۰ نفر

راز موفقیت کسب و کارها در دنیای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۲۷
کد خبر: 511808
راز موفقیت کسب و کارها در دنیای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به خاطر آوردن دنیای قبل از اینترنت همین حالا هم برای مان سخت شده و عده‌ای از جوان‌ترها هیچ خاطره‌ای از آن دنیا ندارند. حالا در زندگی روزمره‌مان، یک نسخه از همه چیز با سرعت عجیبی در دنیای دیجیتال کپی می‌شود و گاهی اوقات فعالیت دنیای دیجیتال از دنیای واقعی پررنگ تر می‌شود.

درآمدهای هنگفت سایت‌های فروشگاهی و ترندهای شبکه‌های اجتماعی حاکی از این است که کسب و کارها از آن دسته مواردی هستند که در دنیای دیجیتال فعالیت سودمندتری را رقم زده‌اند. اما صاحبان این کسب و کارها چطور به موفقیت‌های این چنینی دست یافته‌اند؟ آیا الگوریتمی برای کسب درآمد در دنیای مجازی وجود دارد؟ پاسخ تمام این سوال‌ها در دل مفهوم دیجیتال مارکتینگ نهفته است.

ک

دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ نامی است که شاید از ابتدای همه گیری کرونا بیشتر به گوشمان خورده است. اما شاید همه ما ندانیم دقیقا  منظور از آن چیست. به طور کلی هر تلاشی برای بازاریابی کالا و خدمات در سطح اینترنت یا با استفاده از ابزارهای دیجیتال را دیجیتال مارکتینگ می‌گوییم. این که شما پستی از محصولات خود را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید و هشتگ‌گذاری انجام دهید یا در وبلاگ‌های آماده درباره خدمات خود مطلب منتشر کنید، یا این که سایت خود را راه‌اندازی کنید، همگی بخش‌های کوچکی از دیجیتال مارکتینگ هستند، اما همه‌ی آن نیستند.

چرا باید هرچه زودتر وارد دیجیتال مارکتینگ شویم؟

زیاد دور نیستند سال‌هایی که کف خیابان‌ها پر از تراکت‌هایی بود که به دست عده‌ی زیادی رسیده بود اما دو

 

رانداخته می‌شد! صاحبان کسب و کارها هرساله هزینه‌های سنگینی برای معرفی خود صرف تبلیغات شهری، تلویزیونی، تلفنی و تراکت‌ها می‌کردند، اما از هر صدنفر یک نفر هم این تبلیغات را نمی‌خواند و از بین کسانی هم که این تبلیغات را می‌خواندند معلوم نبود چند نفرشان به کالا و خدمات تبلیغ شده نیاز داشته باشد؟ چندین نیرو مشغول بازاریابی تلفنی می‌شدند اما تماس‌ها یا پاسخ داده نمی‌شد یا مخاطب را بیش‌تر از این که علاقه‌مند کند کلافه می‌کرد. این هزینه‌های سنگین آن قدر کم بازده بود که عده بسیاری از انجام آن امتناع می‌کردند.

امروزه اما با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهایی که در اختیار بازاریابان دیجیتال قرار دارد، می‌توان با کم‌ترین هزینه کسب و کارها را به مخاطبان واقعی شان رساند.

  • در دنیای دیجیتال می‌توانیم تشخیص بدهیم چه کسانی به احتمال زیاد به محصول و خدمات ما علاقه مند هستند و چه کسانی ممکن است از ما خرید کنند. حتی می‌توانیم تعیین کنیم که کالا و خدمات ما به چه افرادی در چه مناطق جغرافیایی، با چه سن و جنسیتی معرفی شود.
  • در دنیای دیجیتال مارکتینگ ما به دنبال مخاطب راه نمی‌افتیم تا متقاعدش کنیم از ما خرید کند. بلکه مشتری خودش به سراغ ما می‌آید و ما در مسیر برطرف کردن نیازهایش همراه می‌شویم.
  • در دنیای فیزیکی مشتریان ما محدود به محله و شهرمان می‌شوند. در صورتی که در دنیای دیجیتال می‌توانیم از هر نقطه‌ای که قادر به خدمات رسانی باشیم مشتری داشته باشیم. و این یعنی فروش چندین برابر!

دیجیتال مارکتینگ چه بخش‌هایی دارد؟

برای فعالیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ، بایستی از یک یا چند نمونه از موارد زیر کمک بگیرید:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

کک

کمتر کسی را می‌شناسیم که برای یافتن پاسخ سوال‌های خود و جستجو درباره موضوعات موردنیاز به گوگل مراجعه نکند. اگر بخواهیم کسب و کار ما پاسخی باشد که این افراد با جستجو در موتورهای جستجو مثل گوگل آن را بیابند، بایستی سایت راه اندازی کنیم و آن را به صفحه اول نتایج گوگل برسانیم. سایت تازه راه‌اندازی شده مثل نوزاد تازه متولد شده است. نمی‌توان آن را به حال خود رها کرد تا به نتیجه دلخواه برسد. بلکه بایستی به طور مرتب و با تنظیم استراتژی مدون صفحاتی که از نظر گوگل ارزشمند هستند را روی آن ایجاد کنیم و لینک سازی درست نشان بدهیم که وبسایت ارزشمندی ایجاد کرده‌ایم. به این پروسه اصطلاحا بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو گفته می‌شود.

