۰ نفر

فوری/ رنو و پژو به ایران بازمی‎گردند؟

۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۴۸
کد خبر: 508484
فوری/ رنو و پژو  به ایران بازمی‎گردند؟

نایب رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به احتمال گشایش‌های بین‌المللی در فضای سیاسی و رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این فضا خودروسازان جدیدی به بازار کشورمان وارد شوند، اما احتمال بازگشت رنو و پژو ضعیف است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اصغر خسروشاهی افزود: انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان بزرگ داخلی، برخلاف ادوار گذشته از انعقاد قراردادهای سی.کی.دی‌کاری و مونتاژکاری کامل پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود قراردادهای جدید احتمالی با داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد همراه باشد تا به‌روزرسانی صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی داخلی را به دنبال داشته باشد و باید سرمایه‌گذاران خارجی را به این سمت‌و سو سوق داده و مجاب کنیم.

خسروشاهی ادامه‌داد: ‌اگر برنامه‌ای به‌جز این طراحی شود، به‌طور قطع به زیان قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مذاکره‌ای برای ورود خودروسازان خارجی به کشورمان انجام نشده، یادآور شد: شرکت پژو که در سال‌های گذشته بازار بزرگی در کشورمان برای خود دست و پا کرده بود، با شرکت‌های آمریکایی در حال همکاری است و به همین دلیل احتمال حضور مجدد آن در ایران بسیار ضعیف است، اگر هم خواستار حضور مجدد باشد به شیوه و قراردادهای گذشته مخالفیم.

نایب رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اضافه‌کرد:‌ شرکت فرانسوی رنو نیز که پس از دور دوم تحریم‌ها کشورمان را ترک کرده بود، به‌تازگی ۱۸۰ نفر نیروی کار ایرانی خود را اخراج کرده و به نظر نمی‌رسد که به‌دنبال سرمایه‌گذاری و چالش تازه‌ای در ایران باشد.

وی گفت: به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی در دوره پس از تحریم‌ها بیشتر راغب باشند که در بازار کشورمان حضور یابند و در این مسیر باید مراقب بود فقط شرکت‌های دارای فناوری بالا و به‌روز آن هم با قراردادهای همکاری مشترک و با درصد داخلی‌سازی بالا حضور یابند.