۰ نفر

دیوارپوش‌های طرح آجر: آیا برای خانه شما مناسب هستند؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳
کد خبر: 504660
دیوارپوش‌های طرح آجر: آیا برای خانه شما مناسب هستند؟

آجر، یکی از متریال‌های قدیمی است که سابقه استفاده از آن در ساختمان‌سازی به گذشته‌های دور برمی‌گردد. در ایران، بقایای کوره‌های آجرپزی و سفال‌پزی در سیلک کاشان و شوش پیدا شده که قدمت آن‌ها به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد. همچنین در هند شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد استفاده از آجر در این کشور سابقه 6 هزار ساله دارد.

آجر به راحتی با انواع متریال‌ تلفیق می‌شود و با تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل ایرانی مطابقت پیدا می‌کند. این روزها با پیشرفت تکنولوژی محصولاتی تحت عنوان دیوارپوش‌های طرح آجر وارد بازار شده‌اند که می‌توانند در بسیاری از فضاها جایگزین آجرهای معمولی شوند. این محصولات شبیه آجر به نظر می‌رسند و از آن‌ها می‌توان در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد.

معمولا زمانی که می‌خواهید دیوار ظاهری شبیه آجر را تداعی کند از دیوارپوش‌های طرح آجر استفاده می‌کنید. اگر دیوار وزن آجر را تحمل نمی‌کند یا فضای کافی وجود ندارد، می‌توانید این نوع دیوارپوش‌ها را جایگزین آجر معمولی کنید. استفاده از این متریال در هنگام بازسازی خانه و هنگامی که آجر معمولی کارآیی ندارد، ایده مناسبی است.

ضخامت آجرهای معمولی 100 میلی‌متر است. در حالیکه این دیوارپوش‌ها فقط 20 میلی‌متر ضخامت دارند و حتی ممکن است ضخامت آن‌ها به کمتر از این مقدار هم برسد. به عبارت دیگر، وزن دیوارپوش‌های طرح آجر در مقایسه با آجر معمولی کمتر است.

در این نوشتار، همه اطلاعاتی که باید در مورد استفاده از این دیوارپوش‌ها بدانید، در اختیارتان قرار می‌دهیم.

چند نوع دیوارپوش طرح آجر وجود دارد؟

دو نوع از این دیوارپوش‌ها وجود دارد. نوع اول، دیوارپوش کامپوزیت است که دارای طرح آجر است و باید بعد از نصب رنگ شود. نوع دوم، دیوارپوش‌های آجری هستند که باید با رنگ در قالب‌های آجری با ضخامت کم و در داخل کوره تولید شوند.

دیوارپوش کامپوزیتی طرح آجر

این دیوارپوش‌ها از جنس کامپوزیت هستند و از پلی‌استر و رزین تشکیل شده‌اند. وزن هر ورق کامپوزیت حدود 12 کیلوگرم و اندازه آن 3/1 در 3/2 متر است. این دیوارپوش‌ها قابلیت رنگ‌پذیری دارند و بعد از نصب و سمباده‌کشی طبق سلیقه شما رنگ‌آمیزی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:طریقه آماده سازی بستر و زیرسازی مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان

دیوارپوش کامپوزیتی طرح آجر سریع نصب می‌شود، در برابر رطوبت و حرارت مقاومت خوبی دارد و قابل شستشو است. اما توانایی مقاومت در برابر ضربات سخت را ندارد. به طوریکه ضربات محکم موجب ایجاد ترک‌های ریز روی این محصولات می‌شوند.  

دیوارپوش آجری

این متریال از جنس آجر بوده و از نظر ابعاد و اندازه هم مشابه آجر است. ولی ضخامت آن از آجر معمولی کمتر و بین دو سانتی‌متر تا هشت میلی‌متر است.

این دیوارپوش‌ها به دو روش تولید می‌شوند. در روش اول، در دمای 70 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند و از آن‌ها فقط برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. در روش دوم، از دمای بالاتری استفاده می‌شود. در نتیجه محصول تولیدی نسوز است و می‌توان از آن‌ برای محیط‌های بیرونی هم استفاده کرد.

دد

برای استفاده از این متریال، آجرها با چسب و صلیب نگهدارنده روی دیوار نصب می‌شوند. سپس با استفاده از ملات و پودر بندکشی مخصوص، ظاهری شبیه درزهای بین آجرها را تداعی می‌کنند.

