۰ نفر

مزایای کانال‌های انعطاف پذیر

۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۱
کد خبر: 489807
مزایای کانال‌های انعطاف پذیر

کانال کشی یک مسئله بسیار مهم در امر تهویه و انتقال هوا به شمار می رود. کانال های مختلفی جهت کمک رسانی به عمل انتقال هوا مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از اولین و ابتدایی ترین کانال های انتقال هوا، کانال های چهارگوش هستند که هنوز هم در برخی از پروژه ها از آن ها استفاده می شود. در ادامه به بررسی انواع مختلف کانال ها می پردازیم.

کانال اسپیرال

کانال های اسپیرال یکی از پر طرفدارترین انواع کانال های انتقال هوا به شمار می رود. این نوع کانال ها ظاهر بسیار شکیل و زیبایی دارند و از این رو می توان از آن ها به صورت روکار و حتی جهت تزئینات فضای داخلی استفاده نمود. این کانال بسیار مناسب فضاهایی نظیر رستوران ها، کافی شاپ ها، گالری ها و... است. حتی می توان این کانال هوا را در کوره های رنگ به رنگ دلخواه درآورد.

در ساختار لوله اسپیرال می توان از ورق گالوانیزه استفاده نمود. ورق گالوانیزه در ضخامت های مختلفی نظیر ۰.۱، ۰.۳ و ۰.۶ قابل تولید است. وجود ورق گالوانیزه در ساختار لوله اسپیرال موجب بالا رفتن مقاومت کانال می شود.

این کانال هوا را می توان در سایزهای متنوعی تولید نمود و سرعت تولید و اجرای آن بسیار بالا است. به همین علت در زمان بندی انجام پروژه تا میزان بسیار بالایی  صرفه جویی می کند.

کانال های انعطاف پذیر

این نوع از کانال ها همان طور که از نامشان پیداست از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردارند و همین موضوع موجب محبوبیت بسیار بالای آن ها شده است. چرا که به راحتی در هر فضایی قابل جایگیری است و به هر شکل و حالتی در می آید. در حالی که کانال های گالوانیزه از این خاصیت بهره مند نبوده و دارای ساختاری صلب و محکم هستند. این خصوصیت یک برتری بسیار مهم برای کانال های خرطومی به شمار می رود.

لوله های خرطومی در سایزهای مختلفی قابل تولید هستند. نسبت به کانال های گالوانیزه از وزن سبک تری هم برخوردار هستند. در نتیجه با سرعت بالاتری می توان آن ها جابه جا و نصب نمود.

لوله های خرطومی را می توان به عایق مجهز نمود در حالی که این کار برای کانال های گالوانیزه تقریبا غیر ممکن است. وجود عایق برای کانال هوا موجب بالا رفتن مقاومت و استحکام آن تا میزان بسیار زیادی می شود.

از کانال های خرطومی تنها جهت انتقال هوا استفاده نمی شود و هرکدام با توجه به ویژگی خاصی که دارا هستند، جهت مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال لوله خرطومی آبی نفتی جهت جابه جایی و انتقال مواد، مایعات و گازهای نفتی، گازی و سمی مورد استفاده قرار می گیرد و درواقع ساختار آن به گونه ای طراحی و تولید شده است که در برابر این دسته از مواد شیمیایی و سمی کاملا مقاوم بوده و دچار هیچ گونه آسیب و صدمه ای نمی شود.

کانال فلکسیبل

کانال های فلکسیبل هم از خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالا برخوردارند و می توان آن ها را به صورت همزمان با تولید عایق کرد که به آن ها کانال فلکسیبل پیش عایق شده می گویند. عایق هایی که برای کانال ها قابل استفاده است شامل عایق الاستومری، پلی استر و پلی اتیلن است که امروزه عایق الاستومری به دلیل خواص مثبتی که دارا است بسیار پر طرفدار شده است.

کانال های فلکسیبل را می توان در سایزهای مختلفی جهت استفاده در کاربری های گوناگون مورد استفاده قرار داد. این نوع کانال ها از مقاومت و استحکام بسیار بالایی در برابر عوامل بیرونی، فشارها و ضربه های وارده، حشرات، تغییرات آب و هوایی، آتش سوزی و... برخوردار است. بنابراین می توان گفت که این محصول به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد، از طول عمر بالا و مناسبی هم برخوردار است.

هزینه هایی که در جهت تولید و اجرای کانال فلکسیبل مصرف می شود هزینه های بالایی نبوده و به همین علت می توان این کانال هوا را یک کانال کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی دانست.

کانال اسپیرال گالوانیزه دیگری هم با جنس های مختلف در بازار موجود هستند اما کانال های انعطاف پذیر در میان تمامی آن ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. به همین علت استفاده از آن در پروژه های مختلف نسبت به سایر کانال های موجود در بازار، کاملا پیشنهاد می شود.