۰ نفر

دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرد؛

اختصاص 9میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی

۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۵
کد خبر: 472823
اختصاص 9میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: امسال در مجموع 9میلیارد دلار ارز 4200تومانی به واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدرضا کلامی با بیان این که امسال 9 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است‌، گفت: 8 میلیارد دلار از این رقم از سوی بانک مرکزی تأمین می‌شود و یک میلیارد دلار نیز از محل تأمین ریال و مابه‌التفاوت نرخ ارز اختصاص خواهد یافت.

دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به این که 5 قلم اصلی کالا در حال حاضر ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، افزود: ارز مورد نیاز برای روغن خام و 4 قلم نهاده دامی برابر با 6.4 میلیارد دلار است و میزان ارز تخصیصی برای دارو نیز 2.5 میلیارد دلار است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سهم ارز تعیین شده برای کتاب‌های دانش‌آموزی برابر 30 میلیون دلار و سهم برخی از نهاده‌های کشاورزی نیز 70 میلیون دلار است.

کلامی افزود: برای 5 قلم کالای مشمول دریافت ارز 4 هزار و 200 تومانی باید تاکنون 4 میلیارد و 400 میلیون دلار پرداخت می‌شد که طبق آخرین آمار میزان تخصیص ارز 3.5 میلیارد دلار و میزان تأمین ارز 3 میلیارد دلار است.

به گفته وی 60 درصد از ارز تعیین شده در برنامه تاکنون کد تأمین را دریافت کرده‌اند.

کلامی با اشاره به این که نظارت بر اقلام مشمول دریافت ارز 4 هزار و 200 تومانی در اولویت برنامه‌ها است، گفت: در حال حاضر اقلامی نظیر روغن در شبکه‌های توزیع با قیمت مصوب وجود دارد.

وی اظهار داشت: مقادیر موجودی روغن در سقف اعداد مصوب موجود است و موجودی مناسبی را در این حوزه دارا هستیم و هیچ مشکلی از این بابت نیست.

کلامی با بیان این که ارز 4 هزار و 200 تومانی در سفره مردم نمود دارد، بیان داشت: در حوزه 4 نهاده کشاورزی وارداتی با ارز 4 هزار و 200 تومانی نیز با مسئولیتی که وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع نهاده‌ها داراست، امیدواریم با شفاف‌سازی در وزارت جهاد کشاورزی این موضوع قابل اطلاع‌رسانی باشد.