۰ نفر

تفاوت اسید اسکوربیک و سدیم آسکوربات

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶
کد خبر: 491411
تفاوت اسید اسکوربیک و سدیم آسکوربات

یکی از مهم ترین مواد لازم برای حفظ سلامت بدن انسان ها، ویتامین C است. این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت کرده و مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود. ترمیم بافت ها و تولید برخی از انتقال دهنده های عصبی نیز از دیگر مزیت های این ویتامین و از جمله تاثیراتی است که مصرف این ماده بر بدن انسان ها می گذارد.

 اسید اسکوربیک و سدیم آسکوربات هر دو از انواع ویتامین C به شمار می آیند. تفاوتی که این دو با یکدیگر دارند، در ترکیبات آن ها است. اسید اسکوربیک یک ترکیب آلی بوده و سدیم آسکوربات به آنیون اسید اسکوربیک گفته می شود که با حذف یک اتم هیدروژن به دست می آید. در این مطلب قصد داریم به معرفی هر یک از انواع ویتامین C و بررسی ویژگی ها و خواص هر کدام بپردازیم.

اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک که بیشتر تحت عنوان ویتامین C شناخته می شود، نوعی ویتامین محلول در آب است که به شکل کریستال های سفید یا زرد روشن یافت می شود. این ماده خاصیت ضد باکتری داشته و اگر در معرض نور قرار گیرد تغییر رنگ داده و تیره می شود. این ماده مغذی را می توان در سبزیجات و میوه های گوناگون مانند پرتقال، گریپ‌ فروت، لیمو ترش، لیمو شیرین، توت‌فرنگی، کیوی و بسیاری از میوه‌های شیرین پیدا کرد. اسید اسکوربیک برای حفاظت از پوست، رگ ‌های خونی، استخوان ها و غضروف و بهبود زخم ها بسیار مفید و لازم بوده و از ابتلا به برخی بیماری ها چون انواع سرطان جلوگیری می کند. همچنین مانند روی و ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. این ماده در صنایع گوشتی و تولید فرآورده های گوشتی کاربرد داشته و به عنوان ماده نگهدارنده عمل کرده و موجب کاهش نیتریت و حفظ رنگ و بوی محصولات می شود. از مزیت ها و فواید ویتامین C می توان به نقش آن در استحکام دندان ها و لثه ها، ترمیم بافت ها، کمک به جذب آهن، محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی، کاهش کلسترول،  جلوگیری از ابتلا به آب مروارید و ... اشاره کرد. درد مفصل و دردهای عضلانی، خون‌ریزی لثه و بثورات پا، خستگی و ضعف عضلانی از علائم کمبود ویتامین C (اسید اسکوربیک) به شمار می روند. مادران باردار و شیرده، بیماران تیروتوکسیکوز، کسانی که تغذیه مناسبی در سنین کودکی نداشتند و همین طور افراد مبتلا به سوء تغذیه در گروه افرادی قرار می گیرند که بیشتر به کمبود ویتامین C دچار می شوند. چنین افرادی باید حتما ویتامین C بیشتری مصرف کرده و یا خرید اسید اسکوربیک به عنوان یک مکمل را در دستور کار خود قرار دهند.

سدیم آسکوربات

سدیم آسکوربات نیز نوع غیراسیدی و بافر از ویتامین C محسوب می شود که در گروه نمک های معدنی قرار می گیرد. تفاوت اسید اسکوربیک و سدیم آسکوربات در این است که اسید اسکوربیک شکل خالص ویتامین C بوده ولی سدیم آسکوربات نمک سدیم اسید اسکوربیک است. اما به طور کلی می توان گفت که ویتامین C (از هر نوعی) نقش بسیار مهم و حیاتی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و همین طور برای تولید کلاژن و سلامت پوست، استخوان ها و مفاصل ضروری است. سدیم آسکوریات آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و رادیکال های آزاد را مهار می کند و به این ترتیب می توان گفت که در حفظ بافت های سالم تاثیر به سزایی دارد. از این ماده به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از واردکنندگان اصلی محصولات شیمیایی و یکی از شرکت های فعال در حوزه تامین مواد اولیه بوده و شما می توانید به منظور سفارش و خرید سدیم اسکوربات و سایر محصولات شیمیایی به سایت این مجموعه مراجعه کرده یا با شماره تلفن 031-95023710-6 یا 0912 485 0508 تماس بگیرید.

آسکوربیل پالمیتات

یکی دیگر از انواع ویتامین C، آسکوربیل پالمیتات است. این ماده ویتامین C محلول در چربی بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آسکوربیل پالمیتات از ذرت و روغن نخل به دست آمده و رنگ آن سفید یا زرد روشن است و بویی مشابه بوی لیمو دارد.  این ماده در حقیقت استری از اسید اسکوربیک و اسید پالمیتیک بوده و به عنوان استر ویتامین C شناخته می شود. یکی از کاربردهای آسکوربیل پالمیتات استفاده به عنوان ماده افزودنی در صنایع غذایی است؛ در پخت و پز از این ماده به عنوان ماده نگهدارنده جهت افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی استفاده می شود. همچنین این ماده را به منظور غنی سازی مواد غذایی مصرف می کنند. این ویتامین علاوه بر کمک به جذب آهن و ترمیم بافت ها، از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. تولید کنندگان محصولات نانوایی نیز جهت افزایش قدرت خمیر و قابلیت تراشکاری، افزایش حجم نان، افزایش جذب آب و اثر نرم کنندگی بر روی مغز نان به سراغ خرید آسکوربیل پالمیتات رفته و از ماده در پروسه فرآوری نان و سایر مشتقات آن استفاده می کنند.