۰ نفر

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۸
کد خبر: 530966
هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

هزینه های ترخیص کالا از گمرک بندرعباس به چه صورت می باشد؟ در این مطلب به بررسی هزینه های گمرکی ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس می پردازیم.

بندرعباس از بنادر مهم تجاری در ایران است که با دو گمرک فعال و مجهز یکی از اصلی ترین مناطق تجاری در زمینه واردات و صادرات کالای کشور می باشد. این بندر به دلایل زیاد و منافع بزرگ تجاری همواره مورد توجه تجار داخلی و خارجی قرار گرفته است و به عنوان یکی از قطب های بزرگ تجاری و اقتصادی کشور محسوب می شود.

 با اینحال عوامل مختلفی در هزینه های ترخیص کالا از دو گمرک مهم این بندر تاثیر می گذارد که می تواند سودهای تجاری حاصل از واردات و صادرات و فعالیت های تجار را از گمرک بندرعباس را دستخوش تغییر کند.

در این مقاله به چگونگی شکل گیری هزینه ها و محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس و عوامل موثر بر هزینه ها می پردازیم

بندرعباس پایتخت تجاری و اقتصادی کشور

گمرکات بندرعباس که از جمله مهمترین آنها شهید رجایی و باهنر می باشد، سالانه به طور میانگین حدود صد میلیون تن کالا را ترخیص نموده و وارد بازار می کنند.  این گمرکات از جمله گمرک های دریایی مجهز در منطقه جنوبی کشور و شهر بندر عباس هستند که از مناطق آزاد تجاری نیز محسوب می شوند. 

مزایای مختلفی که این دو گمرک برای تجار و بازرگانان از دیرباز داشته باعث شده تا همواره بندرعباس به عنوان یک شهر اقتصادی و تجاری مورد توجه آنها قرار بگیرد.

به طوریکه برای تجار و بازرگانان مزایای مختلفی را در خصوص ترخیص انواع کالا برای آنها داشته است،  و بازرگانان بتوانند با برخورداری از این مزایا و اصول تجاری هر گونه کالایی را ترخیص نمایند.

از جمله مزایایی که می توان برای آن به حساب آورد،  امتیازات ویژه در خصوص پرداخت های مالیاتی و پرداخت هزینه های کمتر در این خصوص می باشد.

با اینحال هزینه های ترخیص کالا در دو گمرک مهم بندرعباس تحت عوامل مختلفی بوده و می تواند به اشکال متفاوتی نیز محاسبه شود. به عنوان نمونه عواملی هستند که هزینه های ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی را افزایش می دهد و یا استفاده از کانتینرهای یخچال دار برای ترخیص کالا از گمرک با اینکه ایده خوبی است،  اما می تواند هزینه ترخیص را نیز افزایش بدهد، به همین دلیل از نظر بعضی تجار و افراد اقتصادی موضوع جالبی نیست.

با این وجود موقعیت جغرافیایی مناسب،  تجهیزات پیشرفته در بارگیری کالا،  استفاده از انواع روش های حمل و نقل در ارسال کالا و اسکله های بزرگ دو گمرک،  سیستم گمرکی مجهز و پایین بودن هزینه ترخیص کالا دلایلی هستند که تجار،  بندرعباس را به عنوان یک قطب تجاری و اقتصادی برای فعالیت های بازرگانی خود انتخاب کنند.

5

نحوه محاسبه هزینه های ترخیص کالا از گمرک بندرعباس چگونه است؟

همانطور که گفته شد برای محاسبه هزینه های ترخیص کالا از گمرک بندرعباس عوامل مختلفی دخیل هستند.

 برای برآورد هزینه های ترخیص کالا ابتدا باید نوع کالاهای وارداتی و صادراتی را مد نظر داشت.  همچنین هزینه های خرید کالا،  حمل و نقل،  ارسال از کشور مبداء به کشور مقصد،  بارگیری،  تخلیه و انبارداری،  حقوق عوارض ورودی،  هزینه ترخیص کالا از گمرک و مالیات و دارایی از جمله موارد و فاکتورهایی هستند که باید در پرداخت هزینه ها نیز آنها را مد نظر داشته و لحاظ نمود.

