۰ نفر

روش استفاده از انواع گروت چگونه است؟

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۰۹
کد خبر: 481851
روش استفاده از انواع گروت چگونه است؟

شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده باشد گروت چیست و چه کاربردی هایی دارد؟

در واقع گروت مخلوطی از مواد سیمانی و آب، همراه یا بدون سنگدانه می ‌باشد که آب موجود در آن به حدی زیاد است که این ماده کاملا جاری می ‌شود. معمولا میان گروت و مورتار (ملات) به اشتباه تفاوتی قائل نمی ‌شوند و از اسامی آن ‌ها به جای یکدیگر استفاده می‌ کنند. در حالی که گروت و مورتار تفاوت‌ های زیادی با هم دارند. گروت نیازی به وجود سنگدانه ندارد، در حالی مورتار بایستی دارای سنگدانه ‌ی مناسب باشد. گروت کاملا می ‌تواند جاری شود و روانی زیادی دارد، در حالی که مورتار این گونه نیست. از گروت برای پر کردن فضاهای خالی استفاده می ‌شود، در حالی که مورتار برای چسباندن به کار می ‌رود.

کارشناسان ما در شرکت کلینیک بتن ایران با ارائه این توضیحات در نظر دارند تا شما را با گروت اپوکسی و همینطور روش استفاده از انواع گروت آشنا کند.

کاربری گروت چیست؟

از گروت برای پر کردن فضاهای خالی و تخلخل ‌هایی که در عناصر مختلف ساختمانی ممکن است وجود داشته باشد، استفاده می ‌شود. مخلوط کردن و تهیه‌ ی گروت معمولا ساده است و اگر به مقدار خیلی زیادی مورد نیاز نباشد، در همان محل پروژه انجام می ‌شود. اما اگر مقدار گروت مصرفی زیاد باشد، سفارش به کارخانه ‌های مربوطه داده می‌ شود و گروت را با قیمت مناسب در آنجا تهیه خواهد شد.

معرفی انواع گروت

گروت ‌ها انواع مختلفی دارند که از مهم ‌ترین آن ‌ها می ‌توان به گروت اپوکسی، گروت سیمانی یا پایه سیمانی (برخی آن را سیمان گروت نیز می نامند)، گروت ‌های پلیمری و گروت‌ های منبسط‌ کننده اشاره کرد. انتخاب انواع گروت مورد استفاده در هر موقعیت، بستگی به مطابقت و همزیستی گروت مورد نظر با دیگر مواد موجود دارد. با در نظر گرفتن این شرایط و ویژگی ‌های مختلف هر نوع، گروت مورد نظر انتخاب می‌ شود. گروت کاربردی در زیر صفحه ستون ها، آنکربولت ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، بلت ها، ریل ها، حائل ها دارند.

ک

انواع گروت و نحوه استفاده از آن

گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی در حال حاضر توسط طیف گسترده ‌ای از پیمانکاران مورد استفاده قرار می گیرد و روز به روز نیز به میزان مصرف آن اضافه می شود. در گروت اپوکسی بر خلاف گروت پایه سیمانی، از رزین های اپوکسی و پودر فیلر یا پر کننده استفاده شده است. گروت اپوکسی به شدت بادوام است و سطح صاف و بدون هیچ گونه لکه ‌ای را به شما تحویل می دهد.

به طور کلی گروت اپوکسی ویژگی های بسیار مثبتی دارد که آن را از موارد مشابه خصوصا گروت پایه سیمانی متمایز می سازد. لازم است تا پیش از انتخاب مواد مورد نظر خود با ویژگی های آن آشنایی کامل حاصل کنیم تا بتوانیم بهترین گروت اپوکسی انتخاب را رقم بزنیم. گروت اپوکسی شکل پذیر و بدون حلال و شامل 3 جز می باشد. گروت اپوکسی دارای رزین اپوکسی، سخت کننده، عمل آورنده آمین و دانه بندی ویژه سیلیسی است. در هنگام مصرف گروت اپوکسی کافیست سه جز آن با هم مخلوط شوند.