این دیوارپوش‌ها و پودر بندکشی آن‌ها از رنگ‌بندی متنوعی برخوردار ‌هستند. به همین دلیل، می‌توان از آن‌ها برای انواع سبک‌های دکوراسیون استفاده کرد. به عنوان مثال، دیوارپوش سفید برای دکوراسیون مدرن و دیوارپوش قرمز برای دکوراسیون سنتی بسیار مناسب هستند.

قیمت دیوارپوش‌های طرح آجر چقدر است؟

قیمت این محصولات در مقایسه با یک دیوار آجری معمولی کمی بیشتر است. علاوه بر این، چسبی که برای نصب آن‌ها استفاده می‌شود از ملات سیمان گران‌تر است.

مزایای استفاده از دیوارپوش طرح آجر چیست؟

از این دیوارپوش‌ها زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید یک نمای آجری داشته باشید اما به چند دلیل استفاده از آجرهای معمولی امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال، فضای موجود اجازه استفاده از آجر معمولی را به شما نمی‌دهد.

دیوارپوش‌های طرح آجر بسیار سبک‌تر از آجرهای معمولی هستند. بنابراین، نیاز به فونداسیون قوی ندارند و این موضوع به صرفه‌جویی در هزینه‌های شما کمک می‌کند.

این محصول دکوراتیو کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی دارد. چون معمولا استفاده از آجرهای معمولی برای داخل ساختمان فاقد جذابیت است. در مقابل، دیوارپوش‌های طرح آجر رنگ‌های متنوعی دارند و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود فضا زیباتر به نظر برسد.

به طور کلی، مزایای استفاده از دیوارپوش آجری عبارتند از:

  1. ماندگاری و طول عمر بالا
  2. نصب راحت
  3. مقاومت در برابر رطوبت
  4. عایق نسبی صوت و حرارت
  5. ضخامت کم
  6. برخورداری از تنوع رنگ
  7. زیبایی ظاهری
  8. قابلیت استفاده در فضاهای مختلف

آیا نصب دیوارپوش‌های طرح آجر دشوار است؟

اجرای دیوارپوش‌های طرح آجر به کاشی‌کاری دیوار شباهت زیادی دارد و مهارت‌های مورد نیاز برای نصب آن‌ها در مقایسه با آجرچینی دیوار متفاوت است. این دیوارپوش‌ها با استفاده از چسب به دیوار نصب می‌شوند. سپس فاصله بین آن‌ها پر می‌شود تا شبیه فضای بین آجرهای معمولی به نظر برسد.

از چه چسبی برای دیوارپوش طرح آجر استفاده می‌شود؟

وقتی سطح مورد نظر خود را برای قرار دا‌دن دیوارپوش انتخاب کردید، می‌توانید نسبت به تهیه چسب مناسب اقدام کنید. انتخاب صحیح چسب برای این نوع دیوارپوش‌ها ممکن است کمی گیج کننده باشد. اما به طور کلی چند گزینه در این مورد وجود دارد:

  • چسب بر پایه سیمان: مشابه چیزی است که برای کاشی استفاده می‌شود. این نوع چسب ارزان‌تر بوده و برای دیوارپوش‌های سنگین‌تر و دیوارهای خارجی مناسب است.
  • چسب بر پایه اپوکسی: پایه روغنی دارد و برای دیوارهای داخلی که خیس نمی‌شوند مناسب است.

ددد

آیا می‌توان از دیوارپوش طرح آجر برای داخل ساختمان استفاده کرد؟

دیوارپوش‌های طرح آجر جایگزین مناسبی برای آجرهای سنتی هستند. استفاده از این محصولات یک ایده عالی برای ایجاد یک طراحی منحصر به فرد است.

این متریال هم در طراحی نمای ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. از دیوارپوش‌های طرح آجر در مکان‌های مختلف از جمله ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری، مغازه‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها استفاده می‌شود.

شما می‌توانید از این محصولات در منزل خود و برای طراحی اتاق‌ها، آشپزخانه و حمام استفاده کنید. در دکوراسیون داخلی نقاطی وجود دارند که به آن‌های نقطه کانونی گفته می‌شود. برای طراحی این نقاط بهتر است از دیوارپوش‌های متفاوتی مثل دیوارپوش‌های طرح آجر استفاده کرد. دیوار پشت تلویزیون، یکی از این نقاط کانونی است که استفاده از دیوارپوش‌ها در آن کاربرد دارد.