۰ نفر

در پنج ماهه اول سال صورت گرفت:

افزایش ۷۱درصدی تسهیلات پرداختی به اقتصاد

۷ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۳۲
کد خبر: 470446
افزایش ۷۱درصدی تسهیلات پرداختی به اقتصاد

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی پنج ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۵۰۶هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۷۱درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی پنج ماهه سال جاری مبلغ ۳۰۷ هزار میلیارد تومان معادل ۶۰.۸ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷۹.۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین، سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن طی پنج ماهه سال جاری معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است که حاکی از تخصیص ۳۹ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۳۰۷ هزار میلیارد تومان) است.

طبق اعلام بانک مرکزی، از ۱۵۵ هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۷ درصد آن (مبلغ ۱۲۰ هزار میلیارد تومان) برای تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

ذکر این نکته ضروری است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

ZlL3K59s8qwF