۰ نفر

وجود ۶۰ هزار مرد متاهل ۱۰ تا ۱۸ساله در ایران!

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 508666
وجود ۶۰ هزار مرد متاهل ۱۰ تا ۱۸ساله در ایران!

یک جمعیت‌شناس می‌گوید: یک‌سوم جمعیت مردهای ایران تنها و مجرد زندگی می‌کنند و ۶۰هزار مرد متاهلِ ۱۰ تا ۱۸ساله در کشور داریم که معادل ۲درصد جمعیت مردان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ضمن ارائه آماری از وضعیت مردان جامعه در کشور می‌گوید: بر طبق آمارهای سال۹۵ در حال حاضر ۸۴میلیون نفر جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۴۳میلیون نفر (معادل ۵۰.۵درصد) «مرد» هستند؛ از این ۴۳میلیون نفر، ۱۰.۵میلیون نفر زیر ۱۵سال، ۳۰میلیون نفر ۱۵ تا ۶۴سال و حدود ۳میلیون نفر ۶۵سال به بالا هستند.

وی با بیان اینکه به طور کلی ۳۴میلیون نفر از مردان کشور بیش از ۱۰سال سن دارند، درباره وضعیت تاهل «مردان» توضیح می‌دهد: از تعداد ذکرشده، ۲۱میلیون نفر دارای همسر، ۳۵۰هزار نفر بدون همسر بر اثر فوت، ۴۰۰هزار نفر بدون همسر به دلیل طلاق و ۱۲میلیون نفر ازدواج نکرده هستند؛ به عبارتی حدود یک‌سوم جمعیت مردانِ ۱۰سال به بالا مجرد هستند. 

این جمعیت‌شناس در پاسخ به این سوال که چند نفر از پسران زیر ۱۸سال ازدواج کرده‌اند نیز بیان می‌کند: از جمعیت ۱۰ تا ۱۴ساله پسران حدود ۱.۲درصد و در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ساله پسران ۲.۳درصد ازدواج کرده‌اند که به طور میانگین حدود ۲ درصد از پسران ۱۰ تا ۱۸ساله (معادل ۶۰ هزار نفر) ازدواج کرده‌اند و متاهل‌اند.  

به گفته کاظمی‌پور، بیشترین سهم ازدواج مردان زیر ۱۸سال در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و کرمان است. 

به گفته کاظمی‌پور، از ۲۴ میلیون خانواری که در ایران زندگی می‌کنند، ۲۱میلیون خانوار «مردسرپرست» و حدود ۳میلیون خانوار «زن‌سرپرست» هستند. همچنین حدود ۷۰۰ هزار خانوار یک نفره مردسرپرست در کشور زندگی می‌کنند.  

این جمعیت‌شناس درباره وضعیت اشتغال پسران زیر ۱۸سال نیز این طور توضیح می‌دهد: در آمارها وضعیت اشتغال نیز براساس جمعیت ۱۰ سال به بالا محاسبه می‌شود و ۳۴میلیون نفر از مردان ایران ۱۰سال به بالا هستند که از این تعداد ۱۱میلیون نفر غیرفعال و ۲۲ میلیون نفر فعال هستند. از این ۲۲میلیون نفر، ۱۹.۵میلیون نفر شاغل و ۲.۵میلیون نفر بیکارِ درجستجوی کارند.

بنابر اظهارات کاظمی‌پور، از این ۱۹.۵میلیون نفر شاغل در جمعیت مردان، حدود ۳میلیون نفر در بخش دولتی مشغول به کار هستند؛ حدود ۱۸ میلیون نفر به نحوی بیمه هستند و ۲میلیون نفر دارای کار غیررسمی هستند و فعلا بیمه نیستند. 

این جمعیت‌شناس در ادامه درباره وضعیت اشتغال پسران زیر ۱۸سال نیز اظهار می‌کند: از میان جمعیت پسران زیر ۱۸سال، حدود ۱۰درصدشان شاغل، ۲درصد بیکار و مابقی محصل هستند.

به گفته وی، بیشترین میزان اشتغال جوانان زیر ۱۸سال به ترتیب مربوط به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است.

وی با اشاره به وضعیت آموزش و تحصیلات جامعه مردان همچنین می‌گوید: ۳۷میلیون نفر از مردان در ایران بیش از ۶سال سن دارند که از این تعداد ۱۰میلیون نفر محصل یا دانشجو و بقیه یا شاغل، بیکار بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و یا از کار افتاده هستند. از این تعداد، ۴۲درصد ابتدایی، ۱۷درصد راهنمایی، ۱۱درصد متوسطه، هفت درصد پیش دانشگاهی و ۲۲درصد نیز در حال تحصیل در آموزش عالی هستند. 

کاظمی‌پور در ادامه به میزان مرگ و میر مردان کشور اشاره می‌کند و با بیان اینکه میزان امید زندگی در جامعه آقایان حدود ۷۲ سال است، می‌افزاید: در سال ۹۸ حدود ۳۷۰ هزار فوت رخ داد که ۵۷ درصد از فوتی‌ها در مردان اتفاق افتاد. در واقع میزان فوت مردان همواره از زنان بیشتر است.

این جامعه‌شناس به آمارهای اعلام‌شده توسط ثبت احوال درخصوص میزان مرگ و میر در بهار و تابستان سال ۹۹ نیز اشاره و بیان می‌کند: در دو فصل بهار و تابستان مرگ و میر مردان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ هزار مورد افزایش داشته است که می‌توان آن را ناشی از کرونا دانست. این درحالی است که مرگ و میر در جامعه زنان حدود ۱۵ هزار مورد افزایش داشته است. 

او ادامه می‌دهد: بیشترین عامل مرگ، انواع بیماری‌های قلبی و عروقی است که ۴۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌ها را پوشش می‌دهد. همچنین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در مردان بیشتر از زنان است. به طوری که تصادفات برای مردان در رتبه دوم و برای زنان در رتبه سوم قرار دارد. این درحالی است که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان برای زنان در رتبه دوم قرار دارد. 

کاظمی‌پور در ادامه با اشاره به مسائل جامعه مردان اظهار می‌کند: مردان نان‌آور خانواده هستند و بسیاری از آنها شغل آزاد دارند و هزینه آن بسیار بالاست. چندین سال است که بحث تورم وجود داشته و امسال نیز با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم که در پی آن هزینه‌های زندگی برای خانواده‌ها به ویژه مردان که نان آور هستند سخت شده است.