۰ نفر

اطلاعاتی کاملی در خصوص شاخص بورس

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
کد خبر: 493736
اطلاعاتی کاملی در خصوص شاخص بورس

حال که تا اینجا با مفاهیم بورسی آشنا شدید، بهتر است راجع به شاخص های بورسی هم اطلاعات کسب کنید.

 ما در این مقاله قصد داریم که به شما شاخص های بورسی  و مفاهیم آن ها را آموزش دهیم و همچنین شما را با دوره آموزش مبتدی تا پیشرفته بورس در ایران آشنا کنیم ، تا انتهای آموزش همراه ما باشید.

شاخص بورس تهران چیست؟

در حقیقت، شاخص بورس تهران، معیاری برای میانگین گرفتن از رشد یا ریزش سهامِ شرکت‌های بورسی می باشد.

به ویژه این که شاخص بورس تهران در رسانه‌ها را  با نام شاخص بورس ایران می شناسند

ب

شاخص کل بورس چیست؟

به میانگین کل نوسانات موجود در بازار بورس، شاخص کل می گویند، این شاخص در واقع نشان دهنده وضعیت عمومی بازار است و رشد شاخص بورس به معنای رشد بازار بورس است. بهتر بدانید که این شاخص توسط سهم های بزرگ راحتتر تغییر پیدا میکند به عنوان مثال اگر سهام شستا در یک روز تغییر داشته باشد به راحتی میتوان تغییر در شاخص مشاهده کرد.

نحوه محاسبه شاخص کل بورس

خوب است بدانید که فرمول محاسبه ی شاخص کل بورس نه مثل محاسبه دلتا و یا فیثاغورث است، نه انتگرال و مشتق! بلکه فرمول محاسبه شاخص کل به شکلی طراحی شده که به نسبت بزرگ یا کوچک بودن شرکت‌ها توجه می‌کند.

عملکرد شاخص بورس

شاخص بورس سهام اگر احساس کند که سرمایه گذاران در حال فرسودگی اقتصادی هستند. یک فهرست از داده های شرکت های مختلف در صنایع را جمع آوری می کند. این داده ها با هم تصویری را تشکیل می دهند که به سرمایه گذاران کمک می کند تا سطح قیمت فعلی را با قیمت های گذشته مقایسه کنند تا عملکرد بازار را محاسبه کنند.

<<بهتر است بدانید>>

  • برخی از شاخص ها بر روی زیرمجموعه کوچکتر بازار تمرکز دارند
  • اندازه شاخص ها نیز متفاوت است ، برخی از آنها تعداد انگشت شماری از سهام را ردیابی می کنند و برخی دیگر هزاران سهام را جستجو می کنند. هر شاخص هدفی منحصر به فرد دارد زیرا سرمایه گذاران مختلف به بخشهای مختلف علاقه مند هستند.

بب

شاخص های سهام کمتر شناخته شده

فراتر از این شاخص های معروف بازار سهام ، هزاران شاخص کمتر شناخته شده وجود دارد. شما می توانید شاخص هایی پیدا کنید، که عملکرد سهام در یک کشور خاص را نشان می دهد، یا در بخش خاصی از اقتصاد تجارت می کنند.

برخی از شاخص ها، شرکت های بزرگ ، متوسط و کوچک را به دسته های مختلف تفکیک می کنند. برخی دیگر از استراتژی های سرمایه گذاری مانند رشد ، ارزش یا سرمایه گذاری سود سهام برای انتخاب سهام مولفه استفاده می کنند.

تقریباً هر نوع سهام مورد علاقه شما ، شاخصی برای آن وجود دارد. افزایش صندوق های سرمایه گذاری شاخص و ETF منجر به تکثیر شاخص ها شده تا به مدیران صندوق کمک کند تا از استراتژی های منفعلانه سرمایه گذاری برای به حداقل رساندن هزینه ها استفاده کنند و به سرمایه گذاران اجازه دهد تا سبدگردانی را دقیقاً به دلخواه خود تنظیم کنند.

  • معرفی شاخص هم وزن

به معیاری که برای میانگین گرفتن یکسان از بازار سرمایه استفاده می شود، شاخص هم وزن می گویند.

اگر سهام‌های بازار منفی باشند تکلیف شاخص هم وزن چه می شود؟

اگر چنین باشد اما صرفا چند سهام بزرگ بازار مثبت باشند، شاخص کل مثبت می‌شود؛ اما حتما در چنین مواردی شاخص هم وزن منفی خواهد بود.

<<به طور کلی شاخص هم وزن میانگینی از کل بازار است اما، بر عکس شاخص کل بورس، بدون درنظر گرفتن بزرگ یا کوچک بودن سهام‌ها انجام می گیرد.>>

تفاوت شاخص کل با شاخص هم وزن

می دانید تفاوت اصلی شاخص کل با شاخص هم وزن در چیست؟

تفاوت آنها در، در نظر نگرفتن ارزش سهام است.

شاخص هم وزن از تمام سهام‌های بازار به صورت یکسان میانگین می‌گیرد؛ ولی شاخص کل بیشترین تاثیر خود را از سهام‌های بزرگ می‌گیرد.

ببب

برای درک بهتر شاخص ها

  • یک شاخص ، عملکرد قیمت یک سبد اوراق بهادار را با استفاده از یک معیار استاندارد و روش خوب اندازه گیری می کند.
  • شاخص ها در بازارهای مالی اغلب به عنوان معیار برای ارزیابی عملکرد یک سرمایه گذاری استفاده می شوند.

شاخص صنعت بیانگر چیست؟

شاخص صنعت در حقیقت نشان دهنده ی وضعیت عمومی یک صنعت در بورس است.

همانطور که می دانید در بازار سرمایه شرکت‌های مختلفی وجود دارند که دسته‌ای از این شرکت‌ها در یک صنعت به فعالیت می پردازند.

<< به طور مثال سهام ذوب آهن اصفهان، سهام فولاد مبارکه و سهام فولاد هرمزگان در یک صنعت در حال فعالیت هستند که به مجموع این سهام‌ها در کنار هم صنعت فولادی گفته می‌شود.>>

و در ادامه، شرکت‌هایی که در یک صنعت فعالیت می کنند، از آنها میانگینی گرفته شده و به صورت شاخص رسم می‌شوند که به آن شاخص صنعت می‌گویند.

روشی دیگر برای تعیین ارزش سرمایه گذاری، این بار با شاخص صنعت

قطعا می دانید که تحلیلگران برای شناسایی سهام از روش های مختلفی استفاده می کنند که یکی از این روش ها، تحلیل شاخص یک صنعت است ! زیرا به این روش، به طور کلی متوجه می‌شوند این صنعت ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر.

این قسمت از آموزش بورس هم به پایان رسید، امیدواریم راجع به شاخص های بورس توضیحات خوبی داده باشیم، برای آموزش قسمت های بعدی بورس با سایت استاد محرابی، مراجعه کنید.