۰ نفر

طریقه انجام امور ثبت شرکت به صورت آنلاین در سامانه ثبت شرکت ها

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۴۲
کد خبر: 529459
طریقه انجام امور ثبت شرکت به صورت آنلاین در سامانه ثبت شرکت ها

ثبت شرکت به عنوان فرآیندی قانونی دارای مراحل و ضوابط خاصی می باشد که لازم است برای ایجاد یک شحصیت حقوقی انجام گردد. در گذشته متقاضیان برای انجام امور ثبت شرکت با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها مراحل ثبت شرکت را به انجام می رسانند و بعضاً در این رفت و آمد ها وقت، انرژی و هزینه بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت ها اتلاف می گردید.

با گذشت زمان و نیاز جوامع برای حرکت به سمت مکانیزه شدن، اداره ثبت شرکتها نیز با ایجاد سامانه ای، امکان ثبت شرکت بدون نیاز به مراجعه حضوری را فراهم آورد. متقاضیان ثبت شرکت می توانستند با مراجعه به این سامانه امور ثبت شرکت و یا حتی تغییرات شرکت ها و بطور کلی امور مربوطه را بدون نیاز به مراجعه حضوری به انجام برسانند.

البته انجام امور ثبت شرکت در این سامانه ثبت شرکت ها نیازمند کسب اطلاعات و دانش در زمینه قوانین ثبت شرکت ها و همچنین قوانین تجارت می باشد. بنابراین بهتر است متقاضیان ثبت شرکت پیش از تصمیم گیری و مراجعه به این سامانه این قوانین را مطالعه نمایند تا با امور ثبت شرکتها و همچنین قوانین ثبت شرکت آشنا شوند.

با مراجعه به قوانین تجارت و مطالعه آن متوجه خواهیم شد که قالب های متفاوتی برای ثبت شرکت در نظر گرفته شده است که متقاضیان ثبت شرکت می توانند با توجه به نیازها و نوع فعالیت شرکت و عوامل دیگر یکی از این قالب ها را انتخاب نمایند. شرکت های تجاری به موجب ماده 20 قانون تجارت بر هفت قسم  هستند که عبارتند از:

  1. شرکت های سهامی
  2. شرکت های با مسئولیت محدود
  3. شرکت های تضامنی
  4. شرکت های نسبی
  5. شرکت های مختلط سهامی
  6. شرکت های مختلط غیرسهامی
  7. شرکت های تعاونی تولید و مصرف

که آمارها نشان می دهند از میان این هفت قالب، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص دارای مخاطبین بیشتری هستند.

قوانین ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که حداقل با دو شریک و صد هزار تومان سرمایه اولیه قابل ثبت می باشد، مسئولیت شرکاء در این شرکت به میزان سرمایه آنها در شرکت می باشد و نه بیشتر.

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی نیز شرکت هایی هستند که سرمایه در آنها به قطعات کوچکی به نام سهام تقسیم شده است. این شرکت دارای دو نوع سهامی خاص و عام است که در نوع سهامی خاص تمامی سرمایه توسط بنیانگذاران تأمین می گردد.

چنانچه در ابتدای این مطلب اشاره گردید در حال حاضر امکان انجام غیر حضوری و اینترنتی بسیاری از امور مانند ثبت شرکت ها، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند، ثبت علامت تجاری، پلمپ دفاتر و... توسط نهاد های مربوطه فراهم شده است.

اداره ثبت شرکت ها در این راستا سامانه ای را برای مراجعه متقاضیان به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir معرفی نموده است که افراد می توانند با مراجعه به این سامانه و انجام مراحل ثبت شرکت، امور ثبت شرکت را به انجام برسانند.

چگونگی ثبت شرکت و انجام مراحل ثبت شرکت در سامانه آنلاین ثبت شرکت ها:

در نخستین گام پس از مراجعه به سایت ثبت شرکت ها گزینه پذیرش درخواست ثبت شرکت را انتخاب می نماییم و در ادامه نیز با انتخاب گزینه اطلاعات متقاضی، نام شخصی که متقاضی تأسیس شرکت یا موسسه است به همراه تابعیت وی در سامانه وارد می شود. در صورتی که متقاصی ایرانی است ورود شماره ملی و در غیر این صورت درج شماره گذرنامه الزامی است.

مرحله انتخاب نام شرکت

در مرحله بعدی می بایست پنج نام را که با رعایت قوانین انتخاب نام شرکت انتخاب شده اند را با ترتیب اولویت وارد نمایید تا در صورت موافقت یکی از آنها برای شرکت انتخاب شود. شایان ذکر است که اگر اولویت های بالاتر مورد قبول واقع شود به اولویت های بعدی ترتیب اثر داده نمی شود.

توجه داشته باشید که این نام در گذشته توسط دیگران به ثبت نرسیده باشد و با اخلاق، عرف و مذهب در جامعه مغایرت نداشته باشد و همچنین لاتین و بیگانه نبوده و فارسی باشد و حداقل سه سیلاب باشد.

در این مرحله یک کد رهگیری به متقاضی داده می شود.

