۰ نفر

افزایش شفافیت با مالیات

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۱۰
کد خبر: 500875
افزایش شفافیت با مالیات

بهراد منتظری، مدیرعامل شرکت آهن‌آنلاین، روز گذشته در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران توضیح ‌داد: اکنون شرایط بازار فولاد به‌گونه‌ای است که سود واسطه‌ها کاهش یافته و تولیدکننده است که از سود اختلاف نرخ در بازار برخوردار می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ مدیرعامل این شرکت ادامه داد: سیاست‌های موجود در سه قوه باعث شده که رانت و یا شکاف قیمتی از دست واسطه خارج شده و به دست تولیدکننده برسد. به عنوان مثال در خرید میلگرد و تیرآهن هر فردی که دارای یک کد اختصاصی و روزمه مالیاتی شفاف باشد، می‌تواند از بورس کد دریافت کند و پس از آن به معامله در این بازار بپردازد.

وی تاکید کرد: البته نکته مهم اینجاست که برای معاملات ورق، شمش، اسلب و امثال این موارد بدین گونه نیست و فرد باید مصرف کننده این نوع کالا باشد. البته از اواخر سال 98 در قیمت میلگرد و تیرآهن شکاف قیمت چندانی وجود نداشته است.

منتظری درخصوص قیمت ورق خاطرنشان کرد: در بازار فاصله و یا گپ قیمتی برای عرضه فولاد وجود دارد؛ اگر نرخ‌های موجود در بازار آزاد و بورس کالا را بررسی کنیم به این فاصله قیمتی می رسیم.

وی ادامه داد: با اضافه شدن نظارت، تولیدکننده‌ها تنها در زمان تولید محصول می‌توانند به خرید این ورق‌ها بپردازند؛ به نوعی رانت از دست واسطه‌گرها خارج شده ولی همچنان این شکاف قیمت بین بازار و بورس موجود است، ولی فقط تولیدکننده‌ها می‌توانند از این شکاف استفاده کنند.

شفاف‌سازی مالیات‌ها

بهنام کیامرزی، رییس هیات مدیره آهن‌آنلاین، تاکید کرد: مالیات یکی از مهم‌ترین ارکان شرکت ماست و این شرکت، یک شریک 25 درصدی با عنوان سازمان امور مالیاتی دارد.

وی تاکید کرد: بحث مالیات را می‌توان از دو بخش بررسی کرد نخست؛ برای پیشرفت کشور و خروج اقتصاد از تک محصولی بودن باید مالیات پرداخت کنیم و بخش دوم نیز کاهش رقیبانی است که عملکرد شفافی ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: رقبای موجود در حوزه آهن‌آلات عملکرد شفافی ندارند، مالیات نمی‌دهند و زمانی که سازمان امور مالیاتی بر روی این موضوع فشار بیاورد می‌تواند مجموعه دانش‌بنیانی همانند آهن‌آنلاین می‌تواند بیش از گذشته پیشرفت کند چرا که شفافیت پیش گرفته است.

به گفته کیامرزی بسیاری از فعالین در این حوزه با واژه‌ای با نام مالیات و مالیات بر ارزش افزوده آشنا نیستند و هرچه شفافیت در این حوزه افزایش یابد شرکت‌های دانش بنیانی همانند آهن‌آنلاین بیش از پیش دیده می‌شوند.

نبود منابع انسانی متخصص

بهراد منتظری در خصوص معضلات کارآفرینی در حوزه آهن توضیح داد: عدم وجود هماهنگی و همچنین کند بودن روند انجام کار در سازمان‌های دولتی یکی از معضلات مهمی است که باید به آن توجه شود. به عنوان مثال مشکل یا موضوعی که می‌تواند ظرف چند روز حل شود، روند حل آن مشکل حدود چهار ماه به طول می‌انجامد و این اتفاق باعث ضررهای بسیاری به کارآفرینان می‌شود.

