و پشت ویترین مغازه‌ها می‌گوید: در مورد آدامس چون بحث بهداشتی وجود دارد، شاید بتوان کارهایی کرد. ضمن اینکه چون بحث بهداشت وجود دارد، شاید بتوان به مردم اطلاع‌رسانی کرد و اعلام کرد که کالای خارجی از نظر کنترل‌های بهداشتی دچار اشکال است و باید مراقب باشند. به نظر می‌رسد این مسئله کمک می‌کند تا تمایل به مصرف کالای خارجی کاهش یابد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره اقدامات دستگاه‌های نظارتی عنوان می‌کند: بعضی از روش‌هایی که می‌شود به کار گرفت، این است که یک مقدار در توزیع محصولات کنترل و مراقبت جدی‌تری انجام شود و حداقل جلوی مراکز توزیع رسمی را برای عرضه آدامس قاچاق گرفت.

وی اضافه می‌کند: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ کالایی نمی‌تواند عرضه شود مگر اینکه برگ سبز داشته باشد. بنابراین می‌توان جلوی عرضه آدامس قاچاق را به دلیل نبود برگ سبز و وجود پروانه اصالت گرفت. این مورد البته تنها در خصوص کالاهایی صدق می‌کند که تقلبی نباشند، چرا که ورود محصولی مانند آدامس به داخل کشور در کل ممنوع است و مسلما برگه سبز به این کالا اختصاص پیدا نمی‌کند. کارهای این چنینی شاید کمک کند که میزان مصرف آدامس قاچاق کاهش یابد.