۰ نفر

فوری/ پیش بینی همتی از ریزش قیمت دلار

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 502506
فوری/ پیش بینی همتی از ریزش قیمت دلار

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: علت نوسان ارز بیشتر روانی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی دیشب در گفتگوی ویژه خبری سیما با اشاره به اینکه مسئولان باید در اظهارنظرهایشان دقت کنند، گفت: به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم، اما انتظارات تعدیل خواهد شد و قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می رسد.

وی افزود: بانک مرکزی طرفدار این نیست که قیمت ارز بالا بماند تا دولت نقدینگی تامین کند؛ بلکه بانک مرکزی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نقدینگی مورد نیاز دولت را تامین نماید؛ این در حالی است که سال قبل ۱۵ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده که بانک مرکزی ۷ میلیارد دلار آن را از ذخایر خود تامین کرده است.

همتی گفت: نرخ ارز در بازار ربطی به تامین ارز دولتی ندارد؛ ضمن اینکه امسال نیز بانک مرکزی بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر خود تامین کرد؛ این در شرایطی است که برخی معتقد بودند که بازار را باید با ارزپاشی تعدیل کرد؛ اما بانک مرکزی این کار را نکرد و محکم ایستاد و علیرغم بی سابقه ترین فشارهای تحریم، کالاهای مردم را با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کرد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص آخرین وضعیت درآمدهای ارزی گفت: وضع درآمدهای ارزی خوب است ولی نمی توان رقم را اعلام کرد.

همتی با بیان اینکه احساس کردم که مسئولان کشور عمان در مذاکرات طولانی و مفصل خود با ایران، عزم جدی برای همکاری با ایران دارند گفت: ما منابع ارزی خوبی در عمان داشتیم که از آن استفاده کردیم و امیدواریم این روابط بهبود یابد. از منابع بلوکه شده خود در عمان استفاده کردیم و در مقابل، از کره‌ای ها برای عدم آزادسازی منابع خود شکایت خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه من همچنان مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی زمانی به کالاهای اساسی داده شد که البته آن زمان نرخ دلار نیمایی ۷ هزار تومان بود؛ اما به تدریج ارز نیمایی رشد کرد؛ اما در همان مقطع ما تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی را کمتر کردیم؛ اما وقتی که فاصله بالا رفت، مجبور هستیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر تزریق کنیم.

وی افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۳ هزار تومانی برسد، ممکن است مردم آسیب ببینند؛ این در حالی است که روغن، سویا، ذرت و برخی نهاده های دامی اکنون در بازار بین ۹ تا ۱۳ هزار تومانی به ازای هر دلار در حال تامین است؛ این در حالی است که اگر این ارز به ۲۳ هزار تومان برسد، حتما دیگر نرخ کنونی در بازار اعمال نخواهد شد.

همتی گفت: معتقدم که ارز باید تک نرخی باشد تا رانتی وجود نداشته باشد؛ اما جابجایی منابع از ۴۲۰۰ تومانی به ارز آزاد باید خیلی با دقت انجام شود که شوک تورمی نداشته باشیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر بنای دلار ۲۳ هزار تومان باشد، باید این نرخ باز هم کاهش یابد پس نوسان در قیمت‌ها خواهیم داشت؛ گفت: ما مسائل روزمره مردم را به شرایط بازار آزاد نمی توانیم بسپاریم؛ ضمن اینکه اگر تحریم ادامه یابد باید روی خوراک روزانه مردم کنترل بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: من مخالف برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم؛ اما مسائل کشور مسائلی نیست که یک شب آزمون کنیم و فردا اعمال نماییم.