۰ نفر

آمارهای بانک مرکزی نشان داد؛

افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
کد خبر: 478413
افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در شهریورماه ۱۳۹۹ به رقم ۳۶۳۱.۸ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به شهریورماه سال قبل، ۳۶.۷ درصد بیشتر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ براساس آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی، در پایان ششمین ماه از سال جاری، پایه پولی از سمت منابع با ۲۶.۱ درصد رشد نسبت به شهریور ۱۳۹۸ به رقم ۳۷۲۰.۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در این بخش به طور مشخص، خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در شهریورماه ۱۳۹۹ به رقم ۳۶۳۱.۸ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به شهریورماه سال قبل، ۳۶.۷ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که بر اساس آمار ارائه شده، خالص دارایی های خارجی بانک ها و موسسات اعتباری ۲۳.۳ درصد افزایش نسبت به شهریور ۱۳۹۸، به رقم ۱۲۷۲.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

همچنین خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با کاهش ۴۸.۷ درصدی نسبت به شهریورماه ۹۸ به رقم ۱۷۲.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است. مطالبات بانک مرکزی از بانک ها نیز به رقم ۱۲۹۱.۹ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به شهریور سال قبل، ۶ درصد رشد دارد. همچنین خالص سایر اقلام بانک مرکزی با ۹ درصد کاهش در یک سال گذشته به رقم ۱۳۷۵.۸- هزار میلیارد ریال در پایان شهریورماه سال جاری رسیده است.

بر اساس این گزارش در بخش دیگر متغیر پایه پولی، به مصارف اشاره شده است. به گونه ای که پایه پولی از سمت مصارف، در شهریورماه ۱۳۹۹ با افزایش ۲۶.۱ درصدی نسبت به شهریورماه سال گذشته به رقم ۳۷۲۰.۶ هزار میلیارد ریال رسیده است که شامل دو بخش زیر است:

اسکناس و مسکوک در جریان در پایان ششمین ماه سال جاری به رقم ۶۹۸.۱ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به شهریورماه سال گذشته، ۱۲.۲ درصد رشد دارد. همچنین سپرده های بانک ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی با رشد ۲۹.۸ درصدی در شهریورماه ۱۳۹۹ به رقم ۳۰۲۲.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بانک مرکزی