 با این حال قوانین و امتیازات مشخص شده وجود دارد که در کاهش این هزینه ها موثر واقع شود،  و گمرک بندرعباس به نسبت گمرکات دیگر به دلیل مزایای ویژه در ترخیص کالا بسیار به صرفه تر می باشد. به همین دلیل تجار و بازرگانان با وجود عدم سهولت در بارگیری و نگهداری کالاهای فاسد شدنی ( غذایی،  آرایشی و بهداشتی ) هنوز هم ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس را بهترین فعالیت در زمینه اقتصادی و تجاری معرفی می کنند.

راهکارهایی وجود دارد که بتواند هزینه های ترخیص کالا را کاهش دهد،  که البته باید از افراد باتجربه و فعال در این زمینه مشورت گرفت.  یکی از این راهکارها همکاری و مشاوره با تجار و بازرگانان با تجربه با سابقه فعالیت زیاد می باشد.

همچنین مراجعه به شرکت های بازرگانی و مشورت با مشاورین متخصص می تواند راهکارهای مناسبی برای برنامه ریزی بهتر و کاهش هزینه ها در مورد فعالیت های تجاری و ترخیص کالا از گمرک بندرعباس را به فرد بدهد.

6

قوانین محاسبه هزینه ترخیص کالا با توجه به نوع کالا

در محاسبه هزینه های ترخیص کالا توجه به نوع کالا،  حجم،  و تعداد آن از اهمیت زیادی برخوردار است.  همینطور شرایط نگهداری و انبارداری کالاها در گمرکات مختلف متفاوت می باشد.

به طوریکه در گمرک های شهید رجایی و با هنر می توان هر نوع کالای تجاری را وارد کشور نمود.  در صورتی که در سایر گمرکات چنین امتیازی وجود ندارد.  با این حال انتخاب کالاهای تجاری مناسب در کاهش هزینه های ترخیص کالا از این دو گمرک موثر است.

طبق تعرفه ها و قوانین نیز هزینه های ترخیص کالا از گمرک بندرعباس مرتبا تغییر کرده و فاکتورهایی همانند نوع و تعداد و نیز حجم کالا می توانند در کاهش و یا افزایش این هزینه ها تاثیر بگذارند. اما باید توجه داشت که طبق روند ورود و ترخیص کالا همه اقلام وارداتی بعد از ورود به گمرک در انبارداری نگهداری شده تا مراحل ترخیص کالا طی شود. 

لذا تا زمانی که کالاها در انبارداری گمرک قرار دارند،  هزینه های لازم در خصوص نگهداری کالاها باید پرداخت شود. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که انتخاب کالاهای تجاری مناسب و کالاهایی که امکان فساد کمتری دارند،  در کاهش هزینه های ترخیص بسیار موثر هستند.

بنابراین هر فردی که قصد فعالیت تجاری و ترخیص کالا را از گمرکات بندرعباس دارد،  برای کاهش هزینه های خود باید بهترین برنامه ریزی را داشته باشد.  این امر با بررسی دقیق هزینه های ترخیص توسط مشاورین بازرگانی و با تجربه در امور تجاری با  به حداقل رساندن هزینه ها و جلوگیری از پرداخت جریمه و مدیریت فعالیت های تجاری از طریق این افراد امکان پذیر است. در صورت نیاز به دریافت خدمات بازرگانی و ترخیص کالا از گمرکات کشور می توانید از خدمات شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد استفاده نمایید. برای ارتباط با این شرکت کافیست نام ایمن تجارت کارآمد را در گوگل جستجو نمایید و سپس وارد وب سایت این این مجموعه شوید، یا مستقیما به وب سایت این شرکت به آدرس ( irclearance.com ) مراجعه نمایید.