  • بازاریابی محتوا

    یکی از روش‌هایی که می‌توانیم مخاطبان را به سایت خود جذب کنیم بازاریابی محتوا نام دارد. در سایت شما صفحات محدودی به فروشگاه اختصاص می‌یابند. درصورتی که برای این که به گوگل نشان بدهید سایت ارزشمندی دارید به صفحات خوب بیشتری نیاز دارید. بنابراین بایستی یک وبلاگ برای این سایت ایجاد کنید. عباراتی در زمینه فعالیت خودتان که بیشتر در گوگل جستجو می‌شوند یا «کلمات کلیدی» را با استفاده از ابزارها بیابید و درباره آن‌ها مطالبی را ایجاد و منتشر کنید. به این ترتیب هربار که کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خود جستجویی انجام می‌دهند، پاسخ آن را در سایت شما می‌یابند و اعتماد سازی اولیه نسبت به برند شما برایشان شکل می‌گیرد. بنابراین احتمال خرید از شما بالا می‌رود.

  • لینک سازی هدفمند

یکی از مواردی که باعث می‌شود اعتبار سایت شما نسبت به سایر رقبا ثابت شود این است که آن قدر محتوای خوبی بسازید که سایت‌های معتبر دیگر هم به شما لینک داده و به نوعی شما را مرجع به حساب بیاورند. گرچه لینک سازی می‌تواند بسیار مفید واقع شود، اما جزییات بسیاری دارد که در صورت ندانستن آن‌ها ممکن است از اعتبار سایت شما کاسته شود. سایت مرجع آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس، مزایای بک لینک‌ها را چنین عنوان کرده است:

  •  گوگل از طریق بک لینک‌ها در بین وب سایت‌ها می‌خزد و آنها را پیدا می‌کند.
  • گوگل به کمک کیفیت و کمیت این بک لینک‌ها عوامل مختلفی مانند شهرت، اعتبار، آتوریتی، قابل اعتماد بودن و … را برای وب سایت اندازه‌گیری کرده و  در سئو لحاظ می‌کند.
  • وب سایت‌هایی که در زمینه مشابه فعالیت می‌کنند، به یکدیگر لینک می‌دهند. به این ترتیب گوگل موضوع فعالیت سایت‌ها را بهتر تشخیص می‌دهد.  
  • انکرتکست‌ها اطلاعاتی را درباره وب سایت مقصد در اختیار گوگل می‌گذارند.
  • مدیریت و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

ککک

راه‌اندازی وبسایت و تولید محتوا در وبلاگ لازم هست اما کافی نیست. بیش  از ۷۰٪ مردم وقتی بیشتر از یک ساعت در روز را در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، توییتر و... می‌گذرانند. اگر قرار است کسب و کارتان مخاطبان جدیدی داشته باشد، باید در فضاهای جدیدی فعالیت کنید و توجه آن دسته از مخاطبان که در شبکه‌های اجتماعی هستند را نیز به خود جذب کنید.

فعالیت دیجیتال مارکتینگ خود را از کجا شروع کنیم؟

پاسخ به این سوال ساده است. می‌توانید خودتان از همین امروز آستین‌ها را بالا بزنید، بازرایابی محتوا، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، تعیین استراتژی و مدیریت پیج اینستاگرام را مرحله به مرحله بیاموزید و با تجربه اندوزی در آن مهارت کسب کنید. این روش گرچه بسیار ارزشمند است اما نیاز به زمان زیادی دارد. همچنین ممکن است به دلیل آشنا نبودن به فرایندها و به روز شدن دائم الگوریتم‌ها اشتباهاتی انجام بدهید و مجبور شوید هزینه‌ی آن را نیز بپردازید.

روش کوتاه‌تر این است که از آژانس‌های معتبری که در همین حوزه فعالیت‌ می‌کنند کمک بگیرید. برخی از این آژانس‌ها سال‌هاست که در این زمینه فعالیت می‌کنند و نکات ریز موفقیت در این زمینه را تجربه کرده اند. شما با پرداخت هزینه‌ی هریک از خدمات مارکتینگ به صورت جداگانه و یا سپردن صفر تا صد کار به آن‌ها می‌توانید به فعالیت‌های خود ادامه بدهید و مطمئن باشید که در موعد مقرر تحویل خواهید گرفت. از موفق‌ترین این مراکز می‌توان به آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس اشاره کرد که که با ۱۴ برند موفق همکاری داشته و علاوه بر انتشار محتوای آموزشی به  انجام خدمات مربوط به طراحی وبسایت، ارائه استراتژی سئو، خدمات سئو و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌پردازد.