۰ نفر

هیتر چیست؟

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۲۱
کد خبر: 462801
هیتر چیست؟

با ما همراه باشید برای پاسخ به سوال هیتر چیست و کاربرد انواع آن. سیستم های گرمایشی نقش مهمی در تامین هوایی گرم و مطلوب در سازه های ساختمانی ایفا می کنند. با سرد شدن هوا و شروع فصل زمستان تنها با تجهیزات حرارتی می توان سرما را تحمل کرد. از ابتدای پیدایش بشر تا به امروز روش ها و وسایل مختلفی توسط افراد ابداع شده که هریک به نوعی گرمایش لازم را تامین می نمایند، با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی راحت تر به سوخت های فسیلی و منابع انرژی این سیستم ها نیز دستخوش تغییر شده و به شیوه ای مدرن تر و امروزی طراحی و ساخته می شوند.

شرکت ها و کمپانی هایی که در خصوص طراحی و تولید سیستم های حرارتی در حال فعالیت هستند همگی سعی بر آن داشته تجهیزاتی تولید کنند که کمترین میزان مصرف انرژی و بیشترین بازدهی را داشته باشد. از سری سیستم های گرمایشی پرکاربرد که در مصارف مختلف به منظور تامین گرمای محیط مورد استفاده قرار می گیرد می توان به هیتر اشاره داشت.

هیتر چیست و کاربرد انواع آن، برای پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد و ساختار هیتر داشته باشیم. این سری از تجهیزات گرمایشی به طور مستقل از سیستم های مرکزی از قبیل موتورخانه ها، و با مصرف سوخت گرمای مورد نیاز را تامین می نمایند. ساختار این تجهیزات به این صورت است که از طریق مصرف برق، گاز و یا گازوئیل حرارت لازم را ایجاد کرده و بوسیله های فن دمنده تعبیه شده در دستگاه گرمای ایجاد شده را به فضای اتاق منتقل می نماید. یکی از ویژگی های منحصر بفرد این محصولات عدم نیاز به سیستم لوله کشی و یا کانال کشی است که همین امر موجب شده در محیط های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به کاربرد انواع هیتر پرداخته ایم.

کاربرد انواع هیتر

با توجه به کاربرد وسیع و گسترده از این محصولات، هیتر ها در انواع مختلف با موقعیت نصب های متفاوتی تولید و در بازار موجود می باشند. با توجه به نیاز دمایی در محیط های مختلف میتوان برای ایجاد گرما و حرارت لازم در گلخانه ها، مرغداری ها، کارگاه های صنعتی، سالن های رشد قارچ، بانک ها، مساجد و هر محیطی که به گرما نیاز داشته می باشد با استفاده از هیتر می توان دمای اتاق را به درجه مطلوب رساند. به طور عمده این سیستم ها در مدل های هیتر برقی ، گازی ، گازوئیلی و دوگانه سوز طراحی و عرضه می شوند. که حین انتخاب و خرید لازم است که با توجه به شرایط ساختمان و نوع سوخت در دسترس هیتر مناسب را خریداری نمایید.

از معیارهای انتخاب هیتر مناسب علاوه بر نوع سوخت مصرفی، میتوان متراژ محیط را نیز در نظر داشت، به طور معمول به ازای هر متر مکعب از فضا نیاز به 40 کیلو کالری گرما در هر ساعت است. میزان حرارت دهی هیتر را با واحد اسمی کیلوکالری مشخص می کنند، به این معنی که میزان حرارتی که دستگاه طی یک ساعت ایجاد می کند. بدیهی است هر چه قدر متراژ محیط بیشتر و فضا بزرگتر باشد لازم است که دستگاهی با توان کیلوکالری بالاتری مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که اشاره شد با نحوه ی انتقال حرارت در این سیستم ها به این صورت است که با استفاده از فن های دمنده ی تعبیه شده در دستگاه حرارت ایجاد شده به فضای اتاق منتقل می شود.

بنابراین قدرت هواهی هیتر نیز در این خصوص قابل توجه است، که با واحد دبی مشخص می شود. منظور از دبی حجمی از سیال است که در یک برهه زمانی مشخص عبور می کند و بر حسب متر مکعب بر ساخت معین می شود. همانطور که اشاره شد این سری از سیستم های گرمایشی در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند که در ادامه به ویژگی هریک اشاره خواهیم داشت.

هیتر گازی : یکی دیگر از مدل های هیتر که کاربرد گسترده ای نیز در مصارف مختلف دارد می توان به هیتر گازی اشاره داشت. منبع انرژی در این مدل هیتر انرژی گاز است، و با استفاده از مصرف گاز و ایجاد شعله گرمای مورد نیاز محیط را تامین می نماید. با توجه به اینکه در اکثر مناطق و ساختمان ها دسترسی به گاز راحت تر است و اینکه قیمت پایین تری نیز نسبت به برق دارد، به همین جهت هیتر گازی گزینه ی مطلوب تری نسبت به مدل برقی برای ایجاد گرمایش محیط به شمار می آید. این نوع هیتر در مدل های فن دار، بدون فن وتابشی طراحی و عرضه می شوند. مدل های فن دار به طور معمول حین عملکرد مقداری صدا ایجاد می کند، به همین جهت اکثرا در محیط های صنعتی و کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه عملکرد و مکانیسم هیتر گازی بدون فن نیز کاملا شبیه مدل فن دار است،

با این تفاوت که حین عملکرد میزان صدای کمتری نسبت به نوع فن دار ایجاد می کند بنابراین می توان در محیط هایی از قبیل بانک ها، مساجد، سالن های آمفی تئاتر می توان به منظور تامین گرمایش محیط از این مدل هیتر بهره مند شد. مدل تابشی نیز از طریق تابش گرمای ایجاد شده را به فضای اتاق منتقل می کند. از این مدل می توان در کارگاه ها و سوله هایی که افراد در یک مکان مشخص تجمع دارند، می توان از هیتر های تابشی استفاده نمود. به منظور خروج مواد حاصل از احتراق، همچنین افزایش سطح ایمنی می توان دودکش نصب نمود. با توجه به نیاز بازار شرکت های بسیاری در خصوص طراحی و ساخت این مدل از هیترها در حال فعالیت هستند که از برندهای مطرح و معتبر می توان به هیتر آذر تهویه اشاره داشت. که مطابق جدیدترین تکنولوژی های مدرن و همچنین به صورت کم مصرف و پربازده طراحی و ساخته شده است.

هیتر برقی : همانطور که از نامش پیداست این مدل از هیتر ها با مصرف برق حرارت مورد نیاز را تامین می کند. هیتر برقی با دریافت انرژی الکتریکی و تبدیل آن به حرارت، گرمای مورد نیاز را تامین می نماید. گرمای لازم طریق المنت های تعبیه شده در دستگاه فراهم می شود. از این مدل هیتر می توان به مناطقی که دسترسی به سایر سوخت های فسیلی ندارند استفاده نمود. و یا در مکان هایی که دسترسی به سیستم گاز نباشد هیتر برقی بیشترین کاربرد را دارد. نکته ای که حین استفاده از هیتر های برقی باید به آن توجه ویژه ای داشت اینست که هزینه مصرف برق در کشورمان بیشتر از سایر انرژی هاست بنابراین حتی الامکان در صورت نیاز مبرم و ضروری ترجیحا از این مدل هیتر مورد استفاده قرار دهید. این محصولات در سه مدل تابشی، کانوکتور، و فن دار در نوع فن دار و بدون فن طراحی و عرضه می شوند.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های گرمایشی اقدام نمایید.