موارد کاربرد گروت اپوکسی MTOFLOW 650

  • ریل ها و کابل های اتصال
  • پایه های ماشین های نو و قدیمی
  • پر کردن سازه ای سوراخ ها و گودال های بتن
  • نصب تجهیزات ماشین آلات صنعتی که دارای فشاری ثابت و فعال هستند
  • تجهیزاتی که ریزش اسید و یا محلول های شیمیایی دارند

فواید گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی باعث سخت شدن سریع سازه می شود که بستگی به دمای اطراف دارد. گروت اپوکسی دارای قابلیت بالای چسبندگی به زیر کارهای معدنی و فولادی دارد. گروت اپوکسی دارای مقاومت در برابر ارتعاشات شدید است. گروت اپوکسی باعث سخت شدن بدون جمع شدگی است. گروت اپوکسی دارای مقاومت بالا در برابر حملات مواد شیمیایی است. گروت اپوکسی دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالایی است.

موارد مصرفی گروت اپوکسی چیست؟

گروت اپوکسی همانند انواع دیگر گروت دارای کاربردهای بسیاری می باشد و در موارد زیادی از آن استفاده می کنند. به خاطر چسبندگی فوق العاده‌ی آن به سطوح فلزی و بتنی از آن در اجرای زیر سری های فولادی، زیر صفحه ستون ها و تراز ماشین های سنگین استفاده می شود. برای پر کردن فضاهای خالی میان عناصر بتنی و فلزی نیز از آن استفاده می شود.

در کف سازی ها خصوصا در کاشی کاری و سرامیک نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. مقاومت گروت اپوکسی بسیار بالا است در برابر ضربه و در مقابل تغییر دما و حرارت نیز مقاوم است. گروت اپوکسی برای گروت کاری و ملات ریزی برای پیوند محکم سازه ای در شرایط باربری دینامیکی مناسب است.

کک

خرید گروت اپوکسی از کلینیک بتن ایران

نحوه استفاده از گروت ها

مخلوط های گروت آماده

مخلوط های گروت آماده جهت مصارف مختلفی چون زیر صفحه ستون ها، آنکربولت ها (انکربولت، انکربولت)، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، پلت ها، ریل ها، حائل ها و... کاربردی دارند. این گروت ها به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیروهای وارده و انتقال آن ها به بخش زیرکار را داشته باشند.

برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وارده از آن ها توسط گروت یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می گردند. ملات ها و گروت ها موجب حصول مقاومت های مطلوب و مطمئن و همچنین اتصال پایدار بین ملات و سازه ای که قرار است بر روی آن گروت یا ملات قرار گیرد از یک طرف و سطح زیر کار از طرف دیگر می گردند.

به طور کلی دو روش ملات ریزی در داخل حفرات در محل اتصال آنکربولت وجود دارد که عبارتند از :

  • گروت یا ملات خشک (Dry-pack Mortar) : در این روش ملات با استفاده از نیروی تراکمی Tamping جایگذاری می شود.
  • گروت یا ملات سیال (Flow Mortar): به علت روانی در هنگام ریختن، گروت یا ملات خود به خود جایگذاری می شود.

هر چند مصرف گروت یا ملات های نوع خشک بطور کاملا رضایت بخشی در عمل در کارهای ساختمانی به کار برده می شود ولی این روش جایگذاری همیشه روش مناسبی نیست، به همین خاطر است که در عمل تمایل به استفاده از روش ملات سیال رو به افزونی دارد. روش ملات سیال در محل هایی که حفرات تقریبا بسته و مسدود و غیر قابل دسترسی بوده بیرون از آن، گروت کاری به راحتی امکان پذیر نیست کاربرد فراوان دارد.

سخن پایانی

با توجه به توضیحات بالا شما عزیزان می توانید انواع گروت مورد نظر خود و همینطور انواع مواد شیمیایی بتن و انواع قطعات جانبی بتن را با قیمت مناسب و کیفیتی عالی از شرکت (کلینیک بتن(www.clinicbeton.ir)) خریداری کنید.