عدم آگاهی مدیران

این مدیر کارآفرین تاکید کرد: عدم داشتن آگاهی بعضی از مدیران سازمان‌های دولتی نیز معضل دیگری است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. در بعضی از سازمان‌ها مدیرانی وجود دارند که قوانین را به درستی اجرا نمی‌کنند؛ درواقع هدفشان حل مشکل کارآفرینان نیست و بیشتر به دنبال سنگ‌اندازی هستند. وجود فقط یک نفر در یک سازمان باعث می‌شود، سازمانی که جهت رشد دادن و توسعه کشور و کمک به کارآفرینان ایجاد شده، به دلیل وجود فقط یک مدیر ناآگاه برعکس عمل کرده و باعث شکست یک استارتاپ، مهاجرت کارآفرینان و خروج آن‌ها از کشور شود.

فولادسازان ذخیره‌ای ندارند

مدیرعامل شرکت آهن‌آنلاین، تصریح کرد: امروزه فولادسازان تولیدات خود را انبار نمی‌کنند، بلکه آن را به وسیله بورس کالا به سمت مصرف هدایت می‌کنند، مطالعات گویای مصرف بالا در کشور است.

پیش از این اعلام شده بود، تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، توان سالیانه ۱۸ میلیون تن تولید این محصولات را دارند، اما به دلیل نبود مواد اولیه، به طور متوسط با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت به فعالیت می‌پردازند.

ضمن اینکه ۱۶۰ کارخانه لوله و پروفیل فولادی، در قالب صنعت تکمیلی پایین دستی فعالیت دارند که ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل مستقیم و حدود ۵۰۰ هزار شغل غیر مستقیم قابل تخمین است.

 بهراد منتظری تصریح کرد: بررسی ارقام صادرات محصولات فولادی حاکی از آن است که ورق مبارکه کمترین سهم را داشته و بیشتر در بازار داخل عرضه شده و تقاضای داخل بالا رفته است.

مدیرعامل آهن‌آنلاین تصریح کرد: سال‌های گذشته برای خرید آهن‌آلات تا سطح ۳۰ درصد تفاوت قیمت در بازار وجود داشت، اما امروز اختلاف نرخ فروشندگان در دامنه دو تا سه درصد ارزیابی می‌شود.

ارزیابی شیوه در بازار فولاد مچینگ

منتظری گفت: شیوه عرضه فولاد به روش مچینگ مربوط به فولاد مبارکه است؛ ضمن اینکه به خرید سرعت می دهد. زیرا خریداران این واحد فولادساز، صنایع پایین دستی و در واقع تولیدکنندگان محصولات فولادی محسوب می شوند.

پیش از این معاون فولاد مبارکه اصفهان گفته بود: توزیع این واحد صنعتی براساس سیستم عرضه مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی شده و روش فروش در سامانه مچینگ به این شکل است که ابتدا مبارکه به شکل عرضه مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کند و در عرضه هفتگی براساس همان قیمت کشف‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند.

اقتصاد دولتی؛ پیامد رانت

بهراد منتظری گفت: فولادسازان بزرگ مانند مبارکه و ذوب آهن اصفهان با مشخصه مدیریت دولتی اداره می‌شوند و در نتیجه اقتصاد دولتی پیامد رانت را هم به دنبال دارد.

وی یادآور شد: جهان امروز فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را با استفاده از تسهیلات تشویقی حمایت می‌کند، انتظار می‌رود در کشورمان نیز موضوع مالیات این بخش مورد بازنگری قوه مقننه قرار گیرد که بستری مناسب برای رشد فراهم شود.

بهنام کیامرزی نیز خاطرنشان کرد: چنانچه خصوصی‌سازی واقعی تحقق یابد، رانت ایجاد نمی‌شود و امروز در کنار مدیریت دولتی، شبه دولتی نیز شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: رانت ایجاد شده در بستر بازار فولاد، با بازنگری در روش‌ها قابلیت اصلاح دارد و این مهم نیازمند اقتدار دستگاه‌های نظارتی است.

وی گفت: فولادسازان بزرگ مانند مبارکه و ذوب آهن اصفهان با مشخصه مدیریت دولتی اداره می‌شوند و در واقع اقتصاد دولتی پیامد رانت را هم به‌دنبال دارد.

به گفته وی، شرایط کشورمان در زمان کنونی وضعیت جنگ اقتصادی است و تولیدات و ذخایر با شکل مناسب باید تبدیل به ثروت شود و از این شرایط خارج شویم.