مرحله تعیین موضوع شرکت

در مرحله بعدی می بایست به موضوع و مدت فعالیت شرکت اشاره گردد. موضوع شرکت که در واقع دلیل و هسته اصلی شکل گیری شرکت است، در واقع فعالیتی است که شرکت برای انجام آن به ثبت می رسد و شرکت تنها مجاز به فعایت در همین موضوع می باشد. در رابطه با معرفی دامنه فعالیت شرکت در موضوعات مختلف محدودیتی در نظر گرفته نشده است و در صورت رعایت قوانین می توانید دایره وسیع تری را برای موضوع فعالیت شرکت انتخاب نمایید.

 فعالیت در برخی از موضوعات نیازمند اخذ مجوز است و در برخی از موارد نیز به کلی ممنون است.

در رابطه با مدت فعالیت شرکت نیز می بایست اشاره نمود که در برخی از موارد ممکن است مدت محدودی برای فعالیت شرکت در نظر گرفت و در غیر این صورت مدت فعالیت شرکت نامحدود می باشد.

مرحله ورود آدرس شرکت

در مرحله بعدی می بایست آدرسی برای محل فعالیت شرکت معرفی شود، توجه داشته باشید که آدرس دفتر مرکزی شرکت و کدپستی و شماره تلفن دفتر مرکزی شرکت می بایست به صورت دقیق قید گردد. تمامی مدارک مربوط به ثبت شرکت ها از سوی اداره ثبت شرکتها به این آدرس ارسال می گردد.

مرحله انتخاب میزان سرمایه اولیه شرکت

سپس وارد مرحله ای می شوید که می بایست میزان سرمایه اولیه شرکت را وارد نمایید. توجه داشته باشید که تصمیم گیری صحیح در این زمینه می تواند در اعتبار و موفقیت شرکت نقش به سزایی داشته باشد. حداقل سرمایه اولیه ایی که در قوانین برای شرکت ها پیش بینی شده است یک میلیون ریال می باشد.

ورود اطلاعات هویتی اشخاص و صاحبان شرکت

در مرحله بعد مشخصات کامل شناسنامه ای و آدرس و شماره تماس دقیق اشخاص شرکت قید می گردد، اشخاص شرکت در واقع افرادی هستند که در شرکت یا موسسه دارای سمت هستند. در مرحله بعدی نیز با انتخاب نام هر یک از اعضا مشخص نمایید که این فرد چه تعداد سهام دارد.

سپس لازم است به ارتباط افراد با یکدیگر اشاره گردد، منظور از این ارتباط مشخص بودن وکیل و موکل و قیم قانونی و... در ارتباط با شرکا و اعضای شرکت است. در ضمن در همین بخش می بایست سمت این افراد نیز معرفی شود. به عنوان مثال اشاره شود که چه کسانی سمت مدیر عامل یا رئیس هیأت مدیره و... را بر عهده می گیرند.

مشخص نمودن شعب شرکت

در مرحله بعدی اگر شرکت شما در ابتدا دارای شعبه باشد می بایست آن را معرفی نمایید و در غیر اینصورت گزینه نداشتن را انتخاب نمایید.

بعد از این مرحله  وارد صفحه ای خواهید شد که می توانید اطلاعات سال مالی شرکت شامل "روز شروع سال مالی" و "ماه شروع سال مالی" را وارد نمایید.

در گام بعد نیز صورتجلسه موسسین هر شرکت ذکر می گردد.

تعیین تقاضانامه، اظهارنامه و اساسنامه

در مرحله تقاضانامه یا اظهارنامه نیز می توانید متن مورد نظر خود را تایپ نمایید یا از متن پیش فرض سایت استفاده نمایید.

سپس می بایست اساسنامه را وارد نمایید. اساسنامه در واقع دستورالعمل و شیوه عملکرد و اداره شرکت است. در این مرحله نیز می توانید متن مد نظر را تایپ نمایید و یا از متن آماده در سامانه استفاده نمایید.

در ادامه نیز می بایست شرکتنامه ارائه گردد. شرکتنامه سندی است که بین دو یا چند شریک برای ثبت شرکت تنظیم می گردد. توجه داشته باشید که در شرکت های بامسئولیت محدود متن شرکتنامه می بایست تنظیم گردد.

مرحله نهایی ثبت شرکت به صورت آنلاین

نهایتاً در صورتی که مدارک و اطلاعات شما کامل باشد ثبت نام منجر به صدور آگهی خواهد شد.

توجه داشته باشید که در آخرین مرحله لیستی از مدارک مورد نیاز نمایش داده خواهد شد که با رؤیت آن می بایست نسبت به تهیه و ارسال آنها از طریق پست اقدام نمایید. با کلیک بر روی گزینه تأیید مدارک مورد نیاز و پس از آن پذیرش پروسه ثبت تقاضای اینترنتی ثبت شرکت به پایان رسیده است و با انجام تمامی مراحل ثبت شرکت درخواست شما توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها بررسی می گردد و نتیجه نیز به صورت اینترنتی به اطلاع شما خواهد رسید و چنانچه تقاضای شما با قوانین و مقررات منطبق بوده و مدارک و مستندات ارسالی کامل باشد، می بایست جهت تولید پیش نویس سند، احراز هویت و اخذ امضای متقاضی ثبت اقدام نمایید.

توجه داشته باشید چنانچه اشاره گردید مدارک مورد نیاز ثبت شرکت ها می بایست از طریق پست به این اداره ارسال گردند.

مدارک ثبت شرکت با توجه به قالب انتخابی شما متفاوت است که می توانید لیست این مدارک را در سامانه ثبت شرکت مشاهده نمایید.