۰ نفر

صندوق بین المللی پول تشریح کرد؛

کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به ۶۰درصد

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲
کد خبر: 492997
کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به ۶۰درصد

صندوق بین المللی پول گزارش داد سهم دلار آمریکا از ذخایر ارز خارجی در سه ماهه سوم امسال به 60.4 درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، صندوق بین المللی پول گزارش داد، سهم دلار آمریکا از ذخایر ارز خارجی در سه ماهه سوم امسال به 60.4 درصد کاهش یافته است، این رقم در سه ماهه دوم 61.2 درصد بود.

با این حال، دلار همچنان بیشترین سهم را در بانک های مرکزی در اختیار دارد اما در سال گذشته این رقم برابر با 61.5 درصد بوده است. سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در دو فصل متوالی در حال کاهش است.

به نوشته این گزارش، ذخایر جهانی، دارایی های بانک های مرکزی هستند که به صورت ارزهای مختلف نگهداری و درجه اول برای پشتیبانی از بدهی های شان استفاده می شوند. بانک های مرکزی گاهی از ذخایر برای حمایت از ارزهای خود استفاده می‌کنند.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، IMF، ذخایر ارزی جهان در سه ماهه سوم به رکورد 12.254 تریلیون دلار رسیده است. این رقم در سه ماهه دوم برابر با 12.012 تریلیون دلار بوده است.

کل ذخایر ارزی به دلار آمریکا در جهان برابر در سه ماهه سوم با 6.937 تریلیون دلار یا 60.4 درصد کل ذخایر جهان بوده است. این ذخایر در سه ماهه دوم 6.899 تریلیون دلار برابر با 61.2 درصد بوده است.

برخی از تحلیلگران با توجه به از دست رفتن قدرت ژئوپلتیکی آمریکا، بار سنگین بدهی این کشور و ظهور ارزهای جایگزین، در مورد ادامه برتری دلار به عنوان یک ارز ذخیره در جهان دچار تردید شده‌اند.

دلار تا این زمان از سال جاری میلادی، 6.4 درصد از ارزش خود را از دست داده است که بدترین عملکرد از سال 2017 به شمار می‌رود.