۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۰۲
کد خبر: 489246
پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

امروز دلار به رغم اینکه در صرافی‌ها همچنان کانال ۲۵هزار تومان را حفظ کرده، اما در بازار آزاد با ۱۰۰تومان افزایش نسبت به پنجشنبه هفته قبل، به ۲۶۲۰۰تومان رسید؛ همچنین صرافی‌ملی هم قیمت روز این ارز را تا ۲۶۰۷۰تومان بالا برده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، این افزایش جزیی نرخ درحالی رخ داده که تا آخرین روز‌های معاملات هفته گذشته دلار از مرز ۲۵هزار تومان عبور نکرده بود و انتظار می‌رفت که تغییر آن به سمت مدار نزولی باشد، اما بروز برخی اتفاقات سیاسی مسیر بازار ارز را عوض کرد.

به گفته تحلیلگران بازار ارز، در حال حاضر مهم‌ترین اتفاقی که باعث رشد جزیی قیمت دلار شده، تنش‌های رخ داده بین ایران ‌و ترکیه است که البته این موضوع در بلند‌مدت نمی‌تواند بازار ارز ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد.

یکی از موضوعات دیگر مطرح شده در روز‌های اخیر که بر روند بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود، بحث FATF است؛ محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال بررسی مجدد این موضوع اظهار کرده که این مسأله بستگی به مجلس شورای اسلامی دارد چون مجلس این لوایح را فرستاده است.

به گفته او، دولت روحانی نیز از رهبر انقلاب تقاضا کرد که مجمع به بررسی خود روی این لوایح ادامه بدهد، بنابراین بحث‌ها در این رابطه در دولت ادامه دارد و مجمع منتظر پاسخ سؤالات و ابهامات خود از سوی دولت است.

از طرف دیگر خبر‌ها حاکی از آن است که رییس جمهور جدید آمریکا قصد بازبینی در برنامه‌های تحریمی را دارد؛ با پیروز شدن بایدن در انتخابات آمریکا احتمال کاهش تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت به برجام قوت گرفته و از همین رو بسیاری از تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که بازار فعلا در انتظار تصمیمات سیاسی دو کشور بوده و تحرک چندانی طی این مدت نخواهد داشت.

بنابراین زمانی‌ که بایدن تصمیمات خود را درباره تحریم‌های ایران اعلام کند، بازار ارز تغییرات اساسی خود را آغاز خواهد کرد؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، روابط ایران و آمریکا در زمان ریاست جمهوری بایدن همچون دوره قبلی نخواهد بود و می‌توان به بهبود روابط دو کشور امیدوار بود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که این روز‌ها حجم معاملات چه در صرافی‌ها و بازار آزاد و چه در بازار متشکل ارزی به شدت کاهش یافته است؛ یک منبع آگاه اظهار کرده که با وجود عرضه کافی ارز به بازار، خریدار چندانی وجود ندارد.

اما با توجه به نزدیک شدن به پایان سال میلادی، تسویه حساب ارزی شرکت‌ها از یک طرف و افزایش مسافرت‌های خارجی از سوی دیگر دو عاملی است که منجر به رشد تقاضا برای ارز خواهد شد؛ این افزایش تقاضا درصورتی که با عرضه کافی پاسخ داده نشود نرخ ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.